Magyar Akadémiai Értesítő, 1858 (18. évfolyam)

ÉRTEKEZÉSEK - Philosophiai és társadalmi tudd. osztályai - A positiv és negativ philosophiáról, Horváth Cyrilltől. VII.

A POSITÍV ÉS NEGATÍV PHILLOSOPHIÁRÓL. 123 látható, miszerint az önmagát ily mód­on érvényesítő eszme mozgása valódi életmozgás. Háromról történt említés : az uralkodandó eszméről, az alárendelendő mozzanatokról és az uralkodás érvényesítésé­nek helyéről. Az uralkodandó eszme az általány eszméje, az alárendelendő mozzanatok a lét és gondolás, a hely az ész­szerű ismerés köre. Hogy azonban tisztán megérthessük, va­jon az általány, az észszerű ismerés körén belül föl van-e arra jogosítva, hogy a létet és gondolást úgy áthathassa, a­mint azt a bölcsészet országának törvényei parancsolják : tárgyaljuk itt egy kissé a) az általány fogalmát, b) az eddigi positivismus és negativismus fejteményeit, c) az észszerű is­merés mivoltát. További okadatolás nélkül is világos ezek után , hogy az iménti pontok helyszerű átnyomozása büry leend egyszer­smind azon állásponthoz , melyről a kitűzött feladatnak ügye is más színben álland előttünk. Pontjaink sorában első az általány. De mi tulajdonké­pen az általány ? A philosophiának egész történetét elő kel­lene adnunk, mondja Weisse, ha az általány fogalmát, fejlő­désének valamennyi fokával együtt, szellemünk elé akarnak állítani. Az általány eszméje legfőbb föladat a philosophiá­ban, azon föladat, melynek minden oldalú megfejthetése vé­gett a philosophia szünet nélkül fáradozott. Ha elfogulatlanul mélyedünk bele a keleti philosophiába, ott látjuk őt uralogni; ha a hellen philosophiának többféle álláspontról és többféle irányzatban mozgó életét vizsgálgatjuk, fogunk vele talál­kozni ; ha a középkori, alárendelt bár, de még­is nagy befo­lyású philosophiát nyomozgatjuk, szembe ötlendik minden­felől; ha végre az újabbkori, főleg a német philosophia mély­ségét irányszerű kitartással és bármily elmebeli szögletesség­től tisztán átbúvároljuk , azt fogjuk találni, hogy az ész világa sehol sem volt ezen eszme által oly rendszeresen fölvilágo­sítva , mint épen a németeknél. Különbözők ugyan az elne­vezések, melyek alatt az általány eszméje föltárult, de nem az elvontan vett nevek, hanem a hozzájuk csatolt gondola­tok teszik azt, a­mi a bölcseleteket hatályosítja. Foganatot eszközlek mind a mellett az elnevezések is , mert olykor leg-

Next