Alföld. Irodalmi és művészeti folyóirat 15. (1964)

1964 / 7. szám - MŰVÉSZET - Julow Viktor: Modernista tárlat a Csokonai-klubban

Modernista tárlat a Csokonai­ Klubban A kiállító három fiatal fővárosi művész friss merészsége, újra törése olyan vonás, amely­nek hatása elől nehéz kitérni. A terembe lépve az összbenyomás színes, mozgalmas, felvilla­nyozó. Ha valami, akkor az unalom száműzve van erről a tárlatról. Nem kis dolog, lévén, hogy az unalomnál még a bosszúság is jobb — kivéve, ha színvonaltalanság vagy felelőtlenség váltja ki. A modernista művészet ugyan alkalmas búvóhelye ezeknek, mert használhatatlanná válnak benne a kiforrott mesterségbeli szabályok, a műkritika hagyományos minősítő mércéi: klasszikus szerkesztési elvek, rajzi hűség, anatómia, valőr és a többi, de Artner Ottó, Kátai Mihály és Laluja András esetében fel sem merülhet efféle gyanú: ők a hagyományost elutasítva, éppen új mesterségbeli tudást és szabályokat igyekeznek kimunkálni szemmel látható gonddal, fáradság­gal és hozzáértéssel. Új anyagokkal, új technikákkal kísérleteznek, újszerű és adekvátabb kö­zeget keresve modern életérzésünk, élményvilágunk kifejezésére. Az egyes műveket vizsgálva a benyomás már korántsem ilyen egységesen pozitív. Két ok­ból. Egyfelől: a modernista mű sohasem érthető meg pusztán önmagában, keretében elszigetelve, mint a táblakép, hanem teljes értelmét csak környezetében kapja meg, mert kifejező, élmény­közvetítő rendeltetése mellett legalább annyira ornamens is: egy-egy belső tér (enteriőr, kiállí­tás) vagy épület egységes hatásába - az optimum esetén - harmonikusan és értelmesen be­illeszkedő díszítő elem. Másfelől: ahol kísérletezés folyik, ott a kudarc és elvetélés kockázata is. Laluja András minden más hagyományt félrerúgva a már-már alig emberihez, a mélyen tör­ténelem előttihez nyúl vissza. Sőt: pirogránit aktszobrai félelmetes elrajzoltságukban, túldimen­­zionáltságukban még a legősibb idoloknak, a kőkori „vénuszok"-nak is zordon karikatúrái. A kihívóan durva és görcsös felületi megmunkálás csak tovább mélyíti ezt a hatást: az emberiség itt riasztó kövületté degradálódik. Cseppkőszerűségük elmossa a határt a tudatosan formáló művészet és a véletlen szeszélyéből kialakult természeti képződmény között. Mondják, joggal, hogy a modern művészet lényege a látvány reprodukálása helyett a lélek belső világának, a lá­tomássá formálódott élménynek a kivetítése. De azt, hogy bárkinek, akár révületben vagy li­­dércnyomásos álomban is ilyen látomásai legyenek az emberről, nehéz elhinni. Inkább a meg­­hökkentés tudatos szándékát, az ős-primitív erő szenvelgését kell feltételeznünk. Tetszettek viszont a művész fémplasztikái. Hegesztővel vastag fémlemezekből, durván ki­vágott elemekből állítja őket össze, kellemes térhatásokat keltve. Állatfigurájában a leegysze­rűsítés legszélső határán és a mindössze két igen szellemesen meg- és egybekomponált elem jóvoltából megragadó lényegretöréssel, jellegzetességgel. A hegesztőpálca nyomán a peremeken maradó megdermedt lecsorgások, szétfolyások a fémanyag természetes, jóleső szépségét adják dekoratív többletül e munkák hatásához. Kátai Mihály zománcképei többnyire nyújtott figuráikkal, részben leegyszerűsített, de a va­lósággal azonosítható, részben teljesen elvont kompozíciós elemeikkel, absztrakt tereikkel a szürrealizmushoz állnak közel, hangulatuk azonban általában derültebb, humánusabb. Szerkesz­tésük világos, lüktetően mozgalmas, vonal­játékuk változatos és lendületes. Főleg dekorativitásra törekednek, néha azonban mélyebb mondanivalót is hordoznak, mint a Kisváros, amely tompa színeivel, vonalai merevségével, rajzi zsúfoltságával jól közvetíti témája lényegét; vagy a kiemelkedő Ezüst figura a maga lírai emberségével oly finoman modernné átjátszatott gótikus formaelemeivel. Olykor pazar bőséggel használja ki a zománctechnika adta lehetőségeket: a legtüzelőbb, legvilágítóbb színekből építi fel képét (Fehér kecske), másutt éppen ellenkezően, tüntetően lemond erről, és hangsúlyozott puritánsággal szürkében-drappban dolgozik. Meghitt tónusú műveket hoz így létre (női arcképei), de ellentmondva az anyagszerűségnek, ezek inkább kerámia hatásúak. Stílusban a legszélesebb skálát Artner Ottó mutatja. Erős ritmusú kétfigurás kompozíciója a végső, de értelmes és világos, geometrikus leegyszerűsítés határesete. Fiúfeje és harmonikusan szép Zománcozott domborítása hármuk művei közül a legközelebb áll a hagyományos művészi látásmódhoz, zománképes viszont az ábrázolást teljesen elvető nonfiguratív törekvésekhez. A Dekoratív kompozíció 1. nem tetszett, nem azért, mert sem egészében, nem részleteiben nem ér­telmezhető, hanem mert szerkezetében széteső, s ezért semmitmondó. Annál inkább a Dekora­tív kompozíció 111., amely szintén csak mértanias formák együttesének látszik, de jobban el­mélyedve benne, felismerjük mögöttük egy fekvő akt vonalainak ritmusképletét, s ez össze­­fogottá teszi a képet, annak tanulságául, hogy a valóság alapformáiban, természetadta rendező­elveiben való megkapaszkodás nem válik kárára a legszélsőbb modernista törekvéseknek sem, s védelmet ad a minduntalan rájuk leselkedő széthullás és káosz veszedelme ellen. JULOW VIKTOR

Next