Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 51. (2000)

2000 / 8. szám - TANULMÁNY - Margittai Gábor: Az esszé mint arckép: arclopás és történeti önmeghatározás

tóvá, magát a történelmet otthonosan át- és bejárhatóvá, megmutatva, hogy miért „kell művészileg írni az irodalomról, tudományos okokból, a pontosság okából, a közölhetőség, az ellenőrizhetőség kedvéért”25. Azaz megmutatva a szubjektivitás - például Babits és Halász objektivitást számonkérő vitájánál is megtapasztalt - pon­­tosító-illuminatív, episztemológiailag megalapozó vagy - a White-i argumentáci­ónál maradva -, esztétikai koherenciateremtő érvényét a történeti ismeretformálás területén. Ezt hangsúlyozza Rudolf Bultmann is, a történettudomány egzisztenciális alapjait fejtegetve: „A történettudomány pontosan szubjektivitásában objektív, mert szubjektuma és objektuma nem létezik egymástól függetlenül.”26 A fiatal Lukács intuitív módszert, tényszerűség és beleérzés szintézisét kívánja meg az irodalom­történet-írástól­­ az esszéportré, „illegitim” intuíciójával merészkedve a történelem territóriumára, ezt az igényt látszik teljesíteni úgy, hogy noha csak elvétve fára­dozik koherens és átfogó történeti koncepciók, elméleti hátterek kialakításán (vagy artikulálásán)27, minden egyes írásban egy teljes irodalomtörténetre vonatko­zó implicit koncepció található - példa erre Babits, Szerb vagy Halász életműve. Az esszéportréban megnyilatkozó irodalomtörténeti tudatot összességében a történelemről megformálható tudás elvontságának felszámolása, az irodalomtör­ténet szubjektív élményszerűségének tudatosítása s e szubjektivitás mint objektív ismeretszerzésre alkalmas módszertani eljárás tételezése, a történelemmel való eg­zisztenciális szembenézés imperatívusza jellemzi - ezt az igényt sejteti például Carlyle idealista géniusz-szemléje, Macaulay jóval áttételesebb történeti igazság­szolgáltatása, Michelet romantikus freskója a francia forradalomról vagy Babits elődkereső és Szerb nyugatos üdvtörténetet teremtő arcképcsarnoka, amelyek teo­retikusan is: az imádat, a csodálat, a törvénykezés vagy az önértelmezés fogalom­­rendszereivel mind a történeti szubjektivizmus kérdéseit feszegetik. E kérdések felvetése a XX. század első felében persze már reakció az irodalomtörténet-írás apóriáira: a történeti szukcesszió és a kritikai szimultaneitás módszertani szintézi­sének a lehetőségére (vagyis kudarcára); irodalomtörténeti múlt és jelen szintézi­sére; és az irodalmár, a hommé (in)unsible tematizálásának kísérleteire — azokra az ismeretelméleti hiátusokra, amelyeken keresztül az esszéműfaj mint irodalmi „hi­ánycselekvés”, benyomulhat az irodalomtörténet-írás területeire. Az első apória, mint ismeretes, Wellek szerint az irodalomtörténet bukását jelenti: az irodalom­történet-írással szemben táplált széles körű elégedetlenség a két világháború kö­zött: az atomizált adat kultusza, a kritikátlan tudományosság és az általános törté­netírás határsértései iránti ellenszenv valójában a történeti és az esztétikai iroda­lomszemléletet, azaz a történelmet és az irodalmat elválasztó szakadékot kons­tatálja, mint Wellek és Warren irodalomelméletében olvasható: „A legmérvadóbb irodalomtörténetek - civilizációtörténetek vagy kritikai esszégyűjtemények. Az egyik típus nem a művészet története, a másik nem története a művészetnek.”28 Jauss a szellemtörténeti és pozitivisztikus nézőpont antagonizmusát találja az iro­­dalomtörténet-írás válsággócában, a művészi episztéma történeti rendszerezésé­nek ellentmondásait recepciótörténeti módszerével igyekezvén fölszámolni. A két háború közötti nyugatos esszéváltozat pedig az esztétikum időbeliségének, illetve a történetiség esztétikumának (és morális védhetőségének) közös gondját fontol­gatva fordul az életművek alaktani, lélektani és általánosabb kultúrtörténeti jelen­

Next