Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 36. (1985)

1985 / 8. szám - KRITIKA - Fülöp László: Bori Imre: Móricz Zsigmond prózája

Cholnoky testvérek, Csáth, Kosztolányi, Török Gyula s mindenekelőtt Krúdy Gyula, akinek életművét különösen fontos, szemléletmeghatározó tanulmányokban elemezte. A Krúdy művészetének és epikatörténeti jelentőségének megértésében oly mélyre hatoló, általában egész újabb irodalmunk fejlődéstörténetében a modernség jelzéseit és jellegzetességeit kutató, a hazai avantgarde fejleményeinek feltárásában és tudatosításá­ban kivált rendkívül nagy érdemeket szerző Bori Imre a 70-es évek végén eljutott ahhoz az elbeszélőhöz, akit bizonyára legnagyobb e századi epikus művészünkként becsülhe­tünk, s aki ugyanakkor a szakmai s az olvasói köztudatban sem igen számít a modernizá­ló szellemű huszadikszázadiság izgalmas képviselőjének, vagyis a sokérdemű prózatör­ténész elemzőként is találkozott a hatalmas Móricz-életművel. Ennek a találkozásnak az eredménye az egyik új Bori-könyv, a Móricz Zsigmond prózája című kötet, amelyet a más­különben már évtizedek óta szinte elakadni látszó, a korábbi monográfiák után csak részeredményeket hozó kutatások hosszú időre érvényesen legjelentékenyebb vállalko­zásaként fogadhatunk, természetesen eleve rokonszenvvel és valódi érdeklődéssel. Az alcím értelmezési kísérletként határozza meg a munka jellegét, az utószóban pedig szó esik arról is, hogy a tanulmányegyüttes formáját öltő, tehát a korántsem monografi­kusan egyívű, inkább összefűzött írások nem tartanak igényt arra, hogy „a Móricz Zsig­mond munkásságával kapcsolatos kérdések egyikét is valamilyen formában lezárják, megoldottnak nyilvánítsák”. Nemcsak holmi véglegesítő és lezárásra törekvő szándék hiányzik a könyvből, hanem az energikusan provokatív vitázó szellemiség is, mert a tanulmányíró természetesnek érzi ugyan, hogy „új szempontokat találjon vizsgálódásai­hoz, ... újat mondjon, új csapást vágjon az író művéhez vezető, már kitaposott ösvények mellett”, ám egyúttal azt is megvallja, hogy közvetlenül nem akart polemizálni az előtte járókkal, s tagadni sem szándékozott a Móricz-irodalom „jelentős eredményeit”. Nem vitairatszerű szakmunkát írt Bori Imre, megelégedett azzal, hogy elemzésfüzérben elő­adja az újraolvasott szépírói életműről, kiváltképp annak egy-egy jellegzetességéről s egynémelyik kiemelkedő fontosságú fejezetéről támadt gondolatait, főként az irodalom­történészi interpretáció, a műelemzői kommentár formáihoz igazodva, azok módszerta­nát érvényesítve, az eszközhasználatot is ilyképpen szabályozva. Időrendben halad a Móricz-életmű kommentátora, a kronológiát követve tekinti át a pálya alakulástörténetét, ilyen szűkre szabott terjedelemben természetesen csak vázla­tosan és kihagyásosan. Ezenközben tagol és kapcsolatokat keres, részekre oszt és a perió­dusként elkülönített fejezetek közt folytonossági jeleket kutat, arra a tételére is építve ezzel, hogy „Móricz művészetének domborzati térképe változatos alkotásvilágot kínál, tagoktat, de egymással összefüggőt is egyúttal”. A magára találó elbeszélő pályatörténe­tének 1908-12 közötti első időszakát a művészi modernség jegyében szerveződő szakasz­ként értelmezi, s igyekszik megtalálni ennek a móriczi prózamodernizmusnak a különös jegyeit s értékeit, amelyek például a Sárarányban, Az Isten háta mögött című kisregényben tanulmányozhatók, különös nyomatékkal figyelmeztetve a biologizáló-fiziológiai szem­lélet jelentőségére. Sajátos - talán nem a legtermékenyebb - ötlettel a spleenmotívum vizsgálata révén kapcsol össze a 10-es évekből olyan műveket, mint a Kerek Ferkó, A fák­lya, a jószerencsét. A gyermek- és kamaszhősök ábrázolóját képviselő művek sorából a Légy jó mindhalálig megkapja ugyan a figyelmet, de a szerző érezhetően kevesebbre tartja ezt a regényt, mint a Móricz-kutatók többsége. Az „elveszett illúziók” regényeként jel­lemzi a Tündérkertet, amelyet a 20-as években egyebek közt a kisregény remek Pillangó vagy a Kivilágos kivirradtig után jövő dzsentriregénysor követ majd. Az utóbbi csoport „A primitív tudat nyomában” cím alatt szerepel, s amit az ide tartozó művekről olvas­hatunk, abból kiviláglik, hogy interpretálójuk nemigen vonzódik ezekhez a regénypél­dákhoz. A 30-as évtized eredményeit erős méltató hangsúlyokkal veszi számba, hangoz­tatva, hogy „Móricz Zsigmond legtermékenyebb és legjelentősebb évtizede éppen ez

Next