Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 54. (2003)

2003 / 2. szám - Gyáni Gábor: A posztmodern esete a történetírással

dolata. Hayden White reprezentáció-elmélete e koncepciók bizonnyal legmarkán­sabb változata. A poétikus történetírás White-tól származó elképzelésének tömören szólva az a lényege, hogy a reprezentáció tárgyának (vagyis a múltnak) és a rep­rezentáció aktusának, a múlt elbeszélésbe foglalt történetének közvetlenül nincs köze egymáshoz. Elbeszélni szerinte eleve már csak a teljesen lezárult, a végérvé­nyesen befejezett múltat lehet, az elbeszélés pedig mindig arra irányul, hogy meg­határozott értelemmel és megfelelő jelentőséggel ruházzuk fel a múlt kaotikus ese­ményeinek kusza sokaságát. A történész által megjelenített múlt éppen amiatt kelti a valóság benyomását, mert a számunkra ismerős elbeszélőformák révén a törté­nész utólag értelmet ad a múlt önmagában minden belső jelentést nélkülöző ese­ménysorának. A tények ugyan valóban a múltból fakadnak, az őket építőkocka­ként hasznosító elbeszélés viszont — a nyelvi és retorikai eszköztár és kivált a nar­ratív kompozíciós technika közvetítésével — nem referál többé közvetlen módon a múlt valóságára. Valamely történeti beszámoló igazát így nem a múlt empirikus evidenciája, hanem a narratív igazság igazolja vissza; következésképpen egyes­­egyedül a történész által kreált történet hihetősége teszi valószerűvé a múlt általa megrajzolt képét, egyszóval: a narratív igazság a történészi igazmondás tulajdon­képpeni próbaköve. „Ebben a tekintetben a történetírás nem kevésbé a fikció for­mája, mint a regény a történelmi ábrázolásé.”32 Anélkül, hogy túlságosan is belemerülnénk White izgalmas reprezentáció-el­méletének taglalásába, amiről máshol hosszabban is szóltunk már,33 a gondolatme­net szempontjából nem árt újból leszögezni: White nagy érdeme, hogy nyitottá tet­te a történeti narratívum fogalmát. Ezzel komoly kétségeket támasztott a történet­írói objektivitás hagyományos fogalma iránt. Ahogy egyik tanulmányában fogal­maz: „Nem az a kérdés itt, hogy mik a tények, hanem inkább az, hogyan írandók le a tények annak érdekében, hogy az egyik fajta magyarázat jogosságát inkább igazolják, mint a másikét. Egyes történészek váltig állítják, hogy a történelem nem válhat tudománnyá addig, amíg nem találja meg a tárgya korrekt jellemzéséhez megfelelő terminológiát úgy, ahogy azt a fizika tette a differenciál- és integrálszá­mítással, vagy a kémia a periódusos rendszerrel. [...] Mások továbbra is ragaszkod­nak ahhoz, hogy a történetírás integritása a köznapi nyelv használatán múlik, azon, hogy kerülje a szakmai zsargont. Ez utóbbiak azt feltételezik, hogy a köz­napi nyelv a biztosíték a tények ideologikus deformálása ellen. Nem ismerik fel azonban, hogy magának a köznapi nyelvnek is megvannak a saját determinista terminológiai formái, amelyek szóképekben mutatkoznak meg, s ezek nélkül ma­ga a diskurzus sem volna lehetséges.”31 White-tól némileg eltérő felfogást hirdet Ricoeur és különösen David Carr, a narrativitás kontinuitás elméletének két meghatározó képviselője. Carr úgy jel­lemzi saját elképzelését, mint ami „nem a történeti realitás és a történeti elbeszélés különneműségét, hanem a kettő kontinuitását támasztja alá”.35 Ennek megfelelően: „A narratív struktúra nem valahonnan máshonnan lesz ‘áterőszakolva’. Cselekvé­sünk és tapasztalásunk szervezőelvéül szolgál, még akkor is, ha éppoly gyakran vall kudarcot, mint ahányszor működik. Mindeközben nem valamely meghatáro­zott írásmód vagy meghatározott tudás struktúrájáról van szó, hanem saját, tulaj­donképpeni létezésünk struktúrájáról.”36

Next