Alföld. Irodalmi, művészeti és kritikai folyóirat 65. (2014)

2014 / 9. szám - TANULMÁNY - Pethő Anita: Megfékezett történelem (Műltbeli események és írásbeli reprezentációjuk disszonanciája Bánki Éva Aranyhímzés és Hász Róbert A künde című regényében)

Mivel Bánki Éva szövegében Sebe gondolatai kerülnek előtérbe, gyakran for­dulnak elő olyan kifejezések, mint „úgy ítélte meg”, „fejében máris jól megírható párbeszéddé változott”, „fontolóra vette”, „elhatározta”. A kündével ellentétben itt nem a valóság radikális felülírásáról van szó, hanem arról, amiről Hayden White is ír a cselekményesítés kapcsán. A Sebe rendelkezésére álló anyagot valamilyen for­mában össze kell rendezni, és végeredményben a krónikaíró sem más nyelvvel él, mint azzal, amellyel az irodalmi alkotások létrehozója.39 Ennek megfelelően megje­lennek a megírás folyamatával, a fogalmazás feladatával kapcsolatos gondolatok: „De az első mondat, a legelső nem jutott az eszébe. Hol is van a kezdet, el­mélkedett, hiszen az annyi vérrel és könnyel megalapított Magyar Királyság szá­mos újraalapításra szorult az idők folyamán [...] Sebe leírta, hogy Jézus Krisztus születésének 1083. esztendejében a magyar klérus úgy döntött, az elődök szentsé­­ges tetteit méltóképp feljegyzi, és igyekszik a messze idegenben felderíteni, amire a kortársak már nem emlékezhetnek.”40 Bánki szövegében hangsúlyos motívum, hogy a Sebe írása által megszülető Gellért egy csak ebben a történetben szereplő entitás. „A Legenda Gellértje, ez a negyedikként Magyarországra utazó fiatalember, így hát egy csapásra megoldotta Giovanni és Alberto, a kereskedőfiú és a szerzetes személyiségének ellentmondá­sait. Az Irodalmi Gellért, ha egymagában remetéskedett, akkor elszánt és minden földi nyűgtől eloldott misztikus lett, ha közösségbe került, akkor gyakorlatias férfiú­ként tevékenykedett, egyházmegyét szervezett, pogányokat térített, és kis térképe­ket küldözgetett a száműzött András és Béla hercegnek.”41 Hasonló megoldásról van szó, amikor „elhatározza, hogy Gellértet megteszi Imre herceg nevelőjének.”42 Az írás hatalma­­ halhatatlanná tehet, de meg is semmisíthet - ebben a szö­vegben is fontos motívummá válik. „Néhány mondatot kihúzott, s arra gondolt, Imre herceg legyen csak szent, Zsófiát borítsa feledés, Aba Sámuel bűnös volt, Orseolo Péter bűnös volt, kit érdekelnek egy legendában az árnyalatok!”43 Míg Se­be a formai követelményeket is szem előtt tarja, tisztában van vele, hogy torzít a valóság ábrázolásán, és azzal is, hogy szövege egy adott politikai helyzetnek meg­felelően ábrázolja a történteket, legalább is a születendő történet magyar vonatko­zásait illetően. Lebének a legnehezebb feladat Gellért halálát megfogalmazni. Bánki a közis­mert történetet szövi bele regényébe, de azzal a szkepszissel, ahogy korunk em­bere gondolkozik a rendelkezésére álló forrásokról, így ez a motívum mise en abyme-ként működik a regényben. „Ilyesmit csak egy kolostori refektóriumban ál­modozó szerzetes agyalhat ki, gondolta. Miért vonszolná egy hegyre a megdühö­­dött tömeg az áldozatát, mert fáradna, ha azonnal ki lehet a szemét szúrni, ha azonnal agyon lehet csapni, ha a vér és jajkiáltás minden ízét azonnal ki lehet élvezni.”44 Sebe saját emlékeivel kapcsolatban sem bizonyos. „Csak kiszínezett emlék, vagy képzelgés, amire emlékezni vélek, gondolta szomorúan. És ahogyan a selyemszálakat egymásba öltő Aranyhímzőnő történeteiről, úgy az ilyen emlé­kekről sem dönthetők el, hogy mennyire igazak vagy hamisak. Hiszen a kiáltások Sebe emlékezetében is összekeveredtek a gyermekkorban hallott jajkiáltásokkal.”45 Azt azonban szem előtt tartja, hogy „egy legenda nem tűri a kételyt, az iróniát, a kontrasztokat”,46 ennek megfelelően „a besenyő testőrök szemében is hatalmas

Next