Alföld. Irodalmi és művészeti folyóirat 14. (1963)

1963 / 10. szám - KÖNYVEK KÖZT - Baranyi Imre: Zelk Zoltán: Tűzből mentett hegedű

teljes bizonyossággal a költő is elnémulásra, végleges megsemmisülésre, önkeze­­gyújtotta tűzbe-veszésre van ítélve. Ám a Tűzből mentett hegedű lírikusa legjobb erői­nek mozgósításával, tehetsége optimális latba vetésével eredendően költő mivoltát igazolta, azt, hogy lírai természete megsemmisíthetetlen, alapvetően dalra termett költő. Nagy erővel bizonyítja a világhoz való költői viszonyát, s mélyről feltörően megpróbálja újjáértelmezni, gyógyítani keserves gondjait, rendezni morális termé­szetű emberi problémáit. Helyzetének, sajátos dilemmáinak átélése magyarázza, hogy kötetének lényeges pontjain az önvizsgálat legérzékenyebb tereit érinti, mintha a leg­alapvetőbb dolgokkal akarna harmóniába kerülni. Ezért foglalkoztatja annyit a vers, az ars poétika, még ha ezúttal kifejezetten nem is programról, csupán az önkifejezés elemi létszükségletéről van szó: „Nincs rét, nincs erdő, lélek sincsen, testünk csak mozgó ravatal, ha nem fakad ének a szájon, mert nincs diadal a halálon, csupán a dal! a dal! a dal! (Mindenki énekelt) Más helyen, más verseiben uralkodó mozzanat a véncigányos magabuzdítás (a cigánysors álarcába többször is szereti magát rejteni), rezignált mégis-mégis dalra­­fakadás, szemérmes vershez-menekülés, s mindez igen rokonszenvessé teszi az új helyzetben kialakított költői magatartását. (Tűzből mentett hegedű, Z. Z. őszinte vé­leménye költészetéről... Feketerigó, Cigányok a fergetegben stb.). Ott munkál ver­seiben az öregkori líra számos eleme, a már említett igénytelenség mellett, a rejtet­tebb, személytelenebb jelenlét, a pályakép keserű ízű összegezéskísérlete, a szemé­lyes fájdalom hivalkodástól mentes felmutatása, a nagy sodródásokból kívülrekedt ember magányérzete, az „én már hólepte szívvel élek” elégikus gond megvallása, az elmúlásra asszociációs­ érzékenységű lírai látás, a fájdalmakon átszűrt, olykor őszi­­ke-szelídségű érzelmi hangoltság stb. Ez a kötet nem mindent fölmérő költői tekintet. Helyzetfelmérése nem tartal­maz bonyolult társadalmi kitekintést, nagy látószögű összegezést, sokirányú gondolati erjedést, mint pl. Benjámin László utolsó kötete. Inkább az alapvető személyiség­szférákban tisztázza gondjait, pusztán a morális általánosítások síkjára vetíti és re­dukálja problémaözönét. Ám ezt a redukciót ellensúlyozni próbálja a sűrítés és a mélység őszintesége. Az aktív-agitatív költői elemek visszaszorultak Zelk lírájában, s ami megmaradt benne, azt is kisajátították az ittmaradt fájdalmak, amelyek még ma is zaklatják, s leginkább problémát jelentenek számára. Természetesen nem a közéleti költészet érvénye válik itt kérdésessé, hanem egy speciálisan az ő számára szóló tanulság kér vizsgálatot, az, hogy egy maga idejében ki nem alakított, hosszú távra szóló költői szemlélet, totális világkép és mély eszmei­ gyökérzet nélkül a kor sodrában nem lehet maradandóan pillérzetet verni. Ezzel a kegyetlen tanulsággal szembe kel­lett néznie. A telki líra sajátos áthangolódása a mélység gazdagodását eredményezte: a sal­lang és a póz eltűnt költeményeiből, valamennyi verse mögött érezni a helyzetével való őszinte számvetést, az egyéniség teljes jelenlétét. Sikerült valóságos értékeinek színvonalát nyújtania, lehetőségeinek legmagasabb pontjáig emelkedett mostani tel­jesítménye. Ez a líra elsősorban befelé bővült az önfeltárás irányába, abba a rétegbe, amely korábban viszonylag felszínesen mutatta magát a dekoratív burok mögül. Nem enervált önkultusz ez, hanem egészséges kiindulás egy sajátosan összetett - alap­jában tragikus színezetű - lelki megvalláshoz, s így legfőképpen belső-személyiség erőket hív segítségül a közösségbe kívánkozó lírai szándék. Az eszmei körvonal még a háttérből mutatja magát, mintegy morális­ vértezetű pajzsot reflexszerűen maga elé emelve, talán a sebeket is takarva - mindenesetre őszintén. Jól érezni, hogy az esz­mei természetű tanulságok a „keserű lecke után" alapjaiban tisztázottak, de az önvád friss fájdalma még alig-alig engedi tisztán gondolatilag versbe szabadulni azt, ami

Next