A Hét 1992/2 (37. évfolyam, 27-52. szám)

1992-09-25 / 39. szám

KAPCSOLATOK Érdemes belevágni Ismét megkezdődött a tanév, és ilyen­kor a legtöbb osztályközösség szeretne szép tervet készíteni az új iskolai munkához. Gyakran a pedagógus is vállalja amúgy is fárasztó munkája mellett, hogy a tanításon, tanuláson kívül olyat is nyújtson diákjainak, amiről feltehetően egy életen keresztül szíve­sen emlékeznek rá tanítványai. Ilyen volt az elmúlt iskolai év munkája számunkra a Pozsonyi Duna Utcai Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola volt III.A osztályában. Tavaly októberben kaptam egy levelet Majtényi Károlyné kolléganőtől, aki a magyarországi Gyál Ady Endre úti I. számú Általános Iskola harmadikosai­nak volt az osztályfőnöke. Ő kezdemé­nyezte a két osztály közti ismerkedést. Bemutatta diákjait, akik írtak nekünk a munkájukról, évi terveikről, a tanulás­ban kitűzött feladataikról és a kapcso­latteremtés lehetőségéről. Mivel már mi is beszélgettünk az osztályban kis tanítványaimmal egy magyarországi kapcsolatfelvételről, megörültünk a fel­kérésnek, és szívesen próbáltunk sze­rencsét. Az év folyamán többször váltottunk levelet, bemutattuk városun­kat, képeslapokat küldtünk róla, osz­tályképet készíttettünk, és bemutatkoz­tak az egyes tanulók is, megírták, mivel foglalkoznak szívesen szabadidejük­ben. Az osztály elküldte az órarendet, és megírtuk, melyik tantárgyból mik a feladataink az iskolai évben, kicseréltük tankönyveinket, hogy ezáltal is bővít­hessük tudásunkat. A tanulók megírták, melyik a kedvenc vagy kevésbé sze­retett tantárgyuk és miért. Rend­szeresen beszámoltunk egymásnak az elolvasott könyvekről és néhányat fi­gyelmükbe ajánlottunk, majd később a tanulók egymás közt is kicserélték kedvenc könyveiket. Apró ajándékokat készítettünk, és elküldtük barátainknak. Felmerült az ötlet, hogy az iskolai év végén személyesen is megismerked­hetnénk. Ezt a szülőkkel is meg kellett beszélnem, hiszen az utazás, vendég­látás pénzbe kerül. Közösen úgy dön­töttünk, hogy vállaljuk a kiadásokat, így januártól folyamatosan spóroltunk. Lá­zas készülődés kezdődött, hiszen útle­vele sem volt minden tanulónak. Összeállítottuk kis ajándékainkat, és útnak indultunk Gyál felé. Ez a település Budapest tőszomszédságában találha­tó sok-sok kertes házzal, zöld növény­zettel. Ottani pajtásaink finom ebéddel vártak bennünket, majd izgalmas pilla­natok következtek — a személyes ismerkedés. A diákok kiválasztották, kinél fognak aludni. Az első nap délutánján egy kedves idegenvezető segítségével a Nemzeti Múzeumban megismerkedtünk a magyar történelem kiemelkedő alakjaival és eseményeivel. Este mindenki új barátja vendégsze­retetét élvezte. Voltak, akik focimérkő­­zést rendeztek, néhányan a tábortűz körül játszottak, mások számítógépes játékokkal ismerkedtek és vetélkedtek. Egyszóval bő program jutott estére is. A második nap reggelén az egyik gyáli templomba látogattunk, ahol a tisztelendő úr szívesen beszélgetett a gyerekekkel, majd közös éneklés és a festménygyűjtemény megtekintése kö­vetkezett. A nap további részét a budai Várban töltöttük a magyarországi kol­léganő, a gyerekek Kati nénije kalau­zolásával. Megtekintettük a Budavári Panoptikum viaszfiguráit, megcsodáltuk a Mátyás-templom gyönyörű ikonjait. A Halászbástyáról elénk tárult egész Bu­dapest lenyűgöző látképe. A délután fénypontját a Fővárosi Nagycirkusz előadása jelentette. A harmadik nap reggelén az egyik ottani kisfiú, Pap Attila családja fogadta a gyereksereget. Mint megtudtuk, éde­sapja minden szabadidejét a déligyü­­mölcsök termesztésének szenteli. Nem mindennapi élményt jelentett a banán-, narancs-, mandarin-, citromfa és sok más érdekes növény között sétálgatni. Az utolsó nap programjába még belefért egy őrségváltás a Hősök terén, a hét vezér története, és egy kiadós baran­golás az állatkertben. Estére fáradtan, de élményekkel tele érkeztünk vissza Pozsonyba. A következő héten mi vártuk nagy szeretettel kis barátainkat. Az első délután az idegenvezetővel közösen megnéztük fővárosunk nevezetessége­it. A gyerekek tetszését leginkább a Bystrica kávéházból nyíló szép kilátás nyerte meg. Tanítványaim boldogan mutatták be családjukat újonnan szer­zett pajtásaiknak. A következő napon felejthetetlen élményt jelentett a gulyásparti. Míg a szülők segítségével készült a finom ebéd, a diákok versenyeztek, számhá­borúztak, megismerkedtek a Tücsök című gyereklap főszerkesztőjével, Ba­­lajti Árpáddal, és kíváncsian hallgatták Ozsvald Árpádot, aki gyerekkoráról mesélt történeteket. Az író szeretettel ajánlotta a tanulók figyelmébe ifjúsági regényét. Az utolsó nap reggelén meglátogattuk a Szlovák Nemzeti Múzeum kiállítóter­meit, majd hajókiránduláson vettünk részt. Sokan életükben először hajóztak a Dunán. Egy ilyen baráti kapcsolat kiépítése, a kirándulások megszervezése sok-sok szabadidőt elvesz a pedagógustól, de bátran merem ajánlani minden kollégá­nak és kolléganőnek, dolgozzék az ország bármely területén — érdemes belevágni. A gyerekek arcáról tükröző­dő hálát, örömet egyetlen tanító sem tudja elfeledni, ha része volt benne. Remélem, a fenti élménybeszámoló többeket meggyőz arról, hogy az évi tervek készítésekor hasonló kapcsola­tok felvételére is gondoljanak. GYÖKERES MÁRIA, pedagógus

Next