Alkotmány, 1902. november (7. évfolyam, 260-285. szám)

1902-11-01 / 260. szám

ALKOTMÁNY. 260. szám: egyes vidékeken a 200 forint a félnek egész vagyona. I­losz Sándor igazságügyminiszter az általános vita során elhangzott több felszólalásra reflektált. Szivák Imre felszólalása után az elnök kijelenti, hogy a bizottság a javaslatot Holló Lajos kivételével álta­lánosságban a részletes tárgyalás alapjául elfogadta. Áttérve a részletes tárgyalásra, a bizottság a javaslat első címéhez Simonyi-Szemadám Sándor részéről az első cím beosztására nézve, Vancsó Gyula része­­n bíróságoknál külön szakaszokban való felsorolására nézve előterjesztett módosítványokat a miniszter, to­vábbá Sághy, Nagy Mihály, Holló és Visontai fel­szólalása után elvetette. A szepesszombati mandátum. A lapoknak az a híre, mintha Nesz Gyula szepesszombati mandátuma ellen már napokkal ezelőtt újabb petíciót adtak volna be, tévedésen alapszik. Igaz ugyan, hogy a kérvé­nyezők már három nappal ezelőtt deponálták a 3000 korona biztosítékot az állampénztárnál, de maga a petíció tényleg csak­ ma reggel, tehát a törvényszabta határidő utolsó napján érkezett be a Kúriához. A főrendiház november 12-én kezdi meg a Mú­­zeum-palotából az új országházba való költözködé­sét s november 20-ikától kezdve már ott is tartja üléseit. Az országgyűlési függetlenségi és 45-as párt kedden, november hó 4-én este hat órakor az orszá­gos pártkör helyiségeiben értekezletet tart. A reformáció­­ lyek a nemesség és a papság elveszítették be­folyásukat, tekintélyüket társadalmi és politikai súlyukat. A nemesség a középkor hosszas har­caiban számban megfogyott és elszegényedett, felülről nyomta a hatalomban megnövekedett királyság, alulról a kereskedelem folytán meg­gazdagodott és politikai befolyásra törekvő pol­gárság szorongatta. A papság a renaissance tudósok támadásai folytán elveszítette régi nimbusát, megszűnt a társadalom szellemi irányítója lenni. A nemze­tek nevelését, az egyház ellenségei ragadták magukhoz. A pápaságot a gyászos babiloni fog­ság és II. Fülöp hallatlan vakmerősége porig alázta, az utána beállott egyház­szakadás és egyes pápák nem a legkifogástalanabb élet­módja erkölcsi súlyát rendítette meg. A könyvnyomtatás és képsokszorosítás feltalá­lása lehetővé tette a renaissance pogány színe­zetű elveinek és az egyház ellen intézet táma­dásoknak, gúnyiratoknak gyors elterjedését. Az ujítás után vágyódó, félművelt társadalom mohón kapott az új eszmék után; megrostálásukhoz nem volt sem elegendő ideje, sem elegendő mű­veltsége. Régi szokása szerint vakon hitt az új könyveknek, mint régente az evangéliumoknak. A protestánsok úgy szeretik feltüntetni a re­formációt, mint az emberi szellem egy hatalmas és szükségképens evolúcióját, amely a társadal­mat egy óriási lökéssel vitte előre a tökéletese­dés és a kultúra terén. Ezen állítás épp olyan merész, mint alaptalan és üres. A reformáció kitörése után minden téren ro­hamos és mély hanyatlás állott be. A keresztény egyház keletkezésével az anyagi hatalomra támaszkodó, állami abszolutizmussal szemben, ennek üdvös ellensúlyozója gyanánt támadt az egyház szellemi hatalma, mely aman­nak a túlkapásait lehetetlenné, a hatalom keze­lőit etikailag felelősekké tette. A reformáció a «Cuius regio, eius religio» elvének felállításá­val az egyház ellensúlyozó szellemi hatalmát megtagadta s az emberi méltóságot, egyéni sza­badságot lábbal taposó, pogánykori, zsarnoki­­ abszolutizmust honosította meg. IV. Iveresztély, Vasa Erikson Gusztáv és Vili. Henrik hajme­resztő kegyetlenségei borzasztó bizonyságot nyújtanak róla. A legutóbb több mint 100.000 halálítéletet írt alá. Vérpadra hurcolta nemcsak ellenségeit, de családja tagjait és megunt fele­ségeit. Áldozatait sokszor vérfagylaló kegyetlen­séggel végeztette ki, például az újításainak ellenálló karthausiak beleit huzatta ki s csak az­után akasztatta fel. Méltó utódja Cromwell, aki halálmezővé változtatta írhoni, koldussá és földönfutóvá tette lakóit. 20.000-nél többet rabszolgául adott el Amerikába és egy katholikus papra 5 font sterlinget tűzött ki, mint egy farkas főre, így Calvin János Genf városában 50 sze­mélyt végeztetett ki, a többi között Servet Mi­hályt tűzhalállal, mint eretneket! így tisztelték a protestánsok a gondolat- és a lelkiismereti sza­badságot ! Mily borzasztóbb volt a hanyatlás a tudomány és különösen a művészetek terén. A reformáció kitörése előtt a tudományok és a művészetek a történelemben páratlanul álló virágzásnak indul­tak: «Oh század, a művészetek életre kelnek, a tudományok virágzanak. Igazi öröm most­ élni.» Kiált fel Hutten Dirik. A reformátorok sivár puritanizmusa barbár kézzel összezúzta a művé­szetek remekeit, megfosztva a művészetet leg­magasabb ihletőjétől s legbőkezűbb pártfogójától, az egyháztól, a vallást pedig a kedélyekre való hatásának legnemesebb eszközeitől. Üressé és zorddá tette az Isten házait és a lelkeket egy­aránt. A meddő vallási viták elvonták a tudo­mánytól az észt s a tudatlanság szomorú éjjele borult a kedélyekre. A kereszténység etikai elveinek vad támadása a társadalom erkölcsi alapját oly mélyen megrendítette, hogy a reformáció szenvedélyes demagógja, Luther is így kiáltott fel az ijesztő erkölcsi romlás lát­tára: «Inkább világgá megyek és kolduske­nyeret eszem, mintsem tovább is e Szodo­mában éltek.­ Az általános demoralizációt ijesztő mértékben nevelték a reformációból folyó hosszú hadjára­tok. Számos virágzó város elpusztult, egész vi­­i­dékek elnéptelenedtek, földmivelés, ipar és ke­­­­reskedelem tönkre mentek. A rablók és utón-­ állók roppant mértékben elszaporodtak s a ke­délyekre végtelen szomorúság és életunalom nehezedett, annyira, hogy a protestáns történet­írók tanúsága szerint nemzedékek születtek és dőltek sírba anélkül, hogy mosolyogtak volna. A protestantizmus mozgalmában hiába kere­sünk nemesebb etikai vagy ideális motívumokat. Luther sértett egyéni gőgje a véletlen s szeren­csétlen politikai és társadalmi konstelláció vol­tak megindítói, hatalmi és alacsony anyagi érde­kek terjesztői és fentartói. Anyagi és hatalmi érdekek, párosulva a katho­­likusok elleni mély ellenszenvvel s gyakran em­bertelenségig menő türelmetlenséggel, játszottak döntő szerepet továbbra is protestáns kiválósá­gom működésében. Már Luther mondotta, hogy m­íg a katolikusoknak lesznek gazdag birtokaik és arany minstranciáik, mindig lesznek buzgó protestánsok s a katolikusok ellen az ördöggel is szövetkezni kell. Luther jóslata is nem éppen nemes buzdítása a protestantizmus történetében csodálatosan érvényesült. A protestáns állam­férfiak mindig nagy buzgóságot fejtettek ki az egyház vagyonának elkobzásában, hí­vei elnyomásában és üldözésében. A kato­likus államokban századok óta a protestánsok teljes vallás- és politikai szabadságot élveztek, míg a protestáns államokban a katolikusok a legújabb időkig minden politikai jogból ki vol­tak zárva. Ahol a protestánsok kisebbségben voltak, az ország ellenségeivel szövetkeztek, így a francia protestánsok szövetségre léptek az angolokkal, a németek a svédekkel és franciák­kal, a lengyel disszidensek (protestánsok) sze­rencsétlen hazájukra zúdították a muszkát és jelentékeny részük van hazájuk sírja megásásá­­ban. A mi protestáns testvéreink örökké paktál­­tak a törökkel. Újabb időkben a protestantizmus az egyház tönkretevésére szövetkezett a szabadkőmives­­séggel, nálunk specialiter ölelkezik a zsidósággal. A protestantizmus kiváló férfiai között telje­sen ideális alakokat alig találunk. Nagy protes­táns államférfiaink között hiába keresünk Hunyady János, Zrínyi Miklós, Rákóczy Ferenc vagy Széchényi Istvánhoz fogható igazán ideális haza­fiakat. Kiváló egyéneik nagyságának elismerésé­ben és megcsinálásában a személyes érdemek mellett majdnem mindig és mindenütt jelenté­keny szerepet játszott a reklám, sőt a terroriz­mus is. Bármennyire verték is a mellüket a protestánsok, ők csak elméletben voltak először hazafiak és csak azután protestánsok, a gyakor­latban azonban mindig először protestánsok, még­pedig a kíméletlenségig s csak azután hazafiak. Gladiátor, Budapest, old. 31. Közel négy százada perdült le az idők gyor­san forgás kerekén, amióta Luther Márton a wit­­tenbergi templom ajtajára a fatális 95 tételt ki­tűzte. Ekkor még senki sem tudta, legkevésbbé maga Luther, hová fog a dolog fejlődni, mivé fog a megindult mozgalom fajulni. A mozgalom nagyságát és szomorú eredményeit az akkori társadalmi viszonyok ziláltsága és kedvezőtlen komplikációi idézték elő; nem volt benne semmi számítás, tervszerűség s maguk a megindítók teljesen tehetetlenek voltak a mindent magukkal elsöprő s fél Európát köny- és vérözönnel el­­árasztó hullámaival szemben.Nem ők irányították a mozgalmat, hanem őket sodorta magával en­nek ellenállhatatlan, hatalmas árja. A középkor vezéreszméi, a pogány színezetű renaissance támadásai és éles, gúnyolódása kö­vetkeztében elveszítették a kedélyek fölötti ural­mukat. A középkor társadalmát irányító osztály hang úgy érte Örzsét, mint a villámcsapás. Remegett a kilincs kezében, mikor az ajtót ki­zárta. Kant sötétség volt még, feketeség borított mindent. Csillagfény sehol. Messziről zúgott a Nyárád, s a Bükkös oldalán — mint valami éji manók apró, tüzes szemei, pásztortüzek égtek. Friss, erős levegő tódult be a keskeny ajtón. — Istenem, te vagy Bardóc András! Te? — Én volnék, Orzse... én. S félszemével se­besen pislantott, mintha nem akarná, hogy ez a fiatal menyecske szemébe tekintsen. — Virrasztani gyüttem én is, mert nem tud­tam aludni egész éjszaka miattad. Tudtam, hogy jól esnék egy kis vigasztalás... Örzse hálásan és hosszasan nézett a legény barnapiros arcára. Oh hiszen ő tőle nem rész­vétet, hanem megvetést érdemelne. S amint el­gondolta, hogy mily kőszívű tudott lenni iránta, hát csak hullni kezdtek a könyvi. Andris megértette. — Hadd Örzse, hadd . . . De Örzse ráesett a kis koporsóra és sirt, ma­gát a megváltozhatlan életet siratván. A paraszt­ember rendkívül finom érzékkel van megáldva az érzések iránt. Mélyebben, foko­zottabban átérzi, csakhogy épp kibeszélni nem tudja szive sugalmát. — No Örzsi, no . . . Isten is megsegít, és és ... én se vetlek meg azért. . . E szókra Örzse leroskadt a nyújtó pad mel­lett. A félszemü Bardóc András hozzálépett, átkarolta s leültette maga mellé a tulipános ka­napéra. Künn pedig oszladozott a sötétség. S a kis az­­on a koporsó feje felett gyönge világosság áradozott be a virrasztókra. Hajnalodon. Kiss Menyhért.­ ­ Szombat, 1902. november 1. AUSZTRIA. A keresztény-szociálisok győzelmét Alsó Ausztria községi kerületeiben teljessé tette ma a badeni pótválasztás. Badenben az első válasz­táskor kapott a keresztény-szociális Jukel 1197, a német-néppárti Rainer 1109 és a szociál­demokrata jelölt 269 szavazatot. Ma pedig az antikrisztiánus­ pártok leírhatatlan erőfeszítései dacára kapott a keresztény-szociális 1701 sza­vazatot, míg a német néppárti jelöltre csak 1451 szavazat esett. Így tehát a községi kerületek Alsó-Ausztriában végre valahára tiszták. Remél­hető, hogy november 5-én a városi kerületek is el fognak bánni a kereszténység ellenségeivel KÜLFÖLD. A német obstrukció. A német birodalmi gyű­lés többsége, úgy látszik, végre megtalálta a módját, melylyel az obstrukciót legyőzheti. Ez nem egyéb, mint a napirendre való áttérés. Eszerint a tárgyalási sorrend az lenne, hogy úgy a javaslat ellen, mint a javaslat mellett csak egy-egy szónok beszélhet, ami után nyom­ban következik a szavazás. Ha már most az obstrukció abban reménykedik, hogy megakadá­lyozza a javaslat elfogadását, nyomban utána föláll a többség szónoka és a körülmények­hez képest vagy a javaslat ellen, vagy mel­lette beszél. Meglevén ekként a két ellen­tétes felszólaló, következik a szavazás, ami.

Next