Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 39. (1988)

1988 / 4. szám - TANULMÁNY - Tamás Attila: Illyés Gyula és a hit kérdései

szólítja, őt dicséri himnikus elragadtatással: „Hunyt szeme ragyogva tekint Rád! / Hajadon fővel és mezítláb / haladok máris Feléd innen / . . .tisztán a bűnök / fö­lött, tenger bűneim fölött...” Azután elakad, töredékben marad a vallomás. A félálomi állapot transzcendenciasugallása gyengül, eloszlik: „ahogy ébredek, úgy enged, / úgy párolog rólam kegyelmed ...” - a sorok áramlásának lassan vége szakad. Kijózanodását már nem írja le. Éveken át alig látszik azután nyoma annak a belső küzdelemnek, melyről a harmincas évek derekának egyik epigrammája majd így szól: „Két szellem küzd itt, amint látható, / egy hívő és egy istentagadó” ( Alkalmi meditációk - A vegyes házasság átka). A különös, lefojtott vergődéseknek testet adó, a Nehéz földben megjelent Úrfelmutatás mellett leginkább az az Illyés-cikk érdemelhet ebből a szem­pontból figyelmet, mely a radikálisan baloldali orgánumban, az erdélyi Korunkban jelent meg. Itt a franciaországi „vallási újjáéledés” problémáival foglalkozva kifej­ti, hogy „az új vallásnak lényegében szocialistának kell lennie” - más szóval elárul­ja, hogy az önzést legyőző, az em­berért-emberségért cselekvő magatartásformák­ban keresne valami lényegük szerint közöset­­ szembeötlő különbségeik, akár el­lentéteik ellenében is. Máskülönben teljesen háttérbe szorulnak költészetében az esetleges transzcendenciának, egy anyagi világ fölött létező, esetleg nem innen eredő szellemiségnek a problémái. A mélyrétegekből indult férfi a gyakorlati cse­lekvés lehetőségeit keresi ez idő tájt, azoknak az érdekében, akik továbbra is a mélybe szorítottan élnek. Vallásos motívumok ugyan elő-előfordulnak egyes ver­seiben, de inkább csak színező, érzelemdúsító tényezőkként. (Akár a forradalmi kamaszkorra emlékező ifjúság soraiban, a szerelmes kislány arcélének hátteréül festett „glóriá”ban, akár a lázító Hősökről beszélek gyöngéd Máriára utalásaiban.) Egy fokkal fontosabb ennél, hogy abban az esszében, melyet a katolikus költé­szetről ír, csüggesztő képet fest ugyan ennek hazai változatáról, ugyanakkor ki­mondja, hogy a francia irodalom egésze „a hit jegyében teremtette” „legértéke­sebb alkotásait”. „Katolikusok ezek az írók?” - teszi föl a kérdést. „Erkölcsi problémáik vannak - adja meg válaszát -, és ezen az alapon magukat katolikusok­nak nevezik.” Mikor a harmincas évek előrehaladtával megrendül hite a forradalmi cselek­vés eredményességében (részben még másfajta társadalmi cselekvésekben is), akkor viszont több változatban is nyílt formát keres magának műveiben valami­lyen istenélmény. A kálváriára - némiképp Reviczky­re emlékeztető, Illyésnél ritka tónusban szólva - „hűvös, biztos tapasztala­tokat összegezőnek látja „a nagy ösz­­szeadási jelet”, a temetők megannyi Krisztus-keresztjét. Megjelenik című versében pedig - melyért egyébként bírói úton vonják felelősségre - szelíd nazarénus alak­jában festi meg az egykori Megváltót, s ha a Reggeli meditáció még inkább csak kesernyés fintorral mondja is ki az „Atya, Fiú, Szent­ Lélek / oltalmazzon mind­nyájunkat itt lent” áldó formuláját, az Alkalmi meditációk már valóban olyan em­bert mutatnak, aki „Isten és Halál” közötti töprengésre kényszerül. Olyat, aki „az értelem ellen” és „az értelem mellett” felsorakoztatható érveket egyaránt figyelembe véve keres valami rajtuk túlit­­ vagy éppen valakit. „Sem ez, sem az, talán majd az idő­­ lebbenti azt is fel neked, ki­t.” „Az vigasztalhat, hogy tudatlan is szolgálhatod őt. . Ugyanakkor bizonytalan, mert ellentmondásos, ellentmon­dásait azonban világosan föl nem táró műnek mutatkozik az Új téli meditáció a leg­felső emeleten és az Úrfelmutatás alatt egy kis kertben. Az utóbbinak arról vall a befe­jező mondata, hogy lelkének mélyén, gúnymosolyai alatt igazában őskeresztényi, istenváró magatartások húzódnak meg, ilyenek készülnek megszólalásra - mintha ugyanez a kettősség újulna meg néhány évvel később Az ozorai templomban sorai-

Next