Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 28. (1977)

1977 / 7. szám - KRITIKA - Fülöp László: Ladányi Mihály: Föld! Föld!

lamennyi megnyilatkozását. Átfogó szemléleti és formáló elv ez, mert bármiről szól is a vers, minden élménytípusra kiterjed. Hálójába kerülnek a közéleti témák, a közös­ségi érdekű életjelenségek; szerepe megmarad a szűkebben személyes, közvetlenebbül magánélményi tartalmak megjelenítésében; behatol az intimitás körébe vonható élmény­változatok ábrázolásába; és a lírai hős önmagát sem kíméli, mert oly módon is követ­kezetes az egységesítésben, hogy az ironikusság és a groteszk perspektívába állítás mód­szerét az önarcképformálásban is folyvást érvényesíti. „Mindig magadról beszélsz, ó de unlak!” (Kétszemközt) - olvassuk a jellegzetes gesz­tust kifejező önironikus önmegszólító kijelentést. Nemcsak az önirónia - vagy ön­gúny - okán jellemző kifakadás ez, megnevező értéke és pontossága abban is felis­merhető, hogy a költőiség egyik nyilvánvaló sajátosságára utal. Ladányitól természe­tesen most is távol áll bármiféle személytelenség, a személyes tartalmakat háttérbe szo­rító tárgyilagosság vagy szenvtelenség. A Föld! Föld! lírájában is épp azt tarthatjuk minden tekintetben a legérdekesebbnek, amit a személyiség közvetlenül önmagáról mond. Vagyis az átszűrő, viszonyító és értékelő egyéniség szerepét kitüntető állapotki­fejezést, az önszemlélet kifejeződését, a helyzetfestő közléseket, a portré egy-egy voná­sának rögzítését, a közérzetlírát. A lírai „én” legnyugtalanítóbb kérdése ez lehet: „Mire jó hát a költő?” (Sors-fúga). Leggyakrabban úgy válaszol erre, hogy keserűen önironi­kus szavakat ejt, rezignált felismeréseket fogalmaz, hiányról, elégedetlenségről és tehe­tetlenségérzetről szól. Önmagát az egyedül maradott, visszhangtalanul beszélő, csupán magának éneklő szerepében látja. Úgy érzi, mintha gáncsok és ellenérzések sűrűjében kellene talpon maradnia, nem találva közeget és kontaktust, lehetőséget és rendeltetést. Kesernyés önmeghatározásai, igencsak dezillúziós szavai a helyzetet jelenetezik­­ indu­latokat visszaszorító megállapítások vissza-visszatérő fordulataiban: „Élek s nem álmo­dom (Sors-fúga); „folyvást elakad dalom, / mint szellő a bozótoson (Esti dal); „ma­gamban motyogok, hogy ne feledjem / legszebb szavaimat” (Itthon); „magányosan füstölgők” (Kétszemközt). Előző kötetében így összegzett: „Fáradtan, keserűen / kísér­lem meg a verset” (Küldetés). Most így felel rá az új verseskönyv egyik részlete: A téli szél nem tép himnuszt a számról, sem csatadalokat. ( Szociográfia) A költő-szerep ilyesféle értelmezése egybecseng azokkal a motívumokkal, amelyek a rossz közérzet tartományait még kiterjedtebbnek mutatják, jelezve a mindennapi gon­dok hálójába bonyolódott ember kedvetlenségét (Számlák, Táj költővel), másrészt a depressziót, amely az időre figyelő szemléletben úgyszólván elháríthatatlanul fölerő­södik. „Évek foghíjasodnak, / és végül mi marad?” (Kérelem) - hangzik a feloldó vá­laszt mintegy eleve kizáró kérdés. Itt-ott váratlanul felvillan egy-egy komor vallomás­mozzanat (pl.: „Félve nézegetem a temetőárkokat”). A szokatlanul egyszólamú kérlelés és fohász gyámolítást és támaszt kereső gesztusát pedig - ugyancsak beszédes felfoko­­zottsággal - ilyen sorsláttató kép előzi meg a Biztató­ban: Halálom előtt eltemetnek, megaláznak, semmibe vesznek, gúzsba kötöznek, mélybe vetnek, így végezte minden eretnek. A metsző irónia, a villogó gúny, a játékossággal álcázott erély és fölény, az indulatokat lobbantó kedv energiái el-elapadnak, s elég sűrűn jut vezérszólam-szerephez az elégi­­kusság, a melankólikusság, szomorúságról és rezignációról vallomást téve hangzik a vers. Önálló vallomásmotívummá állnak össze a Szerenád-ciklus darabjai, a szerelem versei. Az egyetlen élmény a gyűjteményben, amelyet nem kerít be teljesen a magányérzet

Next