Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 53. (2002)

2002 / 1. szám - TANULMÁNY - Dávidházi Péter: Kétségben apokalipszis és feltámadás között (A nemzethalál vörösmartys látomása Toldy irodalomtörténetében)

varhűen magyar Toldy különösen érezte, hogy még nem lélegezhet föl, s aggódva figyelte a nemzetközi erőviszonyok változásait. Egy héttel az osztrák seregek kö­­niggrätzi veresége után, 1866. július 10-én László fiának panaszkodva iszonyúnak és nyomasztónak nevezi a jelent, egyúttal szorongva kémleli a jövőt. „Vajmi keve­sen látják át hogy azok a csapások, melyek Ausztria nagyhatalmi állását megszün­tették [...] a mi állásunkat is megrendítették! No de elég, majd lesz okunk búsulni, tán sírni is, hagyjuk abba!”128 Majd csak 1867 február 23-ának éjjelén számol be há­lás öröméről, amiért megérhette nemzete „boldogulását” s a Kálti Márk krónikája kiadásához írott latin előszava keltezésébe 18-án belefoglalhatta, hogy Ferenc Jó­zsef egyezséget kötött a magyar nemzettel.129 Érdemes megnézni Toldy szavait a pazar kiállítású hatalmas kódexben, amelyet első lapján Emich Gusztáv egész ol­dalas dedikációja ajánlott a magyar szabadság helyreállítójának („libertatis Hunga­­ricae restauratori”) kegyeibe, ugyanis a Praefatio végén külön bekezdéssé formált mondat tanúskodik írója személyes megkönnyebbüléséről, sőt ebben a könyvben olvasva mintha egyenesen azt sugallná, hogy a Márk által egykor följegyezni kez­dett történet további viszontagságok után végre szerencsésen révbe élt. „Scribe­dam Pesthini, anno MDCCCLXVII. Februarii XVIII. die, ea ipsa, qua Imperator Cae­sar Aug. Franciscus Iosephus Rex Apostolicus, id­o cum gente Hungara novo foe­dere, libertatem regni restauravit.”150 ilyesféle biztonságérzet fogja áthatni az idős Toldy utolsó egyetemi tanítványának, Beöthy Zsoltnak rövid millenniumi iroda­lomtörténetét, s ez foszlik szét majd Trianonnal, szükségessé téve az irodalomtör­téneti nagy elbeszélés lehetőségeinek újraértelmezését.131 JEGYZETEK 1. Vö. Lyotard, Jean-Franfois: La condition postmoderne. Rapport sur le satxrír. Paris. Les Editions de Minuit. 1979. (A továbbiakban: Lyotard 1979,) 49-68. 2. Lyotard 1979. 63. 3. Vö. White, Hayden: Metabistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Bal­timore és London: The Johns Hopkins University Press. 1985. 135-264. 4. Vö. Kermode, Frank: The Sense of an Ending: Studies in the Tlieory of Fiction. London, Oxford, New York. Oxford University Press. 1981. (A továbbiakban: Kermode 1981.); Nuttall, A. I).: Openings: Narrative Beginnings from the Epic to the Novel. Oxford: Clarendon Press, 1992. IX, 201-232. Az epikus kezdőpont és cselekményindítás hazai vizsgálatai közül lásd legutóbb Nagy Levente: Időszerkezet és in­dividuumszemlélet három 17. századi magyar eposzban (Szigeti veszedelem, Kemény János emlékezete, Rákóczi-eposz). ItK, 2000. 1-2. sz. 197-223. 5. L. erről Miklóssy János jegyzetét Vajda Önbírálatához. Vajda János: Politikai röpiratok. S. a. r. Miklóssy János: Vajda János összes művei. Szerk. Barta János. VI. Bp. Akadémiai Kiadó, 1970. (A továb­biakban: Vajda 1970.) 351-352. o. Martinkó András: Vörösmarty Mihály: Előszó. Miért szép? A magyyar Ura Csokonaitól Petőfiig. Szerk. Mezei Márta és Kulin Ferenc. Bp. Gondolat Könyvkiadó, 1975. 350-351. 7. Szépirodalmi Figyelő, 1. évf. 27. sz. 1861. május 9. 425—426.; Arany János összes művei. 1. Kisebb köttetnének. S. a. r. Voinovich Géza. Bp. Akadémiai Kiadó, 1951. (A továbbiakban: Arany 1951.) 300-301., 516. 8. Arany János: Széptani jegyzetek. Arany János összes művet. Szerk. Kereszmry Dezső. X. Prózai művek 1. S. a. r. Kereszmry Mária. Bp. Akadémiai Kiadó, 1962. (A továbbiakban: Arany 1962.) 553. 9. Toldy Ferenc: A magyar nemzeti irodalom története a legrégibb időktől a polenkorig mind előa­dásban. Pest: Emich Gusztáv. 1864-1865. (A továbbiakban: Toldy 1864-1865.) 4—5.

Next