Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 51. (2000)

2000 / 5. szám - FÓRUM - Bodnár György: Reflexiók és önreflexiók (Balassa Péter Nádas Péter-monográfiája)

68­ ­­ ség eszményéhez érkezünk. Ennek nyomában pedig a modernség és a mítoszok találkozásához. Thomas Mann mítosz-értelmezése és József-tetralógiája nagy ha­tással volt a két világháború közötti modern magyar irodalmi gondolkodásra. Kér­dés azonban, hogy megjelenik-e ez a gondolat a Nyugat hőskorában is. Korszakal­kotó magyar mítoszregényt aligha találunk ekkor, de kisebb-nagyobb kísérleteket igen. S ezek ugyancsak a pozitivista biblia-felfogás történelmi »igazságain« és re­konstrukcióin túljutva érkeznek el ahhoz a felismeréshez, hogy a mítosz a modern korban és életanyagban a történelem és társadalomtörténet egyetemességének vi­lágszerű megjelenítésére képes. A Nádas-monográfia visszakérdezései azonban nemcsak jövőbe mutató elméle­ti koncepciókat és szórványos szépirodalmi kísérleteket hívnak elő a századelő magyar irodalmának történetéből: a kilencvenes évektől kezdve a korszak egyik uralkodó regénytípusa a művészregény, amelynek írói Justh Zsigmondtól Bródy Sándoron és Ambrus Zoltánon át a Ary Líga­-mozgalmat megidéző korrajzokig, akik felvetve a művészet és élet konfliktusát a posztmodern gondolatmenet kiinduló pontjával nézték szembe. Ha a modernnek és posztmodernnek van közös nevező­je, akkor az a művészet autonómia-vágya. S ha a kettő között van paradigmaváltás, akkor az a mimézis-elvvel folytatott küzdelemben zajlott le: a jellegzetes poszt­modern mű a magához fűződő tudatosságot, mint formát mutatja be, amint az áte­sik a kidolgozás folyamatán. Thomas Mann Tonio Kröger-e még a teljességvágy el­beszélése, s az élet és művészet között a polgári író dilemmájának kifejezése - te­hát lélektani és erkölcsi önarckép. Andre Gide művészregénye, a Pénzhamisítók már egy regény regénye: egy író küzd benne születő művével, anyagával, műfajá­val, eszményeivel és kételyeivel, miközben hősei szabadságvágyukat követve té­kozló fiúként valamiféle rendhez és törvényhez térnek vissza. Ezek után a poszt­­modern regény, a roncsoltalan tükör annak a gondolatmenetnek radikális véghez­vitele, amelyet a századelő modernsége indított el. A magyar művészregényeket az a dilemma hívta elő, amelyet Tonio Kroger megfogalmazott. Először a személyi­ség önkifejeződését foglalták magukban - kapcsolódva egyúttal ahhoz a társadal­mi tapasztalathoz is, hogy a modern kapitalizmus munkamegosztása következ­tében csak a művész birtokolja a teljességet, vagy annak illúzióját. Azután megjele­nik e műfajban az önmagában kételkedő író, majd a művészhős a kultúrkritika megfogalmazója lesz, így a művészregény kezdettől fogva szimbiózisban alakul a korrajzregénnyel, amelynek a század második évtizedében át is adja a helyét. Kérdésfeltevései tehát a történeti­ folyamatban bizonyára összekapcsolják a mo­dernet és a posztmodernet. Ezért bár Nádas életművének vonatkozási pontjait jól jelölte ki Balassa Péter, talán nem felesleges az ő válaszait ugyancsak dialogikus viszonyba hozni a kezdetekkel. Az irodalomtörténeti visszanyomozás ugyanazt a paradigmaváltást dokumentálhatná a Nádas-életműben, mint Balassa Péter világ­­irodalmi összehasonlító elemzései és portréi a hetvenes-nyolcvanas évek újító szellemű magyar prózaíróiról.

Next