Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 40. (1989)

1989 / 4. szám - CZINE MIHÁLY 60 ÉVES - Király István: Czine Mihály köszöntése

képviselte. Nem az érdeket, a feladatot nézte. Egyetlen esetet szeretnék idézni ennek illusztrálására. 1979-ben volt Bibó István temetése. Bibó alakja az ellenzékiség ködébe volt akkor még burkolva, ellenzéki tettnek számított a temetésén való részvétel már pusztán egymagában. Czine tudta, hogy egy újabb rossz pont kerül ezzel számlájára és akadémiai tagsága útjába. Mégis határozott volt az állásfoglalása: „Barátom volt, be­csültem, szerettem, ott kell lennem a búcsúztatásán.” Ez jellemző mindig is reá. Nem az érvényesülés szempontjaira, pusztán az általa helyesnek tartott feladatra figyel. S megmutatkozik ez a mai vitákban is. Ha valakinek, neki lehetne egyéni­ szemé­lyes oka, hogy az 1988 előtti kultúrpolitikát vagy az erdélyi ügyeket nem kellő súllyal néző korábbi politikai álláspontokat bírálja. Furcsa paradoxon, de Czine jellemének a lényegéhez tartozik ez hozzá, hogy a túlhabzókkal szemben ma ő áll ki vitázni. Polemi­zál mindazokkal, akik akár a népiség, akár a nemzet, akár a demokrácia gondolatát el akarják oldani a szocializmusétól, s zárójelbe akarják rakni a magyar történelem ilyen irányú folytonosságát. Nem népszerűségre néz, de az igazságra. Hozzátartozik az igazi tudós egyik legfontosabb lényegi vonása: a tudományos jellem, a gondolkodás nonkon­­formizmusa. Az autonómia, a belső vezérlés. Az ő kedves kifejezésével: a szálfaegyenes, nem hajló derék. (A dialógusember.) A politikaiaktól eltérőn a teoretikus vitáknak sosem az a céljuk, hogy valamiféle kompromisszummal záródjanak le, hanem az, hogy továbbgondolko­dásra késztessenek, s megindítsanak az ütköztetés által egy belső folyamatot: új, telje­sebb igazsághoz juttassanak el. Czine konkrét tételeit általában nem tudtam elfogadni. Mégis a vele folytatott viták új keresésekre indítottak el, segítették gondolataim alaku­lását. Főleg egy irányban. Vele vitázva mindinkább éreztem, újra kell gondolnom a bennem ott ható társadalometikát és teljességetikát. Másképp kell látnom rész és egész, egyedi s általános, személyiség és közösség dialektikus, bonyolult viszonyát. Az egyik leghevesebb polémiánkat hozom fel ennek illusztrálására. 1957 januárjá­ban történt. Czine az irodalomtörténészek közt szinte elsőként határozta el, hogy belép az újjáalakult kommunista pártba, az MSZMP-be. Az Irodalomtudományi Intézetben ő kezdte el annak szervezését. Alig egy héttel ez után a döntése után viszont közli velem: nem vállalja mégsem a párttagságot, mert letartóztatták időközben Déryt, Zelket, Háyt, s egy olyan pártnak, amely írókat csukat le, nem lehet a tagja. Elkezdődött köztünk egy éjszakába nyúló, szenvedélyes vita. Én az egészre nézés érveivel jöttem. Azzal, hogy a lé­nyegesnek a kevésbé lényeges, a történelmi folyamatnak a mégoly fontos rész is alá van rendelve, ha a szocializmus létéről van szó, nem béklyózhat még a tehetség iránt érzett tisztelet sem. Nem szükséges egyetérteni azzal, ami történt, de tudomásul lehet talán venni a nagyobb érdekében. Czine az általam résznek ítélt kérdést nagyította fel. Azt, hogy írókat, főleg Déry, Zelk típusú jelentős írókat börtönbe záratni nem lehet, nem szabad: a szellem szabadsága forog itt kockán, minden alkotás legfőbb mozgatója: a gondolatszabadság. Egyikünk sem tudta meggyőzni a másikat. Czine ragaszkodott hoz­zá, hogy nem lesz a párt tagja. Haragvan váltunk el. Ekkori döntésével, a pártból történt kimaradásával ma sem értek egyet. Mégis ez a vele lezajlott éjszakai vita indított el bennem talán először egy oly folyamatot, amely ha később is s lassan is, de az ötvenes évek maradéktalan gondolati meghaladásához vitt el. Ekkor kezdtem teoretikusan is töprengeni azon, ami addig inkább csak sejtésszerűen élt bennem: nem kellene-e újragondolnom rész-egész viszonyát, s revízió alá venni azt a hegeli tételt, hogy az egész mindig több, mint a rész, avagy Lukács terminológiájával: a nembeliség előzi a partikularitást, a történelmi szinten való látás nevében zárójelbe rakhatók, ha átmenetileg is, a személyiséget érintő problémák. A Czinével folytatott polémiákban általában mindig ez volt köztünk a leglényege-

Next