Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 59. (2008)

2008 / 9. szám - TANULMÁNYOK - Milián Orsolya: A festészet elbeszélései (Egy művészettörténeti narrotológia felé)

reneszánsz legfőbb festészeti törvénye, a perspektíva e festéstechnikának - lega­lábbis a kanonizált művészetet illetően - véget vetett. Steiner a perspektivikus képszerkesztés hegemóniájával indokolja ezt: a vizuális percepció igazságát ekkor az egyetlen pillanatot rögzítő, atemporális festményben fedezték fel 19; a pluriszce­­nikus helyett így a monoszcenikus kompozíciókat részesítették előnyben. Ez a koncepció jelentkezik a festmény Alberti-féle definíciójában: a kép itt olyan beke­retezett felület, amely meghatározott távolságra helyezkedik el a nézőtől, aki egy rögzített, kijelölt nézőpontból egy második vagy pótlólagos világot szemlél.20 Al­berti a festészet fő tárgyaként a jelentékeny emberi cselekedet ábrázolását jelölte meg, s bár a festmény kompozíciójának taglalásakor több ízben él az „istoria” vagy „história” kifejezéssel, ez nem annyira az események narrációjára, mint inkább a különböző képi elemek harmonikus elrendezésére21, a szó szoros értelmében vett kompozícióra, illetve a választott témára vonatkozik. Steiner szerint­­ Alberti okta­tási-didaktikus kézikönyvként is használt traktátusától nem függetlenül - a narratív képtípus a nyugat-európai festészetben, a reneszánszt követő korokban jórészt el­tűnik. A XVII. század németalföldi festészetét elemző Svetlana Alpers ezzel szem­ben úgy tartja, hogy az Alberti után következő itáliai festészet egésze alapvetően narratív jellegű: „habár azt lehetne hinni, hogy a festészet természeténél fogva leí­ró - térbeli és nem időbeli művészet, amelynek alapvető témája a csendélet a reneszánsz esztétika elengedhetetlennek tekintette, hogy az utánzóképesség elbe­szélő célokat kövessen. [...] A betlehemi gyermekgyilkosság bibliai története - a dühöngő katonák, a haldokló gyermekek, a gyászoló anyák - valóságos sűrítmé­nye volt annak, hogy milyennek akarja látni ez a felfogás a festői elbeszélést és en­nélfogva magát a festészetet”.22 A Steiner és Alpers nézetei közti szembetűnő differenciát az „elbeszélés” fogal­mának, valamint a monoszcenikus egyedi kép narrativitásának érzésbeli különbsé­ge okozza. Bár Steiner irodalomelméleti koncepciók felől vizsgálja a festészetet, alapvető célja mégis az, hogy a vizuális narrációt a maga sajátosságában ragadja meg. Centrális kérdése így a következő: milyen tényezők teszik lehetővé, hogy a vizuális formát narratívaként azonosítsuk anélkül, hogy a festmény címére vagy valamely előzetes szövegismeretre támaszkodnánk? Steiner Roland Barthes, Gerald Prince, Paul Ricoeur, Seymour Chatman és Hayden White elméletei alapján hatá­rozza meg az „erős” festészeti narratívát. Az „erős” narratív képtípus fő kritériumai a következők: 1) a festmény egynél több időpillanatot jelenít meg, 2) ugyanaz a cselekvő személy vagy szereplő különböző időpillanatokban, 3) az aktáns vagy szereplő válószem, a reális tér- és időtapasztalat normáinak legalább minimálisan megfelelő környezetben jelenik meg. A képi „elbeszélés” Alpersnél ezzel szemben nem a vizuális médium többé-kevésbé autonóm narrációs eszközeinek, hanem a festmény szöveghez kötöttségének függvénye. Alpers szerint egy festmény „elbe­szélő jellegű”, ha megírt történetet jelenít meg23; e felfogás Kibédi Varga az egyedi képek narrativitásával kapcsolatos gondolatában is visszaköszön. Verbális és vizu­ális elbeszélés ilyen nexusában a vizualitásra helyezve a hangsúlyt, akár arra a kö­vetkeztetésre is juthatnánk, hogy a festmények önmagukban képtelenek a törté­netmondásra: ahhoz, hogy történetet beszélhessenek el, felismerhető, szövegesí­­tett történetekre kell támaszkodniuk.2,1

Next