Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 53. (2002)

2002 / 3. szám - TANULMÁNY - Bényei Péter: Kísérlet a nemzeti teleológia érvényességének fenntartására (Jókai Mór: A kőszívű ember fiai)

BÉNYEI PÉTER Kísérlet a nemzeti teleológia érvényességének fenntartására JÓKAI MÓR: A KŐSZÍVŰ EMBER FIAI I. MÍTOSZ, EPOSZ, TÖRTÉNELMI REGÉNY, TÖRTÉNETÍRÁS? A kőszívű ember fiai interpretációinak egyik meghatározó belátása, hogy regényé­ben Jókai a „szabadságharc mitológiáját” írta meg, tulajdonképpen „új mítoszt” te­remtett.­ Szembetűnő elméleti reflektálatlansága ellenére ez a megállapítás a Jókai­­szakirodalomban bevette, már-már közhellyé vált: a különböző olvasatok­­ az ant­ropológia és az irodalomtudomány értelmezői nyelveiben bennefoglalt mítoszér­telmezésekkel történő applikatív számvetés helyett­­ elsősorban Jókai 1850-es évek elején írt novellaciklusában, a Forradalmi és csataképeiben meghirdetett „mí­toszteremtő programjának” implicit szerzői megjegyzéseire alapozták fogalom­­használatuk relevanciáját.­ Egy zárt, archaikus közösség számára abszolút valósá­got megalapozó, minden lényeges emberi ténykedés példaadó modelljét felállító eredet-elbeszélésként­ értelmezett mítosz-fogalom alkalmazhatósága azonban rendkívül kérdéses egy 19- századi regény vonatkozásában, értelmező használata mindenesetre alaposabb körültekintést igényel. Hasonló a helyzet a szöveg recepciójában közvetetten vagy nyíltan megjelenő műfaji elvárások érvényességének kérdésében. A legtöbbször a mítosz szinonimá­jaként emlegetett eposz, valamint a történelmi regény és az irányregény epikai vi­lágteremtő eljárásai valóban tetten érhetők a szöveg felhívó struktúrájában, ugyan­akkor egyik sem irányítja döntő módon a Kőszívű szövegének szerveződését. A re­gény - hasonlóan a Jókai-művek többségéhez - nem engedi egy meghatározott műfajfogalomra alapozódó olvasási stratégia konzekvens működtetését. A szöveg műfaji behatárolhatatlansága azonban még nem vonja maga után egy műfaji kiindulású kérdezés teljes inadekvátságát. Ha­­ egyelőre hipotetikusan — rá­kérdezünk a különböző műfaji eljárásokat hatékonyan ötvöző szöveg jellegadó poétikai formaelveinek, hatástényezőinek mibenlétére, akkor az „új mítosz” kon­­túrtalan fogalmát már jól körülhatárolható kontextusba tudjuk helyezni, ami így al­kalmassá válhat egy átfogó szöveginterpretáció megalapozására. (történelmi regény — történetírás) A történelmi regény műfaji konvencióinak közvetlen számonkérése ritkán tűnik fel a Kőszívű különböző olvasataiban, lá­tensen viszont szerepet kap azokban az értelmezésekben, melyek a szövegben megkonstruálódó világ eseményeinek történeti „hitelességére” kérdeznek rá, s a regény megírásában (egyben értelmezésében) kiemelkedő jelentőséget tulajdoní­tanak Jókai történeti forrásainak, illetve személyes élményeinek, tapasztalatainak.­ Nem véletlen azonban a konkrét műfaji megnevezés kerülésének, ugyanakkor bi­zonyos előfeltevései érvényesítésének kettőssége. Egyrészt a történelmi regény

Next