Alföld. Irodalmi, művelődési és kritikai folyóirat 41. (1990)

1990 / 3. szám - TANULMÁNY - Dobos István: Az elméleti kritika esélyei és távlatai. Kulcsár Szabó Ernő: Műalkotás - szöveg - hatás

epikai funkciók és az olvasói beállítódás figyelembevételével kíván javaslatot tenni a modern magyar regény egy elképzelhető megközelítésmódjára." Irodalomtörténeti tanul­mányaiban a szerző mindenekelőtt arra a kérdésre keresi a választ, miféle irodalmi és művészeten kívüli tényezők játszottak közre a jellegadó, erősen pragmatikus olvasói beállítódás kialakulásában, másfelől azt kutatja, hogy ez a „hasznosságelvű”, a nyelvi műalkotás jelentését politikai-szociológiai közleményként értelmező befogadói maga­tartás miként hátráltatta a magyar regény jelrendszerének folyamatos megújulását. Irodalmunk „elvárási horizontjainak” rekonstruálásánál figyelembe veszi a recepciófo­lyamat fontosabb összetevői közül - a ránk hagyományozott múlt és a jelen folytonos összekapcsolásával - az uralkodó irodalmi kódok történetileg változó formáit, az egyes korszakokban érvényesnek elfogadott esztétikai szemléletformákat, a művészet szere­péről kialakított elképzelések irodalmi, művelődéstörténeti és társadalmi indítékait, s a felsorolt recepciós tényezők kölcsönhatásának összefüggésében jellemzi a huszadik századi magyar regény fejlődéstörténeti sajátságait. Az értelmezések különböző hagyo­mányainak a minősítésében, érzésünk szerint, az okozza a különös nehézséget - a Műalko­tás - Szöveg - Hatás tanulmányaiban ilyennek tekinthető a „pragmatista” konvenció ne­gatív megítélése­­, hogy az irodalmi szövegek megértésétől elválaszthatatlan az alkal­mazás. Az irodalom tényleges történetiségének akkor szerzünk érvényt, ha dialógust kezdeményezünk a múlttal, s az applikációt irányító érdekekben felfedezzük a megér­tés koronként változó feltételeit. A recepcióesztétika felfogásában az önkényes értel­mezés a megengedhető magyarázattól a szöveg hatásmechanizmusának feltárásával, kódutasításainak követésével különíthető el. Az irodalomtörténész csakis akkor képes elvégezni ezt a műveletet, ha az alkotás szinkron befogadását, értelmezését kiegészíti egy lehetőségig pontos „történeti olvasással”, ezért azt is fel kell tárnia a műfajtörténet nézőpontjából, hogy az irodalmi hagyomány milyen formai eljárásokat írt elő a kérdé­ses mű megjelenése előtt. Ebben a tekintetben Kulcsár Szabó Ernő kezdeményező bá­torságát azért is üdvözöljük örömmel, mert vállalja az alapkutatások hiányával járó ne­hézségeket. Regénytörténetünk rendszeres, műfaj tipológiai és prózapoétikai szem­pontok szerinti feldolgozását ugyanis még nem végezte el irodalomtudományunk, s a korszak irodalomszemléletét sem értelmezhetjük a kritikatörténet összefüggésében. Értékes részlettanulmányaival Kulcsár Szabó Ernő jelentős mértékben hozzájárul a magyar regényirodalom fejlődéstörténeti modelljének megalkotásához égetően szük­séges történeti poétika kidolgozásához [Az epikai tárgyiasság új alakzata (Illyés Gyula: Puszták népe), Egy magyar epopeia kísérlete (Jegyzetek Németh László Utolsó kísérlet 1-2. kötetéhez), A harmadik nemzedék prózája, Elbeszélői dekameron 1932-ből (Jegyzetek egy Mó­­ricz-antológiához)]. A könyv egészében kirajzolódó világos célkitűzés, az átgondolt koncepció, és az egységes szempontrendszer azt ígéri, hogy Kulcsár Szabó Ernő, nem utolsósorban a maga teremtette alapokon, kiteljesíti a máris figyelemre méltó eredmé­nyeket hozó műfajtörténeti kutatásait. Nézete szerint az irodalmi folyamat történetisé­gét a hagyományt újrateremtő mindenkori olvasók irodalmi tapasztalatának „elvárási horizontja” közvetíti, tehát a fogadtatástörténet is lényegi része a mű életének. Kulcsár Szabó rendszerint a művészi gyakorlatban megjelenő irodalomfelfogásokat a kritikai gondolkodás legátfogóbb típusaiban megjelenő értékelő normakészletek felől veszi szemügyre, vagyis nem tűzi maga elé azt a feladatot, hogy a jellegzetesebb regénytípu­sok poétikáját konkrétan, kritikai fogadtatásuk tükrében is megmutassa. Mindazonál­tal a magyar irodalom önszemléletének elméleti szempontú általános elemzései így is rendkívül meggyőzőek. A múlt század végi és a huszadik századi elbeszélő széppróza poétikájának összefoglaló jellemzéseiben, a korábban említett szegényes kritikatörté­neti, történeti-poétikai háttér miatt kényszerűen le kell mondani a szélesebb körű, módszeres kifejtésről, az irodalmi folyamat teljességre törekvő felméréséről, az iroda-

Next