Alföld. Irodalmi és művészeti folyóirat 11. (1960)

1960 / 1. szám - MŰVÉSZET - Musza Ferenc: Orgonakultusz Mátyás udvarában

grafikus, s rajzainak, vázlatainak nagy­méretű kompozícióvá való érlelése soha­sem oly meggyőző erejű, mint a grafiká­ban. A vonalak elvont területén, toll­­rajzokban, rézlemezre vitt vonalakban érzi magát a legotthonosabban. Bizonyos mértékig idealizáló, nagy­síkú technika jellemzi Józsa János grafi­káit. E rajzok előkészületeknek látsza­nak nagy festői, vagy szobrászi kompo­zíciókhoz, de ugyanakkor önálló érté­kűek is. A dekorációs munkák gépies rohanásában nem sodródott ugyan hely­telen utakra, de szabad művészi megnyi­latkozásait e nem rászabott feladatkör nyilván sokban bénítja, idejét leköti. Józsa János nagy formában gondolkodik, ugyanakkor a valóság igényes, tömörítő fegyelmére is gondolja van mind grafikái­ban, mind festményeiben. Ezért tekin­tünk fokozott figyelemmel fejlődésének további útjára. Sajnos, a közvetlen jelen grafikai mű­vészetének súlya nem mérhető le a ha­gyományossá vált tárlatok mérlegén, m­ert ezeken a grafika nem jutott jelentő­ségéhez mért szerephez. Pedig a grafika, a képzőművészetek e legmozgékonyabb, a mához legjobban tapadó vállfája, legalkalmasabb volna arra, hogy átte­kinthetően bemutassa Debrecen ily irá­nyú művészeti fejlődésének vonalát. A grafika a képzőművészetben azt a szerepet tölti be, mint a muzsikában a bensőséges kamarazene. Ahogy felsza­badulásunk után oly örvendetesen meg­javult kapcsolatunk a kamarazenével, s a muzsikának ez intim vállfája kilépett a burzsoá osztály szűk házi muzsikálásá­nak arisztokratikus köréből, olyannyira kívánatos, hogy felfigyeljünk és értő szemmel közeledjünk a grafikához, a művészetek e halkszavú szépségeket hordozó területéhez. Tóth Ervin IRODALOM. * Soó Rezső: A mai debreceni grafika. (Deb­receni Szemle, 1935.) Menyhárt József: Adatok Debrecen grafikai művészetéhez. Déri Múzeum Évkönyve, 1957. Koczka László: Debrecen művészetének tíz­­ éve. Déri Múzeum Évkönyve, 1957. * Ő készítette az első, több lemezből nyomott rézkarcokat is. Itt mondok köszönetet Menyhárt József, Balla László s Nagy Ferenc művészeknek szíves szóbeli közléseiért, adataiért. T. Jf. Orgonakultusz Mátyás udvarában Művelődés­törté­netünk szempont­jából éppen nem közömbös dolog az, hogy az or­gona, e csodálatos hangszer, melyet a hangszerek királyának szok­tak nevezni — az államalakulás kezdeti, nehéz év­századai után hamarosan megjelenik ha­zánkban. A bizánci császár 757-ben KIS PIPIN-NEK, Mihály görög fejede­lem pedig 881-ben NAGY KÁROLY-nak ajándékozott kész orgonát s némelyek ebből arra következtetnek, hogy a görög­­országi orgonákat hazánkon keresztül szállították Németalföldre s a frankokhoz egyaránt, de erre vonatkozólag semmi­féle bizonyítékunk nincs. Valószínűsége azonban megvan, mert az okleveleinkben elég sűrűn előforduló aranymívesek Bi­zánccal való összeköttetései,— mivel onnan nyert minták után dolgoztak — elég alkalmat s lehetőséget nyújtottak arra, hogy az orgonát hazánkba is eljut­tassák. Ebből az időből bőségesen ta­lálunk külkereskedelmi közleményeket, amelyek az Árpádok alatti kereskedést hazánkban élénken ecsetelik, de ezekben nincs sehol említés arról, hogy orgona került volna hazánkba, még Görögor­szágból sem, amellyel pedig igen nagy ke­reskedelmi kapcsolatai vannak az or­szágnak nemcsak I. Ulászló idejében, amidőn annak Piroska leánya a görög császárhoz ment nőül, hanem még azután sem, bárha ebben­­ a megelőző száza­dokban Görögország volt az orgonazene művelésének helye. Az orgonáról az ez idő szerint első írásos bizonyítékot a hazánk közéletében is oly jelentős szerepet játszó leleszi prépostság hites levéltárában fedezhet­jük fel, az első okmányt, mely 1367-ben kelt s amelyben RENYSPER ISTVÁN orgonamester bevádolja János leleszi pré­postot, miszerint „a leleszi egyház számára készített orgonáért járó 40 forintot s egy lovat neki meg nem adta, aminek foly­ 124

Next