Magyar Academiai Értesítő, 1850 (10. évfolyam)

1850 / 5. szám

276 MAGYAR A­CADÉMI­AI ÉRTESÍTŐ. Nagyon el kellene távoznunk a' kitűzött feladattól, ha e' pon­tot egész kiterjedésében akarnók tárgyalni. Szorítkozzunk tehát, a' már egyszer felkapott nemzeti viszony" határai közt, egyedül annak kiemelésére , miszerint a' magyar valamíg saját nemzeti gondolko­dásához ragaszkodva, a­ dolgokban tisztán felfogott nyit szerint mű­ködik, távol van bármilly tévelyítő egyoldalúságtól. Nem leend­refi­zött pártolója az egységben szűkölködő szakadékosságnak, melly a rideg egyediségek között tapasztalgatókat bélyegzi. Még kevesebbé leend folytonos imádója az egyetemiség' kábító ürességének, melly utoljára sem termel egyebet puszta, haszontalan verbalismusnál. S ha megtörténik is ollykor, a' tőle nem mindig fü­ggő viszonyok' bo­nyodalma miatt, hogy vagy a' lelketlenítő határozottságokhoz tapa­doz, vagy üres elvontságok után iramlik, saját, nemzeti, józan gon­dolkodásmódjában találandja föl az élet­ valóságához visszatérítő iz­galmat. A' tisztán vett, magyar, nemzeti gondolkodásmódot valódi ésszerűség, vagyis az egyediség és egyetemiség' nem megmerevült, hanem folytonos váltakozás és fugékonyságban nyilatkozó egysége teszi meghatóvá. Tapasztalhatni ezt szellemi működésünk­ valamennyi körében. "S ha valamikor, bizonyára most van ideje, hogy nemzetiségünk­ tisztán tárgyias ismeretéhez eljutván olly alapját vessük meg nem­zeti haladásunknak, melly minden idegen, vagy épen ellenszerü zagyvaléktól távol, magában a' nemzet' természetében gyökerüljön. Ez szerzendi meg azután ama' nyit' leírását, minőről a' felhozott köz­mondás emlékezik. Ennek segedelmével lehet azután meghatározni , h­ogy művészetünk' eddigi terén, valamint a' tudományok' mezején is, mi igazán nemzeti és mi nem? Sőt csak ennek elővilágítása mel­lett lehet igazán eldönteni amaz itt-ott megpendített kérdést is : váljon lehetséges-e a' magyar philosophia vagy nem ? Viszonyaink' érdekében fekszik, hogy a magyar philosophiát illető kérdés minél előbb fejlésnek induljon. Sürgeti ezt a­ philoso­phiának egyéb tudományokhoz­ állása, úgyszinte azon állapot is, mellyben jelenleg van. Ezen állapot pangásnak szokott neveztetni. Igazán-e vagy nem? Ide nem tartozó kérdés. De annyi csakugyan érdekünkben áll, hogy a' philosophia­e'silányló kifejezést igaz vád­nak ne ismerhesse. Ez azonban csak fokonkénti emelkedés által fog megtörténhetni. Első kötelességünk tehát jelenleg az útegyengetés. Minek következtében jöjünk először tisztába az olly kérdésekkel, mellyek' czélszerű meghaladása után juthatunk csak el biztosan a' bölcsészeti eszmék' szentélyéhez. Hogy az illynemü kérdések közt a'bölcsészet'eszméjét illető legfőbb helyen álló legyen, azt az e' tárgy körül fölmerült és a' tudomány' körében szintúgy és a' társa­dalom' viszonyai között sokféle ferdeséget előhozó vélemények két­ségbe nem hozhatólag bizonyítják. Hogyan is lehetne más eszmék' bölcsészeti fejtegetéséhez foganattal járulnunk, ha előbb a' bölcsé­

Next