Alföld. Irodalmi és művészeti folyóirat 15. (1964)

1964 / 3. szám - KÖNYVEK KÖZT - Fülöp László: Orbán Ottó: A teremtés napja

kötődik s tágul a végtelenbe. Ez az érdekes mértani szerkesztés nemcsak az Északi szélre jellemző, a Por és hamut s ciklusa több más kötetét is így építi fel Remenyik. A környezet megkötő ereje, a szűk világából kiszabadult ember foglalkoztatja az Élők és holtakban, itt inkább az erős hatásra törekedve. Az Északi szél mintha átmenet lenne a kettő között. Fő­hőse, Konrád Viktor, lelkileg teljesen átalakul. Az itthoni precíz kishivatalnokból Dél-Ameri­­kában gátlástalan szélhámos válik. Elkezdődik kalandos, semmitől nem riadó élete. Körülötte az emberi gyöngeség, a jóság és gonoszság kavalkádja félelmetes, kiszámíthatatlan fortissi­­móba erősödik. Kibontakozó tragédiáját a csil­lapíthatatlan élni vágyás sietteti. Misztikus nyo­más nehezedik rá, mert a világot áttekinteni, az igazságot megérteni nem tudja. Riadtan érzi tehetetlen sodródását, de - kicsit jóleső érzés­sel is - a „kalandnak" nem áll ellen. Ő sem különb, mint testvére, Ödön? a családi örök­ség súlya reá is ránehezedik? - ez az alap­­gondolat egyik variációja. Az intellektuális boncolgatás mellett, a műben ott van a magyar valóság képe is, sőt a világméretű társadalmi­erkölcsi bomlás is teret kap. Reményik, e különös kutatás közben, nem feledkezik meg a környezetről. Híven festi a hátteret, amely hőseinek változatos és furcsa életét kíséri. Az Apocalipsis reménytelenség­motívuma leginkább Ödön szeretője körül erő­södik fel. A kis Toncsi keserű életében, csa­ládja szomorú sorsában eltorzul az emberség, elsatnyul a szeretet. A sorsukból előtörő fájda­lom csendes szomorúsága új távlatot ad a két Konrád emberi nyomorúságának is. De morális ítéletében az író tanácstalan; a racionális gon­dolatok és a világos érzések helyébe a szimbó­lum, a misztikum hatol be. A Viktor-motívum egyszerre elszabadul, fékezhetetlen szárnyalása minden mást elhalkít. ... . . Adódik néha egy-két pillanat, ez az egész . . . Utána jön a halál. . . Mindnyájunk számára jön, Ödön számára épp­úgy, mint az én számomra vagy a maga szá­mára és kívülünk millió és millió ember szá­mára, akik meghaltak és elsüllyedtek nyomta­lanul ... És az egészben csak ez az egyetlen, ami végtelenül szomorú . . . hogy vége lesz egy­szer az egésznek, és az ember csak pillanatok­ra érzi, hogy él..." Viktor felfokozott érzelmi hullámzását vég­telen magányossága okozza. Nem kapcsolódik emberi közösséghez, szerelme is csupa szeszé­lyes bizonytalanság. Társtalanul bolyong a vi­lágban, nyomasztó múltjának súlya alatt. Az író halk, megbocsájtó lírája átlengi az el­beszéléseket, feltörő keserűsége közel viszi a főhős nosztalgiájához, a befejezéseiben meg­szokott pontos mérlegelést, és lezárását most Konrád Viktor fájdalmas bölcselkedése váltja fel. Mindez meglágyítja a körvonalakat s átfor­­rósítja az alkotást. Ez viszont az író bizony­talan érzéseire, a megírás időpontjára vezethető vissza. A félelem, a veszély, az öntudatlan sod­ródás érzete világossá válik, ha tudjuk, hogy a könyvet 1943-ban írta Remenyik, háttere a viszonylag nyugodt életrend felbomlása, egy értelmetlen háború, az erkölcsi hanyatlás. Az Apocalipsis Humana olyan rendszer, melynek tagjai külön-külön is érthetőek, de egé­szében mélyebb, nagyobb tartalmat hordoznak. A sorozat mélységét a szimbólumok adják. Por és hamu. Élők és holtak. Ősök és utódok, Vész és kaland, mondják a címek szavai. S valóban, ezeknek a szimbólumoknak a síkján bomlanak ki, emberi sorsokba vezetnek, messze a tör­ténelembe nyúló távlatok. Ami ezt a második síkot közel hozza, az az író jelenléte, aki az op­tikát kezeli, aki figyelmeztet és elhatárol, aki a végtelenre állított objektívnek alapértéket ad. Az Északi szél Remenyik nagy lélegzetű cik­lusának egyik legjobb darabja, őszinte, fájdal­mas, írói és emberi vallomás egy szomorú kor­ból. (Magvető, 1963) FURKÓ ZOLTÁN Orbán Ottó: A teremtés napja Nehéz ehhez a kötethez közel férkőzni. Nem valamiféle pózok riasztanak; ilyeneket aligha találunk benne, a hiteles őszinteséghez sem ra­gasztunk kérdőjeleket, az elementáris vonzás mégis hiányzik. Az igazán magához vonzó lí­rából mindig éreznünk kell valamiképp a friss­levegős áramok delejét, a költő felszabadult, görcsöket tépő teljes jelenlétét, a feltárulkozá­sok forró lüktetését. „A teremtés napja" csak fogyatékosan, csonkultan hordozza ezeket a minőségeket. A fojtottság néha, pillanatokra oldódik csupán, a lélekben őrzött sérülése­ket, tragikus emlékek kísértéseit, a hideg zárt­ságot ritkán oldja a kedély, így a szerelem bűvölete, vagy a parttalanul nagynak érzett élet, a hatalmasnak látott természet látványai- 218

Next