Alkotmány, 1901. április (6. évfolyam, 79-103. szám)

1901-04-23 / 97. szám

ALKOTMÁNY. 97. szám.­­ Kedd, 1901. április 23. törtöki szertartása miatt ne ülésezzék ama napon a képviselőház. Itt Polónyi Gézának a legnagyobb mértékben tiszteletlen élcelődései pártkülönbség nélkül nagy felháborodást keltettek. Kubik Béla kiáltozásai pedig a negyvennyolcas fegyverszövetség értékéről világosították fel a néppártot. Részletes tudósításunk a következő: A képviselőház ülése. Elnök: Perczel Dezső. Jegyzők: Molnár Antal, Lázár Árpád, Bazáth Ferenc. A kormány részéről jelen vannak: Széll Kál­mán miniszterelnök, Széchényi gróf, Darányi, Hege­dűs, és Cseh miniszterek. Az ülés megnyitása után az elnök bemutatja Arad város feliratát az állami italmérési jövedék 1898. évi tiszta jövedelmi többletéből a várost megillető ré­­szedési összegnek megállapítása iránt. Következik az Adria-j­avaslat részletes tárgyalásának folytatása. A második szakasznál Heltai Ferenc előadó indítványozza, tegye a Ház a kereskedelmi miniszter kötelességévé, hogy az országgyűlésnek jelentse be a módosításokat, amelyeket a hajójáratokon tett. Rakovszky István nem fogadja el az indítványt az előadó saját indokolása alapján. A javaslatban nin­csen meg az ellenőrzés lehetősége; a jelentéstételben nem lehet alkotmányos ellenőrzést látni, hiszen min­dig fait accompli-ról lesz szó. Indítványt nyújt be, hogy a törvényjavaslat 2. §-a utolsó szavához a következő mondat toldandó: «A magyar királyi keres­kedelemügyi miniszter köteles haladéktalanul ezen változtatásokról a törvényhozásnak jelentést tenni és ennek hozzájárulását kikérni». Major Ferenc csatlakozik Rakovszky István indítványához, úgy a járatok egye­sítése, mint esetleg egyes járatoknak kihagyása és mások által való pótlására vonatkozólag feltétlenül ki kell kérni előzőleg a képviselőház véleményét. Kossuth Ferenc szintén határozati javaslatot nyújt be, mely szerint az irányok megváltoztatását is en­gedjék meg a kereskedelmi miniszternek, ha meg­egyezett a társasággal, de hogyha a mértföl­­dek számában lényeges változás nem esik, a társaság nem kérhet kárpótlást. Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter hozzájárul az előadó indítvá­nyához, amely egyedül helyes, mert esetleges nagy parlamenti szünetekkel is számol. Kossuth Ferenc határozati javaslata kevesebbet mond, mint az elő­adóé, mert az Adriával együttesen akarja a menet­rendet megállapítani, kéri vonja vissza, de ha fen­­tar­tja, ő is elfogadja. Heltai Ferenc előadó kijelenti, hogy nem járul Rakovszky István határozati javas­latához. A Ház Rakovszky István határozati javaslatának mellőzésével elfogadta a szakaszt Heltai Ferenc és Kossuth Ferenc módosításával. A harmadik szakasznál Major Ferenc vitatkozik a miniszterrel a járatok dolgában , hiszen — mint már többször kifejtette­m— éppen a legfontosabb ki­kötőkbe nincsenek külön járatok biztosítva, elesik tehát az az érv, hogy a szerződés a magyar keres­kedelem érdekében való. A Ház a szakaszt elfogadta. A negyedik szakasznál Major Ferenc kifogásolj­a, hogy a szerződésben sehol nincsen arról szó, hogy az Adria személyforgalmát is köteles lebonyolítani. Az ancona-velencei járatok nem elégítik ki a magyar közlekedést. Határozati javaslatot nyújt be: utasítsa a Ház a kereskedelmi minisztert, hogy az Adria magyar kfr. hajózási részvénytársaság által saját és bérelt hajói által évente teljesített összjáratokról és a befutott tengeri mértföldekről részletes kimutatást tegyen a költségvetés tárgyalása alkalmával. (Helyes­lés a baloldalon.) Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter: A szerződésben igenis szó van személy­i­forgalomról, de a vállalat nagyobb részében árufor­­galomra van berendezve s a lassú hajózás miatt senki sem lesz hajlandó heteken át a tengeren tar­tózkodni. Egyébként teljes mértékben helyesli Major Ferenc határozati javaslatát és ahhoz hozzájárul. A Ház a szakaszt Major Ferenc javaslatával együtt fogadta el. Az ötödik szakasznál Buráth Ferenc csodálko­zik azon, hogy a kormánypárt és a Kossuth-párt közgazdászai nem vesznek részt a vitában­, megin­dokolja és beterjeszti két módosítását arról, hogy ha már a társaság egyes esetekben egyesítteti hajójára­tait és ha ezt a változást vis major vagy elháríthat­­lan körülmény idézte elő, mely miatt az előzetes miniszteri engedély sem volt kivihető, a társaság a változást utólag bejelenteni és igazolni köteles. Nem vis major vagy elháríthatlan körülmények esetén a járatok egyesítéséhez az országgyűlés engedélye szükséges. Indí­tányozza továbbá: A társaság köte­lezve van, hogy Fiumében, illetőleg Fiume számára mindenkor az illető hajók térfogatának kétharmadát fentartja. Ezen intézkedés pontos betartása a fiumei tengerészeti hatóság, illetőleg révhivatal által ellen­őrizendő és pedig oly módon, hogy e társaság kö­telezve van minden hajó megérkezésekor a fiumei tengerészeti hatóság révén a m. kir. miniszterhez bejelenteni az érkezett hajó űrtartalmát és az ily nemű jelentéseket a miniszter a képviselőház ren­delkezésére bocsájtja. Rakovszky István pártolja Buzáth Ferenc módosí­tásait. A Holzzeitung szerint is két igen súlyos panaszt hallani kereskedői körökben az Adria ellen: egyik az, hogy fuvardijai igen magasak, a másik az, hogy árukat visszautasít, mivelhogy nem rendelkezik a kellő számú járművekkel. Azt mondjuk, a magyar kereskedelmet akarjuk elősegíteni, de milyen hely­zetben van ezek után a magyar kereskedelem ? Az Adria, az egyetlen egy hajózási társaság, amely ezen szerződés értelmében bizonyos vonalakon közleked­­hetik, nem rendelkezik elég járművel és a­helyett, hogy a magyar kereskedelmet tartaná szem előtt, első­sorban az osztrák kereskedelmet soutenirozza és segíti a magyar szubvenció alapján, mert mindig Triesztben rakodik meg előbb és aztán Fiuméban az árukat visszautasítja. Mit csináljon az a szegény ke­reskedő, aki Fiuméban más hajóval nem rendelkez­hetik éppen a kormánynak hibás eljárása miatt, amelynél fogva egy társaságot szubvencionál, privi­­legizál és minden szabad konkurrencia kizár, úgy hogy más vállalattal azokat az árukat, melyeket esetleg az Adria visszautasít, el nem szállíthatja. Major Ferenc szintén csatlakozik Buzáth Ferenc módosításaihoz; köztudomású dolog, hogy főleg a marsellei járatok tulajdonképpen Trieszt érdekében vannak. Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter nem fogadja el a módosításokat. A Ház a szakaszt eredeti szövegében fogadta el. A hatodik szakasznál Buzáth Ferenc módosítást nyújt be, hogy az Adria más nemzetbeli hajókat ne szerződtethessen, hogy csakis magyar hajókat szer­ződtessen vagy pedig hajói számát szaporítsa. Ma­jor Ferenc pártolja a módosítást a magyar hajóipar érdekében. Lukáts Gyula törlendőnek tartja a sza­kasz második bekezdését, mely a szabadhajózást megszorítja. Rakovszky István pártolja Buzáth Fe­renc módosítását, s ellene nyilatkozik Lukáts Gyula indítványának, mely nem zárja ki, hogy az Adria bé­relt hajókkal ne folytathasson hajózást. Hegedűs Sándor kereskedelmi miniszter nem fogadja el a mó­dosításokat, Lukáts Gyula indítványa a 31-ik­ sza­kaszhoz illik. Lukáts Gyula : Ott is beadom! A Ház Major Ferenc, Lakatos Gyula, Rakovszky István és Heltai Ferenc megjegyzései után a sza­kaszt eredeti szövegében fogadta el. Szünet után. Pichler Győző a hetedik szakasznál kifejti, mit szavazott meg a többség az előző szakaszban. Kitű­nik, hogy az Adria még a szubvencionált vonalakon sem tud saját hajóival kötelezettségeinek eleget tenni. (Major Feren: Szavazlak, nem is tudták miről van szó! Kubik Béla: Oda se hallgatnak! Élénk el­lenmondások jobb felől.) Ha szóló felajánlana ily üzletet a többségnek, oly választ kapna, melyet néhány napig megemlegetne. (Derültség.) Rakovszky István: A 7-ik szakasz szerint az új gőzhajók óránként legalább 10 tengeri mértföld sebességgel kötelesek járni a próba­járaton; ez annyit jelent, hogy rendes körülmények között, csendes tengeren legfeljebb nyolc mértföldet tesz a hajó. Baross az előbbi szerződésben nem próba­járatot, hanem átlag 10 mértföld sebességet kötött ki, tehát a mostani szerződés rosszabb a régi­nél. Ha jobbnak állítják, kössenek ki legalább 12 mértföldet. (Derültség a jobboldalon.) Az előadó nevet ? Heltai Ferenc előadó: Nem ne­vetek!) A Norddeutsche Lloyd 22 tengeri mért­föld sebességgel közlekedik, az Ungaro Croata társaság, mely csak 170.000 korona segélyt kap, átlag 12 mértföld sebességgel köteles közlekedni. (Kubik Béla: Bizonyosan nincsenek oly előkelő igazgatósági tagjai! — Mozgás jobbról.) Ugyanígy van a Magyar keleti tengerhajózási részvénytársaság. Hát ime, előáll a miniszter egy állítólag jobb szerződés­sel és lépésről-lépésre kitűnik, hogy rosszabb az előbbinél. (Élénk helyeslés a bal- és szélsőbalolda­lon.) Reméli, hogy a miniszterelnök politikai repu­tációja érdekében legalább az utolsó pillanatban közbeveti magát. A következő módosítást nyújtja be: A társaság által beszerzendő gőzhajóknak óránként legalább 12 tengeri mértföld sebességet kell kifej­­­teniök. Major Ferenc elfogadja Rakovszky István módosítását, mert ezzel a próbasebességgel megint rejtett szubvencióit kap az Adria. Hegedűs Sán­dor kereskedelmi miniszter: Az Adria most nem tíz, hanem tizenöt új hajót fog építeni, ez a próba­sebesség csak minimum, lehet, hogy több is lesz. (Pichler Győző: Nem lesz bolond! Zaj.) Hát a próba­menetekről be fogunk számolni a nyilvánosság előtt , ebben a tekintetben szakférfiakra hallgatott. Az Ungaro Croatá­ra nem lehet hivatkozni, mert az parthajózási vállalat, nyílt tengeren sokkal nehezebb a hajózás. Rakovszky István: Hogyan állíthat olyat a miniszter, hogy nyílt tengeren nehezebb a hajózás ? Ez egyike a legelemibb dolgoknak, amit mindenki tud. A Quamero ezenkívül egyike a legveszedelme­sebb és legnehezebben hajózható részeknek, ott mégis 23 mértföldet kötöttek ki Várjon az Ungaro Croata-nál és Keleti Tengerhajózó vállalatnál mért nem hallgatott meg szakférfiakat a miniszter. (Élénk tetszés.) Ez az eljárás az Adria törvénytelen prote­­gálása. Heltai Ferenc előadó: A másik két vállalatnál már meglevő, itt pedig új hajókról van szó, azért kellet­tek a szakértők. (Nagy zaj a baloldalon. Rakovszky István: Hallatlan!) Ne tessék dühösködni. (Kubik Béla: Indignációnknak csak adhatunk kifejezést? Molnár Jenő: Nem lehet itt mindenféle maszlagot adni!) Kéri a változatlan szöveg fentartását. Major Ferenc felolvassa a magyar keleti tengerhajózási részvénytársasággal kötött szerződés 6. §-át, mely szerint a beszerzendő gőzösöknek óránként legalább 10 tengeri mértföld rendes menetsebesség kifejtésére kell képeseknek lenniök. (Nagy zaj. Rakovszky István, így tárgyalnak tehát önök. Zaj. Ilyen ko­molysággal !) A Ház a szakaszt változatlanul fogadta el. A nyolcadik szakasznál Pichler Győző új hajó­gyár fölállítását sürgette. Hegedűs Sándor miniszter: A teljes hajógyár felállítása még csak első stádiumá­ban van, de a Slowart-féle fiumei gyár kötelezte ma­gát, hogy épít két hajót az Adria számára. Az elnök a vitát a következő ülésre halasz­totta el. A kvóta: Széll Kálmán kormányelnök beterjesztette a kvóta­­bizottság jelentését és a kvóta megállapításáról s­zóló törvényj­avaslatot. A képviselőház szünetel. Szél Kálmán miniszterelnök kéri a Házat, hogy holnap, kedden az új koronaőr beiktatása miatt ne tartson ülést. Csütörtökön se ülésezzék a Ház, mert a budai váriakban udvari szertartás fog végbem­enti, amely nem illeti ugyan Magyarországot és nem ké­pez itt közjogi aktust, de amelyen többen a Ház tagjai részéről jelen lenni kívánnak. (Helyeslés a jobboldalon. Zajos ellenmondás a szélső­baloldalon. Zaj. Az elnök csenget.) Pichler Győző: Nem helyes dolog, hogy azé­rt, mert két osztrák úr ide lejön, mi ne tartsunk ülést ! (Helyeslés a szélső­baloldalon.) Polónyi Géza nem fogadja el a miniszterelnök indokolását. A miniszterelnök tud-e arra esetet, hogy az osztrák Reichsrath ne tartott volna ülést azért, mert egy magyar püspököt praeconizáltak vagy egy magyar bibornoknak a bi­etumot átnyújtották? Itt osztrák tábornokoknak tisztán egyházi funkciójáról, tehát egy benn­ünket tisztán mint látványosságot érdeklő kérdésről van szó, hogy a magyar törvény­­hozás ülést ne tartson, pláne ezzel az indokolással­ talán nem volna egészen helyes pr­ecedens alkotása. Azt az indokolást hogy azért, mert az osztrák kardi­nálisokat itt, nem tudom, megpecsételik vagy meg­füstölik, (Elénk derültség.) a magyar képviselőhárs ne tartson ülést, el nem fogadhatom, mert ez nem érdekel semmiféleképpen bennünket, törvényhozást. (Helyeslés a szélsőbaloldalon.) Mondja ki a Ház, hogy csütörtökön ülést tartunk. (Helyeslés a széls­ő­­baloldalon. Nagy zaj balfelől.) Széll Kálmán miniszterelnök: Én figyelmeztette­m a t. képviselőházat arra, hogy a jövő csütörtökön ő Felsége mint osztrák császár részéről egy udvari ténykedés, egy udvari szertartás fog végbemen­ni, amely Magyarországot nem érdekli, (úgy van ! !­gy van! a jobboldalon.) — ezt egyenesen megmondtam — (Igaz! Úgy van! jobbfelől) amely nem is közjogi aktus, de mert a budai váriakban történik, az a né­zetem, hogy ezen Ház tagjai közül többen ott jelen óhajtanak lenni. (Polónyi Géza: A Barnum előadá­sán is jelen lenni óhajtanak. Nagy derültség.) Széll Kálmán: Ne méltóztassék ily rossz élcekkel előállni. (Élénk helyeslés jobbfelől.) Rakovszky István: Igaz ! Úgy van ! Ez botrány ! (Mozgás és zaj. Felkiáltások a szélsőbalon: Ez ma­gyar kérdés! Nem katholikus kérdés !) Nemcsak az örvendetes, ha Budapestnek, Magyarorsá­g székváro­sának szerencséje van ő Felségéhez, aki nem láto­gatóba jön ide, hanem itthon van, hanem az is örvendetes dolog, hogy mikor Budapesten rezideál ő Felsége, aki itthon van, itthon van, mint magyar király, de aki egyúttal osztrák császár is, osztrák császári tényeit is ez idő alatt itt teljesíti. (Élénk helyeslés és tetszés.) Polónyi Géza félreértett szavait magyarázza. Rakovszky István: Nem kívánok kitérni azon ta­pintatos elvekre, amelyeket a. előttem szóló barátom megkockáztatott. Én ezennel semmi egyebet nem jelentek ki, csak azt, hogy a napirendet úgy, amint a miniszterelnök indítványozta, éppen azon indoko­lásnál fogva elfogadom és csatlakozom hozzá. Polónyi Géza: Bravó: Néppárti politikának helyes ! (Nagy zaj!) Kubik Béla: Néppárti politika! Természetesen, hiszen annak mindegy, csak katholikus legyen, akkor megcsinál mindent, az országot is eladja. (Folytonos zaj.) Polónyi Géza: Éljenek az osztrák bíbornokok! (Folytonos zaj.) Az ülés délután 2 óra 20 perckor végződött.

Next