Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 37. (1986)

1986 / 4. szám - SZÁZ ÉVE SZÜLETETT TÓTH ÁRPÁD - Kun András: A makulátlan poéta kínjai. A fiatal Tóth Árpád a korai Nyugat lírai körképében

24 nála abszolút érvényű volt cselekedeteire, sőt indulataira és elképzeléseire nézve is. (. . .) Ez a kemény, konok polgári erény szózata még azt is megtagadtatta Tóth Árpáddal, amit ő maga is, mások is a legtöbbnek tartottak magából, a köl­tőt. Ki merem itten mondani, hogy Tóth Árpád előttem a legbizalmasabb percei­ben sokszor elítélőleg nyilatkozott a költészetnek arról a válfajáról, amelyet ki­fejezetten dekadens költészetnek lehet tartani. (...) Ő maga a saját verseinek egy jelentős részéről azt vélte, hogy túlmennek azon a határon, amit az egészség megszab. És a szeretetét ezek iránt a művei iránt a szülő görcsös szeretetének tartotta, amely a beteg, béna gyermekét is körülveszi szívével, vagy azt még jobban.” (Az ifjú Tóth Árpád. Nyugat, 1931. II. 503-511.) Így viszont egy tágabb összefüggésben törvényszerű, hogy ahol ez az eg­zisztenciális máslényegűség (nemcsak máslét!) nem jelződik kellő finomsággal és egyértelműséggel (Esti könnyek, Kincs, Interieur), illetve egyáltalán nem tükröző­dik (Szobák), ott Tóth Árpád - több-kevesebb egyéni színezettel és nagyobb­­kisebb formanyelvi leleményességgel - a dekadencia virtuóz vagy kevésbé sikeres imitálójának bizonyul. Annak oka, illetőleg magyarázata, hogy ez az alkatidegen­­ség, lelki diszparitás a szóban forgó versek jó részében mégsem bántóan érvénye­sül, elsősorban nem formaművészetének magas fokában keresendő, hanem költői formaadásának jellegében, az artisztikusan tárgyias stilizálás sajátos képiségében. Ez a fajta költői stilizálás olyanképpen teremt stílusegységet Tóth Árpád korai verseiben, hogy a tárgyiasítás a dekadens képzelgéseknél a sajátosítás, egyénítés, konkretizáció irányában munkál (Sóhaj, Kincs, Esti vízió) , a reális élethelyzet, az alanyi érzések tükröztetésében pedig elfátyolozó, tompító módon érvényesül (A parkban, Őszi alkonyat, Egy leány szobájában). Az Esti könnyek lidérces vízióval indul: „Jaj, az ő testét láttam szűz ágya tiszta vásznán, S csodál­tam mélyen és szelíden és paráznán, S úgy jajdult el szívemben vérző, ledöfött vágyam, Oly búsan s elvetetten, mint harc után a tarlón Az átszúrt katona, ki zsibbadó fejét A hűvös földbe gyúrja...”, de két lépésben a költő valós élet­helyzetének már-már köznapias stilizálásába vált át: „Éjfél lett lassan. . . s lomhán nyúltam egy // szivarért én. S furcsa csodának tetszett, hogy elhagyottan nyúló Ujjaim közt víg fénnyel föllobogott a gyújtó S hogy törődött ajkamról illatos füst szállt békén.” A másik oldalon pedig az Interieur reális életszituációjából („Karszékemet zárt ablakomhoz húzom, S az egyszerű utcát csodálva nézem”) megszépítően, dekoratívan stilizált lírai szituáció lesz: „S tudom, most szép zárt ajkam bús vonalja. Az ábránd egyre fantasztikusabb, S egyszerre fölrémlik, mily kusza s­dőre... S fejem álmos mosollyal dől előre, S számból kihull a hűlt szivarcsutak...” S innen van a Hajnali szerenád verseinek nagy részében valami művészileg is jelentkező kényszerűség, fásultság, rosszkedvűség; mintha a költő nem igazán érdekelten haladna valóságos életének színterein. Legjobb verseiben viszont valóban „lappangó tartalmak élő szervezetét érezzük impresszionizmusa mögött: az élet tartalmának tragikus érzését, s e tragikus érzés annál intenzívebb s mélyebb, mert megalkuvás nélkül s egészben szubjektív, nem szimbolikus” (kiemelés Karinthy szövegéből - K. A.). Karinthy szemében „Tóth Árpád l’art pour Part művészete” éppen ezért lesz „talán az egyetlen a legfrissebb művészetek közül, mely nekünk, »akik immáron újra az eszmei tartalom felé evezünk«, érthető és szimpatikus, mert ez a szomorúság nyíltan, »arisztokrata gőggel« önmagát gyá­szolja csak, s nem az Embert, a szó szoros, testi értelmében sajnálja önmagát, kezét, lábát sajnálja és siratja”. Ugyanakkor a korai versek fejlődéstörténeti ten­denciájára figyelve, nem kétséges, hogy a költői pálya emelkedő ívét a Hajnali szerenád legjobb verseiben éppen az ezen a téren történő „nyitás” biztosítja.

Next