Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 40. (1989)

1989 / 6. szám - FÓRUM - Gunda Béla: A moldvai magyarok kutatásának újabb eredményei

munkák mellett, mint Gáspár Simon Antal visszaemlékezése (Az én szülőföldem, a bukovi­nai Istensegíts. Budapest, 1986). A könyvhöz a népi írásbeliség ismeretét gazdagító tanul­mányt írt Forrai Ibolya. Az ő buzgólkodásának köszönhető, hogy a néprajzi értékekben annyira becses visszaemlékezést olvashatjuk. Hasonló jellegű Lőrincz Imre könyve A bukovinai Istensegítstől a völgységi Marosig (Budapest, 1986). A Kóka Rozália gondozásá­ban megjelent munka nemcsak a korábbi bukovinai élet kitűnő dokumentuma, hanem az onnan elköltöztetett magyarok tragédiájának emlékeztetője is. Mészáros Sándor A kék hegyeken túl című könyve (Budapest, 1987) is ilyen emlékeztető, amelyből a bukovi­nai magyar menekülés, zsidó gyűjtőtábor, Goethe népének elszennyeződése, román vasgárda, orosz krumplihámoztatás s mindaz, ami ezek következménye, jelzi Kárpát- Európa népeinek tragédiáját, a humánum romhalmazait. Nemcsak tudósoknak, a kü­lönös irodalmi ízeket kedvelőknek, hanem a politikusoknak is szól a könyv. Olyan poli­tikusoknak, akiknek nincs szükségük vakvezetőre. Mindhárom könyv több a rangjánál! De térjünk rá Moldva földjére! A moldvai magyarok kutatásának egyik úttörője Gegő Elek (1805-1844) reformko­ri ferences tanár, aki már 1831-ben értekezést írt az ottani magyarokról. Az értekezés sajnos nem maradt fenn. Valószínű, hogy ennek megírásához a Kolozsvárt tartózkodó Pap Sándor tatrosi plébánostól szerzett értesüléseket. Moldvai útját 1836-ban valósí­totta meg, s 1838-ban jelent meg az ottani magyarokról írt munkája, amelyet most rep­rint kiadásban is kézbe vehetünk (Gegő, 1838). Gegő E. tevékenységét már korábban kitűnően és sokoldalúan D. Mátai Márta be­mutatta (Mátai, 1976). A reformkori tudóst széles körű érdeklődés jellemezte, s kora en­ciklopédikus szellemében írta meg munkáját. Kutatóútjához Schedel (Toldy) Ferenc­­től, a pesti magyar tudós társaság titoknokától kapott „utasítást”. Toldy felhívja a figyel­mét arra, hogy a nyelvi sajátságok mellett kívánatos az erkölcsi tulajdonságok, példabe­szédek, népmondák, dalok „összeírása”, a „netalántáni elnemzetlenedés” okainak meg­állapítása. Gegő E. igyekezett az utasításnak eleget tenni, de Moldvában kevés időt töl­tött (1836. okt. 5.-okt. 26.). Ennek ellenére jelentős megfigyelésekről számol be. Ezek közül csak néhányra emlékeztetek. Gegő E. különbséget tesz székely és csángó települé­sek között, s a moldvai magyarság számát 44-55 ezerre teszi. Utal a nagycsaládrendszer­­re: a füsttel járó adó miatt egy házban három-négy család is lakik. A csángókat moldvai kun ivadékoknak tartja. Hangsúlyozza, hogy a csángók és székelyek egymás között nem vegyülnek. Észreveszi a magyarok és románok közötti különbségeket. Míg az előbbiek búzakenyeret esznek, kender-, len-, gyapotöltözéket viselnek, az utóbbiak pitát, málét rágnak, s még álruháikat is gyapjúból készítik. A bojár közmondás szerint „egy magyar tíz moldován”. A székelyek és csángók fennmaradását csakis a magyar lelkészek s a ró­mai katolikus vallás teszi lehetővé. A büntetés vagy a katonaság elől menekülő erdélyi székelyek a moldován vallás leple alatt élnek, hajat növesztenek, de a nyelvet megtanul­ni nem képesek, s mégis moldovánnak vallják magukat. Nagy jelentőségű, hogy Gegő E. észrevette a csángó és a székely vezetéknévadás közötti különbségeket. A régi bojár ok­levelekben ilyen vezetéknevek olvashatók, mint Hideg, Róka, Sánta, Csalán, Sipos, Gü­­ze, Agaras. A későbbi székely telepesek vezetéknevei többnyire keresztnevekből „vé­tettek”. Csak rövid moldvai tartózkodásával és sokirányú érdeklődésével magyarázható, amikor azt írja, hogy „figyelemre méltó népmondák és dalok itt is úgy nincsenek, mint az e szempontból szegény Erdélyben”. Ugyanekkor közli a hal gyomrába került gyűrű mesemotívumát. Kiemelem még a könyvnek a moldvai kerületekről írt történeti-föld­rajzi vázlatát, a moldvai püspökségek, a besszarábiai és bukovinai magyarok ismerteté­sét. Gegő Eleknek köszönhetjük, hogy felhívta a figyelmet a Codex Bandinusra (1648), amelyből részleteket közöl. Csatlakoznunk kell D. Márai M. véleményéhez, amikor az 1 59

Next