Magyar Tudomány – A MTA folyóirata, 2003 (110. kötet = Új folyam 48. kötet)

2003 / 1. sz. - SZOCIÁLIS EMLÉKEZET: A TÖRTÉNELEM SZOCIÁLPSZICHOLÓGIÁJA - LÁSZLÓ JÁNOS: Bevezető[Teljes szöveg (HTML)]

Szociális emlékezet: a történelem szociálpszichológiája • Bevezető cia kialakulását illető oksági lánc elemei például a telepeseket kemény próbák elé állító fizikai környezet, az egyszerű társas világ, a kormányzati intézmények hiánya, amelyek együttesen arra indították a pol­gárokat, hogy szövetkezzenek és egyesüle­tekben működjenek együtt. A közös célok érdekében létrehozott önkéntes egyesülé­sek azután kialakították a demokrácia szempontjából lényeges készségeket és technikákat. Tocqueville munkája nem nél­külözi a pszichológiai általánosításokat sem. Az egyesülés jótékony hatását például az alábbi pszichológiai következmények­ben ragadja meg: „Amennyiben egy egyesület képvisel egy álláspontot, az adott nézetnek egyre világosabbnak és pontosabbnak kell lenni. A nézet támogatókat vonz, és bevonja őket az ügybe. A támogatók megismerkednek egymással, és az együttes támogatás növeli a lelkesedést. Az egyesület különálló gon­dolkodások energiáit egyesíti, és ezeket az energiákat egy világosan megjelölt cél irá­nyába tereli." (Tocqueville, 1993,190. o.). A tudományos magyarázat úgynevezett „racionális" formája, amely empirikus tör­vények helyett az eseményekben kifejező­dő gondolat megragadását tekinti az ese­mények magyarázatának, Dilthey (1975) szellemtörténetében bontakozott ki. Col­lingwood (1987, 214. o.) szerint „a történet­tudományban a felfedezendő tárgy nem maga az esemény, hanem az eseményben kifejeződő gondolat. A gondolat felfedezé­se egyszersmind a gondolat megértését is jelenti". Ez a megértés nemcsak az esemé­nyek közötti kapcsolatokra, hanem a cse­lekvői diszpozíciók és szándékok közötti kapcsolatok felfedezésére is irányul, vagyis annak megállapítására, hogy mitől válik egy történeti cselekvés racionálissá. Míg a szellemtörténeti irányzat a történettudo­mányban jelentős irányzattá vált, a Dilthey-i megértő lélektannak a szociálpszicholó­giában kevés babér termett, s ez a körül­mény a két tudomány kölcsönös reflexióját a racionális magyarázat paradigmájában gyakorlatilag kizárta. Az elmúlt évtizedekben azonban a tár­sadalomtudományokban, így a történettu­dományban (White, 1973,1997, Hull, 1975, Carr, 1999, Gyáni, 2000) és a szociálpszi­chológiában is (Sarbin, 1986, Bruner, 1986, László, 1999) kialakult egy sajátos megkö­zelítés, amely a társadalmi tudás, így a tör­téneti tudás magyarázatában az elbeszélés vagy narrativitás sajátosságait hangsúlyoz­za. A narratív magyarázat elve Hayden White (1997,134. o.) sarkított megfogalma­zásában kimondja, hogy „...ezek az ese­mények nem azért valósak, mert megtör­téntek, hanem először is azért, mert emlé­kezésre méltónak ítéltettek, másodszor pedig azért, mert képesek maguknak he­lyet találni az eseményeknek egy kronolo­gikusan rendezett sorában". Ebben a fel­fogásban a történész által alkotott narratí­vum maga a történeti magyarázat. A törté­neti elbeszélés tehát szociális konstrukció eredménye, de olyan szociális konstruk­cióé, amely az elbeszélést mint önálló tör­vényekkel rendelkező megismerési (kog­nitív) eszközt alkalmazza. A narratívum ér­vényessége hitelességétől, valószerűségétől, koherenciájától függ, ami viszont a narratív struktúrák - idő, cselekmény, szereplők, perspektíva, elbeszélői szándékok, értéke­lés - megfelelő alkalmazásán múlik. A nar­ratívum paradoxona, hogy egyszerre lett az emberek univerzálisan érvényes kogni­tív működésmódja és e működésmód által létrehozott, szociálisan érvényesített illetve fenntartott tudásforma (vö. Pléh, 2001). A narratívumnak ez a kettős természete a Dilthey-féle szellemtörténeti kísérlet óta először hoz létre termékeny érintkezési pontokat a történelem és szociálpszicholó­gia között. Lehetővé teszi, hogy a történelmi elbeszélés mint magyarázat vagy interpre- 3

Next