Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 16. (1965)

1965 / 7. szám - KÖNYVEK KÖZT - Fülöp László: Ladányi Mihály: Utánad kószálok

szemlélet körvonalait éreztük kibontakozni. Okunk volt remélni, hogy az érlelődés, a ki­­teljesedés igen értékes lírát, önálló költői vi­lágképet eredményez majd. Ez idő szerint azonban az impozáns ívelés megtörni látszik, az út cikcakkossá kuszálódott, a szemléleti-vi­­lágképi alap mintha súlyosan megsérült volna. Költészetében eddig a lényeges gondokkal való számvetések feszültségét éreztük, perbe szállt a köréje fonódó problémákkal; most viszont a gondok jelenléte még erősebb, mint idáig volt, ám a szembenézés erélye hiányzik; feladni lát­szik a harcot, a szenvedélyt, a szemléletében egyre jobban eluralkodik a fáradt lemondás, mindent egyetemlegesen és kellő megfontolás nélkül kérdőjelező szkepszis, a groteszk finto­­rokba, ernyedt legyintésekbe menekülő szomo­rúság. Meglepő e versek hangja, mintha az öregségbe fáradt lélek szomorkodna a magukat egyre fá­radtabban vonszoló sorok mögött. „Megöreged­tem fiatalon" - panaszkodik az Amerre jár­tam, majd az öregség, a fásultság, kedvetlen­ség tényeit említi, s az igény feltűnő ereszke­déséről, a fiatalság elvesztéséről siránkozik. A Menedék pedig a végsőkig való megkesere­­dés érzését foglalja lehangoló látomásba. Anarchikus elégedetlenségről vall a Napilap is. Sorolhatnánk a példákat. Ladányi a szüntelen elégedetlenség, a nem csil­lapuló nyugtalanság énekese. A valóságfolyamatok nyugtalanítják, az ő sajá­tos látószögéből szemlélt élettények diszhar­monikus állapotba zaklatják. Költő és külvilág­­­a szűkebb és tágabb kör­nyezet,­­ összhangjának, kiegyensúlyozott vi­szonyának nyomát sem lelhetni ezekben a ver­sekben. A kapcsolat szinte egyetlen meghatá­rozó eleme a folytonos konfliktus. Ladányi meghasonlott a korral, a világgal ál­talában, csömöre van a politikától, a nagy sza­vaktól, kiábrándult mindabból, amit közélet­nek szokás nevezni. (Kocsmakert, Blues, Sza­vak sötétben, Boldog elődeim, Amerre jártam). A megcsalatottság érzése miatt a visszahúzó­dás, az elfordulás, a keserűen­ gunyoros kívül­­helyezkedés. Európát s az egész korvalóságot torzító tükör elé idézi, groteszk túlzásokkal festi karikatúraszerűen torzra, majd fintort vág az egészre. Az ernyedt belenyugovás fintora ez, kedvetlen legyintés, nincs benne semmi vitali­tás. Erejéből mintha csak bágyadt reflexiókra fut­ná, tudomásul veszi az eleve egyoldalúan látott tényeket, s azzal próbálja túltenni magát raj­tuk, hogy öreges rezignációval, kajánul meg­mosolyogja az egészet, gondolván, semmi ér­telme a perlekedésnek, a vállalásnak, a meg­fontolt indulatnak, az ember ki van szolgál­tatva a rajta kívül álló tényezők alattomos já­tékának. Költőnk nyomasztó ellentétet észlel a társadal­mi valóság, a közélet tünetei, vélt vagy valódi tendenciái és saját elképzelései, szubjektív er­kölcsi eszményei közt. Úgy véli, a tiszta el­vek a gyakorlatban eltorzulnak, a forradalmi jelleg a kisszerű megvalósítás, a gyarló emberi cselekvés következtében jórészt elsikkad. Az a bölcs, aki belenyugszik a tapasztaltakba, s igyekszik minél jobban kivonni magát a köz­életből, felépíti a maga kis világát, ahová le­hetőleg nem hallatszik a zaj, s csak a menekítő szerelem világol értelmesen, enyhet adóan, nyug­tató önfeledtséggel. A „tisztán szeretnék élni, fiatalon" szép szándéka eszerint csupán e kü­lön világban valósítható meg sértetlenül. Ez a felpanaszolt öregség tehát kényszerűség, kívül­ről erőszakolt öltözék, mely épp az eredendő vágyak eltorzító­jaként szakadt a lélekre. „Ez az öregség más valahogy, nem a nyugalom paplana szívemen, hisz úgy élek még, mint a gyerek: kezem kitartom a csörgő eresz alá s a szélnek adom magam, ingyen. A kor rakódott le szívemben, eremben az meszeseden el." A feladás, a visszavonulás, a lemondás jelzései sorakoznak a költeményekben. Ezzel egyidejű­leg vészesen zsugorodik a horizont is, elvéko­­nyulnak az éltető kapcsolatok, fellazulnak az értelmes vonzások, a figyelem érdektere szű­kül, a motívumok ismétlésbe hajlóan variálód­­nak. Egyedül érzi magát a költő, nem lát lehetősé­get a torzulások megszüntetésére, s ezért keríti hatalmába a tehetetlenség rosszérzése: „Vagányködöm kínomban, mit tehetnék, s a világ ellen szólok hevesen." (Szegény költő dala) „Én már unom e torz szabályokat, de lásd, ily egyes-egyedül mit tennék annyi ellen? Hát keressünk, gyere, egy magános szobát, hogy az illem után ránk lelhessen a kellem." (Te lángolószemű . . .) „Lehorgadt fejjel dörmögök én is, ahelyett, hogy a szélbe vágnám öklöm és szétkiabálnám igazamat. Ücsörgők bánataim fészkén, mint e zilált mondatban a szavak." (Kocsmakert) A már-már idült rossz közérzet első indoka tehát ez a fajta objektív eredetű konfliktus. Ugyanakkor van a problémának egy másik ve­­tülete is. Ladányi keserű kételkedésének, csa­lódottságának és „idegességének" szembetűnő endogén természetére, alkati tulajdonságokból fakadó összetevőjére gondolunk itt. (Ki a szél­be, Utánad kószálok, Élhettem volna gyönyö­rűen). Valami nagyfokú belső nyugtalanság

Next