Magyar Tudomány – A MTA Értesítője, 1988 (95. kötet = Új folyam 33. kötet)

1988 / 2. sz. - KÖNYVSZEMLE - OROSZI SÁNDOR: Sipos Béla: Vállalati árelőrejelzések

mára is lehetővé tette, hogy nyereségnöve­lési igényeiket esetenként áremeléssel érvé­nyesítsék. Gazdaságirányítási rendszerünk tartalmi továbbfejlesztése azonban — amely az utóbbi hónapokban több fontos dokumen­tumban, állásfoglalásban is megfogalma­zódott — nagyobb önállóságot biztosítva a vállalatoknak, egyúttal keményíti is azokat a feltételeket, amelyek meghatá­rozzák viselkedésüket. E szempontból az ajánlott könyv éppen idejében látott nap­világot. Sem Sipos Béla, sem más szerző nem vállalkozhatna olyan irreális feladatra, hogy rövid idő alatt „kitalálja" a szocia­lista árprognosztizálás egységes, a gyakor­latban hasznosítható eszköztárát. Ez a munka nagyrészt felesleges is lenne. A pol­gári közgazdaságtan — s jelesen a két világháború között európai hírnévre szert tett Holler Farkas iskola — jelentős ered­ményeket mutatott fel. Természetes a könyv törekvése, hogy megkeresse a gyö­kereket, s lenyesegetve közülük azokat, amelyek elhaltak, illetve a szocializmus talajában feltételezhetően életképtelenek lennének, igyekezzen meghonosítani gaz­daságunkban is az árprognózisokat (2. feje­zet). Sipos Béla helyzetét jelentős mérték­ben megkönnyíti, hogy a Heller-iskola tagjai polgári alapállásukkal együtt is a piac feltételeinek, mozgásának reális tük­rözésére törekedtek, továbbá, hogy dön­tően a haladó értelmiség soraiba tartoztak. A könyv az iskola értékelméletének kriti­kájára építve mutatja be a piaci jelensé­gekre irányuló elemzéseiket, megteremtve ezzel az utóbbiak adaptálásának lehető­ségét. A 3. fejezet az áralakulás „matemati­kai" összefüggéseire, illetve az árakra ható tényezőkre koncentrál. Elemzésében a szerző megelőlegezi az árszabályozó piacot, annak erőterében ábrázolva a különböző faktorok kapcsolatát, ami a módszerek bemutatása szempontjából szükségszerű is. A magyar piac mechanizmusai még nem érték el ezt az intenzitási fokot. Nem véletlen, hogy az AU és az OAAH előírásai is csak az export, illetve az importárak relációjában írják elő az árprognózisok készítését. Amilyen mértékben a hazai piac szabályozó effektusai erősödnek, olyan mértékben válnak alkalmazhatóvá az ex­port-importárak példáján bemutatott mód­szerek. A 4. fejezet az árprognosztizálás feltéte­leivel, a cserearányokkal és az árindexekkel foglalkozik. Hasznosabb az 5. fejezet, amely a konjunktúrakutatás elméleti alap­jait és a konjunktúrabarométereket tár­gyalja, elsősorban Andreich Jenő és Theiss Ede munkásságára alapozva. Figyelemre méltóak a szerző kritikai észrevételei, illetve a bemutatott módszerek tovább­fejlesztésére vonatkozó gondolatai. A 6-tól a 11. fejezetig terjedő rész egy­séget alkot, ebben a vállalati gyakorlat számára ajánlott módszerek kaptak helyet a hagyományostól a modernebbek, bonyo­lultabbak felé haladva. A könyv utolsó része — tartalmát ille­tően — nem tekinthető szerves folytatás­nak. A szerző a hosszú távú ciklikusság kérdését vizsgálja, kitérve a Kondratyev­ciklus ismertetésére, értékelésére és empi­rikus ellenőrzésére. A fejlődés hosszú hul­lámai mintegy keretet jelentenek az elő­zőekben bemutatott módszerekkel elem­zett összefüggések számára, s ez a kap­csolat indokolja e gondolatok jelen könyv­ben történő publikálását. Megjegyzendő, hogy Sipos Béla mind a Kondratyev-ciklu­sok kutatásával, mind a Heller-iskola kri­tikai újrafelfedezésével úttörő szerepet játszik a magyar közgazdasági szakiroda­lomban. A szerző végig szem előtt tartotta műve módszertani kézikönyv jellegét. Nem töre­kedett bonyolult matematikai bizonyítá­sokra, a forrásmunkák tekintélyes jegyzé­kében azt az érdeklődők megtalálják. A könyv olvasmányos stílusban íródott, a szakzsargont oldják, színesítik a szerző szubjektív élményei, politikai állásfogla­lásai, a gyakori szépirodalmi idézetek. A mű kötelező tananyagként szerepelt a közgazdasági felsőoktatásban, s az érin­tett hallgatókkal együtt a könyv is „vizs­gázott". E területen is kedvezőek a tapasz­talatok. Elősegíti a hallgatók elméleti és praktikus ismereteinek integrálódását, ért­hetőbbé teszi a vállalatok viselkedését, megfoghatóbbá a vállalati taktika lépéseit. S még egy adalék: a szerző a Pécsi Bőr­gyár kollektívájával együttműködve alkal­mazta a bemutatott modelleket, s a tak­tikai elő-, illetve utóvásárlásokkal jelentős (tízmilliós nagyságrendű) nyereségtöbble­tet ért el a vállalat. (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1985. 291 p.) Oroszi Sándor

Next