Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 50. (1999)

1999 / 9. szám - TANULMÁNY - Balogh Endre: Szenkuthy és az olvasás (Az egyetlen metafora felé és Az alázat kalendáriuma)

témában a szerző van. E két irány egymásba­ játszása, együttes jelenléte egy isme­retelméleti problémára is visszavezethető. Főleg azt az irányt erősíti a következők­ben kifejtett nézet, hogy „egyénietlen matematikai bábok”ként felfoghatók a különböző én­ek. A Metafora (41) fejezetében összeveti a 19- századi kételyt, mely „csak­ racionális, csak­ pszichológikus, szűken humanisztikus kétely­stílus” — a 20. századival, mely „exisztenciális, szélesen ontológista kételystílus: nem válaszol egy-egy racionális kérdésre (tudván, hogy ez lehetetlen), hanem inkább a „kérdés” és kérdezés tényét kiragadja korlátolt logikai, agy­szférájából és az egész létet, kozmoszt, minden biológiai aszpektusában kérdésként fogja fel: nem az ember kérdi a világ titkát, hanem az egész világ egy nagy és egyetemes kérdés-tény.”57 Itt nem a valóságot megismerni akaró szubjektum áll szemben a valósággal, kérdezi azt, hanem egy totális dialógus kialakulásának létrejötte bontakozik ki előttünk. A szerzőnek a tárgyi és személyi környezettel való azonosulásai ennek az ismeretelméleti problémának egy radikális megválaszolásaként érthető, és amiből az következik, hogy a kérdésre a válasz nem érkezett meg explicit formában, mert nem is lehet megválaszolni az ilyen „kérdés-tényt”, hanem sokkal inkább az tör­tént itt, hogy a szerző önazonosságának kérdése csakis a már említett tárgyi és sze­mélyi környezetnek a relációjaként fogható fel, és mint ilyen, folyton változik. Nem meglepő, hogy megváltozik ezáltal az igazság, a történelmi igazság, az igazolhatóság, kérdése is. Mert mi lehet az igazság akkor, ha a világ kérdezi az embereket? Lehet, hogy a megfelelő válasz itt is az, hogy a kérdéssel, a kérdező­vel való azonosulás folytán értelmetlenné válik az igazság kérdése, értelmessé vá­lik az, hogy milyen is ez az új helyzet? Érdemesnek tűnik ennek a kérdésnek a Ka­lendáriumba szereplő változatát hosszabban idézni: „Úgy érzem, hogy a jövőben egyformán kivész az emberekből a megfogalmazott „igazság” iránti érzék és ké­pesség, meg a lírai mámor, misztikus transz, metafizikummá hazudott vitális pátosz is. Helyébe talán valami végtelenül alázatos58 és pesszimista (ez nem boldogtalant jelent) világ­leíró módszer vagy stílus lép, mely kerüli az „igazság” délibábját, ke­rüli a kauzalitást, a következtetést, a rendszert, az értékelést, a kérdést. Maximális passzivitással igyekszik beszámolni a jelenségekről, kerülve „ismerés” és „tévedés” poétikai vicceit. Egyáltalán nem érdekes az igazság, egyáltalán nem leverő a té­vedés, hidegen hagy bennünket az ultima veritas arany-mázas glóriája, de nevetsé­gesnek találjuk Gide-t is, mikor naiv esztétizmusból a tévedések színes kultuszát ajánlja. [...] Az igazságfogalom gyökeres átváltozása [...] fő-élményem, úgy hiszem, korom fő-élménye is, s főleg az utánunk következőé.”59 Szükséges volt ez a viszonylag hosszabb idézet ahhoz, hogy az igazság-proble­matikába betekintést nyerhessünk, hiszen ez az alapja annak a regényírói módnak is, mellyel a Breviárium lapjain találkozunk, a történelmi hitelesség legcsekélyebb igénye nélkül megfogalmazott „történetekből” összeálló regényfolyamnak. Ebben az értelemben fogalmazza meg a történelemírással kapcsolatos elképzelését — mondhatjuk: a Breviárium elméletét. Egyes történetírók tárgyilagosságáról mint „gyermekded dolog”­-ról beszél, hiszen a történetírás eleve elfogult, mert a törté­netíró nem képes történelmen kívüli pozíciót felvenni. Lehetetlen nem észrevenni a Hayden White-i elképzeléseket a történetírásról, melyek szerint a történeti dis­kurzus legalább annyira poétikai, mint kognitív tevékenység eredménye. White-

Next