Alföld. Irodalmi és művészeti folyóirat 11. (1960)

1960 / 1. szám - MŰVÉSZET - Musza Ferenc: Orgonakultusz Mátyás udvarában

tán Bubek István országbíró fölhívja nevezett prépostot, hogy önigazolása végett a váradi főegyház stallumában esküt tegyen”. Egyelőre tehát ez a leg­régibb adat, amelyben okmányszerűen bizonyíthatóan orgonával s egyszersmind orgonamesterrel is találkozunk. Ettől kezdve lassanként feltűnik itt is, ott is az orgona. HARTVIK, a kor történetírója nem tesz említést orgonáról a fehérvári baz­i­l­i­k­á­b­a­n, írásos bizonyíték hiányá­ban csak egy érdekes okmányra hivatkoz­hatunk, mely Zsigm­ond király unokájá­nak, Lászlónak koronázásánál említi először az orgonát. De ez is rendkívüli adat s jóval megelőzi Mátyás korát. BUDÁN, a török előtti időkből alig ma­radt nyom, amely Budavár orgonájáról adhatna felvilágosítást. Azt tudjuk, hogy a pálosok budaszentlőrinci kolostorának díszes faragásos orgonáját a törökök fel­gyújtották 1526-ban, midőn a szultán Budára bevonult.­­ Az egykori króni­kások munkáiban TURÓCZI azonban megemlíti, hogy ,,1458. január 24-én, amikor Mátyást királlyá választották, nagy harangzúgás közepette harsonya, orgona és más zeneszó hallatszott”. Az orgona térhódítását már­ mindjob­ban lehet észlelni ebben az időszakban. A XIV. század az orgonaépítésben igyek­szik megelőzni korát, jóllehet az orgona még mindig nehezen kezelhető, bár nem primitív hangszer többé. Az ország nagyobb városaiban, a centrumokban mindig több és több igyekezetet látunk az orgona beszerzésére s az ehhez szük­séges összegek előteremtésére főurak és magánosok tetemes alapítványokat tesz­nek, gyűjtést rendeznek. A királyi udvar az elsők között készíttetett orgonát, any­­nyival inkább, mert Mátyás ,,mindenek felett szereti az éneket és a zenét.”­­ Tudjuk, hogy a magyar renaissance művészeti és zenei élete Mátyás és Beat­rix házasságával lendült fel. Az Árpád­­kori énekmondók helyébe síposok léptek, mellettük a kürtösök, gajdosok és trom­bitások is fontos szerepet kaptak. Elő­ször a XIV. és XV. századbeli oklevelek tesznek említést kobzosokról, hegedűsök­ről, lantosokról, de nincs kétségünk afelől, hogy Beatrix jóképzettségű mu­zsikusokat hozott magával Olaszország­ból, hogy kedvébe járjon királyi férjé­nek, akinek a muzsika iránt való rajon­gását GALEOTTO MARZIO eléggé bi­zonyítja . Budán, Mátyás királyi udvarában — Oláh Miklós esztergomi érsek feljegyzései szerint­­ — a zeneszerszámok között találjuk az orgonát is, melyet Mátyás nemcsak a fellendült zenei élet érdekében állított fel, hanem ebben követni akarta az ő dicsőséges atyjának, a törökverő Hunyadi Jánosnak példáját, aki már 1452-ben orgonát ajándékozott a birto­

Next