Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 24. (1973)

1973 / 1. szám - A 150 ÉVE SZÜLETETT PETŐFIRE EMLÉKEZÜNK - Kádár Zoltán: Reich Károly illusztrációi Petőfi szerelmes verseihez

Hogy szeretné­k nem kétséges. Az évfordulóra készítette el Kardos Ferenc az új Petőfi-filmet, melyben - remélhetően - nyoma sem lesz majd a két végletes felfogás hatásának (az ötvenes évek agyonpolitizált életrajzfilmjeire, illetve Reisz divatot teremtett s csak a kuriózumokra figyelő Jeszenyin-portréjára, az Isadorá­ra gondolunk). A rendező ekképpen összegezte kon­cepcióját: ,,A diákok a költő születésének 150. évfordulója tiszteletére megelevenítik Petőfi életének főbb eseményeit, 1848. március 15-étől a költő haláláig. Megelevenednek az áprilisi események, amikor a költő úgyszólván kiszorul a forradalomból; felidéződik a szabadszál­lási követválasztás, majd a forradalom átalakulása szabadságharccá; a hadsereg létrehozá­sa; a debreceni trónfosztó országgyűlés; Mezőberény stb. S mivel a film szorosan véve nem történelmi, kosztümös feldolgozás (külsőségekben és díszletekben csak jelzésekre szorítko­zunk; egyedül a címszereplő visel zsinóros attilát, a többiek mai utcai ruhában szerepelnek); s a szereplők mai diákok, akik tanulták Petőfit, Adyt, József Attilát; az egyes dialógusokat a teljes Petőfi-életmű ismeretében mondhatják el, így a filmbe behallatszik az a hatás is, melyet Petőfi a magyar költészetre máig gyakorolt. A film egyes szituációi nem a valóságos történelmi helyzetet rögzítik, hanem a politikai, drámai folyamatokat sűrítik egy-egy jele­netbe. Ez a módszer lehetővé teszi a drámai tömörítésnek azt a fajtáját, hogy olyan szereplők is megjelenhetnek a helyzetekben, akik a valóságban személyesen nem voltak jelen, de véle­ményük és álláspontjuk valóságos, az eseményeket formáló volt, és dokumentumokban fenn­maradt . . . Szeretnénk, ha a közönség minél szélesebb rétegei hajlanának arra, hogy meg­barátkozzanak egy ilyen sajátos »fiatal­ Petőfi» képpel." Petőfi Sándorral az évforduló alkalmával nagyon sokszor fogunk találkozni. Megkülönböz­tetett érdeklődéssel várjuk a Petőfivel való film­találkozást is. KÁDÁR ZOLTÁN Reich Károly illusztrációi Petőfi szerelmes verseihez Két csókolózó galamb egybefonódó finom, nyugtalan kontúrja mintegy emblémaként díszíti a Képzőművészeti Kiadóvállalatnak azt a vonzó szépségű albumát, amely a Petőfi emlékév kapcsán a költő 17 szerelmes versével, a kor hangulatát idéző tipográfiával Reich Károly 20 rajzát nyújtja át az igényes olvasónak. Ismeretes, hogy Petőfi verseit a múlt század második felében - tehát a költő halála után - illusztrálták először. Milyen alapvető különbség áll fenn az akkori és a mai illusztrációk kö­zött, arra hadd említsünk meg egy példát. Az 1877-es nagy Petőfi-kiadásban (amelynek ki­­csinyített mása az 1879-es „képes népkiadás") Greguss János, a budapesti Mintarajziskola (a mai Képzőművészeti Főiskola őse) tanára készített rajzot a ,,Befordultam a konyhára" c. költeményhez. Greguss a naturalizmusba hajló kései romantika felfogásában a költemény címében szereplő pillanatot örökíti meg a környezet, a konyha belsejének aprólékos, szinte etnografikus hűségű bemutatásával, olyan környezetfestő elemek halmozásával, amelyekről a versben szó sem esik. Számára tehát a költemény nem hangulati jellegű, inkább úgy fogja fel, mint egy népszínművet. Homlokegyenest ellenkező ezzel Reich Károly illusztrációja a szóban forgó kötet legelején. Az ő képén a költő átöleli a lányt, a pipája füstje szívalakban keringőzik, a boldog pár fölött nagy, görbehátú galambok csókolóznak. Szó sincs itt vala­milyen eseményről, itt a költemény benső valósága, megalkotásában is szimbólumként szár­nyaló szépsége a lényeg. A többi illusztrációnál is ez a koncepció vezeti Reich Károlyt. A szimbolikus értelmet hang­súlyozó két galamb motívuma, hasonló kompozícióval együtt, még néhányszor visszatér a

Next