Magyar Tudomány – A MTA folyóirata, 2003 (110. kötet = Új folyam 48. kötet)

2003 / 1. sz. - SZOCIÁLIS EMLÉKEZET: A TÖRTÉNELEM SZOCIÁLPSZICHOLÓGIÁJA - VINCZE ORSOLYA - KŐVÁRINÉ SOMOGYVÁRI ILDIKÓ: A nemzeti identitás reprezentációja a sikeres történelmi regényekben[Teljes szöveg (HTML)]

Vincze Orsolya - K.-né Somogyvári Ildikó • A nemzeti identitás máknak. Ennek megfelelően, amíg a törzsi társadalmakban a hagyományőrzést a rítu­sok ismétlése szolgáltatta, azt az írásos tár­sadalmakban a kanonikus szövegek bizto­sítják. Ezekben a kultúrákban a hagyo­mányőrzés egyik formája tehát a kanoni­kus szövegekre való emlékezés. Mind a kommunikatív, mind a kulturális emléke­zeti hagyományozás szempontjából az el­beszélő funkciónak kitüntetett jelentősége van. Sperber (1990) és Rubin (1995) a rítus, illetve a szájhagyomány kapcsán a narratív forma kognitív ökonómiájáról, az elbeszé­lés megjegyzésének és kommunikációjá­nak gazdaságosságáról beszél, míg mások, mindenekelőtt Ricoeur (1984-85) az em­beri tapasztalat és az elbeszélés izomorfiáit hangsúlyozzák. A kulturális emlékezet narratívumai a csoport identitásának nemcsak átörökítői, hordozói, hanem egyszersmind a csoport­identitás jellemzőinek kifejezői is. Igaz ez a hivatásos krónikások vagy történészek által megörökített csoporttörténetekre, de ugyanígy igaz a csoport történetéről írott fiktív elbeszélésekre is. Sőt, utóbbiak, azál­tal, hogy a fikció szabadságára építve nyíl­tan a befogadói azonosulásra építenek, megjelenítik a csoport kívánatos identitás­mintáit. Ez a jelenség elsősorban a kultúr­nemzeteknél figyelhető meg (Elias, 1987). A kultúrnemzetek azon csoportja esetében, ahol a nemzeti fejlődés sajátos akadályok­ba ütközött - mint amilyen a magyar nem­zet is -, a történelmi regényeknek megnö­vekedett szerepük van a nemzeti identitás formálásában. Egyrészt olyan irodalmi műveknek te­kinthetők, melyek hasonló tulajdonságok­kal rendelkeznek, mint a kanonikus szöve­gek: egy népcsoport múltját meghatározott, fennmaradását segítő, pozitív formában rögzítik - ezáltal a kulturális emlékezet ré­szének tekinthetők. Másrészt olyan azono­sulási mintákat is biztosítanak, amelyek hozzásegítik a csoporttagokat a pozitív nemzeti identitás kialakításához. A törté­nelmi regények kanonikus funkcióját erő­síteni látszik az is, hogy az iskolás gyerekek számára ezek kötelező olvasmányok. Ugyanakkor ezek a regények inkább az érzelmek, azonosulások révén hatnak a nemzeti identitásra, mintsem a nemzetről való tudás magasabb szintjén. Ez utóbbi azért sem volna lehetséges, mivel a törté­nelmi regények nem azonosak a történé­szek történeteivel, hanem fikciók - de ugyanúgy alá vannak rendelve a csoport érdekeinek, mint a történettudomány. A modern társadalmakban a kulturális és a kommunikatív emlékezet közötti határ elmosódott. Az írásos helyekhez és tár­gyakhoz kötött történelmi hagyomány újra és újra kommunikatív átértelmezésre ke­rülhet, vagyis szociális reprezentációs fo­lyamatok tárgyává válhat. A fikciós műfa­jokban a kultiváció jelenti egy elbeszélés­nek a csoportidentitás szempontjából meg­nyilvánuló aktuális jelentőségét. A tartósan népszerű, sikeres történelmi regények ezért a csoport számára tartósan fontos identitásmintázatokat tükrözik. A vizsgálat Vizsgálatunkban a két legnépszerűbb ma­gyar történelmi regényt, Gárdonyi Géza Egri csillagok és Jókai Mór A kőszívű em­ber fiai című művét elemeztük.­ A vizsgálat célja annak felderítése volt, hogy a nemzeti identitás szociális reprezentációja hogyan jelenik meg a szereplők cselekedetein keresztül.­­ A magyar történelmi regények kiadási gyakorisági adatainak összegyűjtéséért Boka Gábornak, az OSZK munkatársának tartozunk köszönettel. Az olvasási gyakoriságra vonatkozó adatokat Nagy Attila, az OSZK osztályvezetője bocsátotta rendelkezésünkre. Az Egri csillagok és A kőszívű ember fiai mindkét adatsorban az első két helyet foglalja el.

Next