Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 34. (1983)

1983 / 7. szám - TANULMÁNY - Görömbei András: Költő a fekete aszály évadján. Vázlat Buda Ferencről

GÖRÖMBEI ANDRÁS költő a fekete aszály évadján VÁZLAT BUDA FERENCRŐL Buda Ferenc Debrecenben született, de ez a város neki is csak szülőföldet és iskolákat adott, bensőséges otthont már nem, „roppant szelei” őt is kivetették, mi­ként a régebbi és mai irodalom oly sok jeles alakját. Húszéves volt 1956-ban, az or­szágos tragédia nemcsak érzületében, de egzisztenciájában is megrendítette. A ke­ményen megszenvedett és megküzdött szegénységgel sem érte be a sorsa, „ama ke­resztben fújó vihar” után­­ egyetemi óráról kísérték börtönbe. Bizakodó tekintetét hamar megszabdalta a történelem, költészete mégis az utóbbi évtizedben hangoló­dott tragikussá. Egyre ritkább szavú lírájának metamorfózisa szembetűnő. Az 1963-as Füvek példája című kötet bőséggel számba veszi a szegénységet, sebeket, nyavalyákat, gondokat. A versekben­­ József Attila és Nagy László érez­hető igézetének következtében is - a költői személyiséget környező világ a tél, fagy, ridegség képzeteiből épül legtöbbször, a versvilágot szinte uralja a motívummá emelt vas: vassisakos a mennybolt, vasízű a virradat, vasszínűek a vizek, vasszelíd­­ségűek a füvek. A költői személyiség azonban a konok szembeszegülést választja magatartásformának. A versek struktúrája is e szerint épül: a külső közeg és az él­mények bemutatása, érzékletes megjelenítése után ellentétező kötőszó vezeti be az öntanúsítást. „De nékem a füvek példája erőt ad”, „de én meg nem állok sohasem”, „de eljöttem világgá”. Ezt a verbálisan is kinyilvánított különállást a kő- és vasvi­lágtól sokféle belső indok motiválja. Mindenekelőtt az a hit, hogy van értelme és távlata a küzdelemnek a személyiség és a nemzet sorsát illetően egyaránt. S a hit a tisztesség csillagához szegődött, kínból született költői szó erejében: „győzelmük már törvény”. Erőt ad a fiatalság érzése, távlata, olykor hetykesége s a tiszta dal­ban megszólaló bensőséges szerelem. Ne rejtőzz el, úgyis látlak! Rád csukom a szempillámat. A személyiséget földre roskasztó aljasságokkal, történelmi tragédiákkal, tomboló „toronymagas” éjszakával szemben tanúsított teremtő konokságot belülről igazolja a költői szemlélet természete. Buda Ferencnek olyan bensőséges kapcsolata van a tárgyi világgal, hogy megszemélyesítő metaforái az eleven szemléletesség erejével szelídítik meg a természetet. Helyesebben: a természetre rácsodálkozó költő kép­zettársításai vallanak gyakran a személyiség belső derűjéről: „pucér kis esőgyere­­keie­k földre hullván fenékre esnek”. Kert című versében a megelevenítő szemléle­tesség hatalmas leltárrá bővül, a zörgő fejű mák, hadirendben guggoló káposzták, a szívós fattyaival családot alapító körtefa a természetszemléletben tanúsítja Buda Ferencnek a debreceni botanizáló költőelődhöz hasonlítható világszeretet, piciny növényeknek süvegelő gesztusát. A Buda-vers horizontja persze más természetű, kö­zösségi indulatú, sorsformáló szándékú. A Füvek példája kiegyensúlyozott világké­pű könyv, felkomorlik benne a világ, de a költő kezében tavaszi ág van. Nagy biz­tonsággal tudja a mesterségét is, hibátlanul szólal meg dalban, égő virágénekben, nagyobb verskompozíciókban egyaránt. Képalkotó készsége meglepően erős, csupán

Next