Magyar Academiai Értesítő, 1855 (15. évfolyam)
Philosophiai és társadalmi tud. osztályai - A' positiv és negativ philosophia, Horváth Cyrilltól. II.
304 HORVÁTH CYRILL. maga meglátja, hogy ugyan azon gyökszó majdnem valamennyi hangzóval jelenkezhetik a' különböző rokon nyelvekben. A' POSITIV ÉS NEGATIV PHILOSOPHIA. HORVÁTH CYRILLTÖL. Olvastatott az academiában Junius 4. 1855. A' közvetett ismeretekben nyilvánuló positiv philosophiának meghaladása után ollynemü fokhoz értünk, melly némellyeket borzadással, másokat gyönyörűséggel szokott eltölteni. E' fok a' negativ philosophiának foka. Azonegy a' tárgy, de vajmi különbözők a' róla hallható itéletek. Találkoznak,kik őt az egekig fölmagasztalják, mások, kik a' porig legyalázzák. Az egyik fél tőle várja az emberiség' üdvét, a' másik neki tulajdonít minden roszat. Sőt az sem tartozik a' ritkább esetek közé, hogy róla még ollyanok is beszélnek magasztalólag vagy gyalázólag, kik hozzá vagy épen semmit vagy csak igen keveset tudnak. És ezeket a' tapasztalás mutatja így föl. De mi oknál fogva? Némellynek ezen okot a' bölcsészet' határain belül, mások azokon kivül, mások mind a' két oldalon nyomozzák. Hogy ezeken túl másutt valahol nem nyomozható, az ügy eddigi állása is eléggé tanúsítja. Úgy de ha vannak , kik a' negatív philosophiát, annak kellő ismerése nélkül is, magasztalják vagy gyalázzák, e' tények' okát nem lehet egyedül a' bölcsészet' határain belül nyomozni. De egyedül azokon kivűl sem, mert a'helyes vagy helytelen alkalmazás' lehetsége utoljára sem gyökerülhet másban, mint az így is amúgy is alkalmazható tárgy minőségében. Kívül is belül is kell tehát valaminek lenni, ami az említett meghasonlást előidézte és folytonosan táplálja. Két pont ötlik itt azonnal szemünkbe : az előidézés' közössége és a' táplálás' folytonossága. Na közös volt az előidézés és folytonos a táplálás, méltán lehet ily kérdésekre fa-