Alkotmány, 1903. december (8. évfolyam, 284-309. szám)

1903-12-25 / 305. szám

Alibux\Vitu\V. 306. szám. 1. Péntek, 1903. december 2ö. De úgy érzünk és gondolkodunk-e, amint Krisztus akarja, mindannyian ? Pihen-e legalább ezen az egy napon a gyűlölet ? Igazán különös, megfoghatatlan jelenség az, hogy a keresztény társadalomban, a keresztény­ség alapítójának, a szeretet Tanítómesterének 1910. születése ünnepén, jóformán könyörgésre összekulcsolt kezekkel kell kérnünk az embere­ket arra, hogy évenként legalább egyszer, lega­lább ezen­ az egy napon szeressék egymást. Tekintélyes állású, művelt ember intézte e so­rok k­örét,az ezeket a különös szavakat! — Szeretet napja! Hagyjon nekem békét, uram, a szeretettel, ezzel a szemfényvesztő jel­szóval, melynek erkölcsi, eszményi tartalma sohasem volt, ma sincs és nem is lesz soha. Az erősebb egyszerűen támogatja a gyöngét, ala­mizsnát ad neki, mert a gyöngék többen vannak s számuknál fogva ma meg félelmetesekké vál­hatnak az erősekre nézve. Ez igy volt mindig és igy ma marad mindaddig, míg az az arány így, vagy ug­y, meg nem változik. Ami a karácsonyt illeti, és nem egy felekezet ünnepe többé, hanem meggyökerezett, évezredes kedves pihenőnap, mely a gyermekeknek örömet, a kereskedőknek hasznot csinál, de a magunkfajta, komoly, munka után élő emberek, örülünk, ha túlestünk rajta. Szomorúan józan, hideg szavak ezek, melyek rémes világossággá­ mutatnak reá arra az igaz­ságra, hogy a mai társadalom két ellentábora között milyen áthidalhatatlan örvény tátong, melynek­ szélén csak az tud szédülés nélkül megállást, kinek szemeit soha könyek, lelkét soha elérzékenyülések el nem homályositják. Hol ennek a megdöbbentő jelenségnek a gyö­kere? Mi az oka annak, hogy a modern ember visszatart ahhoz a Krisztus előtti, pogány élet­­felfogáshoz, mely veszedelmesnek tartja a rész­vét könyét és nevetséges gyöngeségnek az el­­érzékenyedést. Mi az oka annak, hogy a szeretet tana csaknem kétezer éves civilizatórius szerep­lés után is csupán oly kevéssé tudta áthatni in­tézményeinket és társadalmunk közszellemét, hogy száz ember között alig van ma tíz, ki ko­molyan gondolkodott volna életében arról va­laha, hogy az önzetlen, önfeláldozó krisztusi szeleteiben rejlő erkölcsi tőke az emberi hala­dás szárnya, mely nélkül a legképzettebb elme sem tud áthatolni sok homályon és feljutni az igazság tiszta, napfényes légkörébe. Én ott keresem minden bajnak a gyökerét, hogy a sivár és egyoldalú anyagi nagyság felé való szédületes rohanásunk közben, másfél év­százon keresztül, nem vettük észre azokat, akik­nek szívén, boldogságán, exisztenciáján gázol­tunk keresztül, elhanyagoltuk szerencsétlen test­véreinket és bűnös közönbösséggel tűrtük, hogy ne csak a hit, hanem a szeretet is kipusztuljon szivükből és még csodálkozunk azon, hogy ez a szegény, összetiportt, kifosztott szív gyűlölettel telt meg. Ott a hiba, hogy az aranyborjúnak emelt oszlopos márványcsarnokok mellett a XX. század kezdő évei csak a kihamvadt tüzet talál­ták a szeretet oltárain. Csoda-e aztán, hogy, midőn gyöngeségünk tudatára ébredve s meg­rémülve a saját magunk által következetesen, jóformán erőszakkal felidézett vihartól, palliativ szerek után kapkodunk és létesítünk a tizenket­tedik órában egy egész csomó, úgynevezett hu­manitárius intézményt, csoda-e, hogy jótékony­ságunk hidegen hagyja az erejének tudatára­­ ébredt tömeg szivét s midőn népkonyháinkon , jóllakva, az a nyomorult naplopó az utcára ki­lép, beveri az üzletek és kávéházak tükörüvegét és igy köszöni meg a fényes ebédet: — Nem kenyeret a népnek, hanem jogot! Igen, jogot! És az, aki ezt a jelszót legelőször adta a tömeg ajkaira, talán nem is sejtette, mi­lyen mélyen nyalt bele az emberiség egyik alap­­ösztönébe. Értjük a boldogság jogát, a boldog­ság ösztönét, mely ott leszkel emberi természe­tünk mélyén s mely annak a nincsetlen koldus­nak szivet hangosabban dobogtatja meg, mint azét a dusgazdagét. Ha pedig kitéptük, vagy tűrtük, hogy lelketlen és hazátlan bitangok ki­tépjék szívéből a jövendő boldogság reményét, melyért érdemes volna elviselnie a földi élet minden nyomorát és nélkülözéseit, van-e jogunk csodálkozni rajta, ha az a földönfutó koldus a boldogsághoz való jogát mindenáron itt a földön akarja érvényesíteni ? .­­ A szeretet újjászületésétől függ az emberiség jövendő sorsa. Regenerare in Christo omnes et om­nia. Az a nagy kataklizma, mely felé a mai tár­sadalmat ellenállhatatlan erővel sodorja az ese­mények logikája s melynek rémes körvonalai napról-napra megdöbbentőbb bizonyossággal bontakoznak ki a mélyebbre látó megfigyelő szemében, igazolni fogja, hogy azért kellett a mai társadalmi rendnek belepusztulnia az er­kölcsi feloszlásba, mert nem akart visszatérni Krisztus mindenható szeretetének gyógyító vi­zeihez. X. Pius látnoki ihlettséggel ismerte föl, hogy ebben az újjászületésben az egyházé a kezdő és az irányító szerep. Mert a szomorú jelenségek között, melyek ma a szíveket üresekké, az elméket pedig elégedet­lenekké teszik, nincs és nem fog adatni az em­beriség számára más kibontakozás, mint a teljes, határozott és alázatos visszatérés Krisztus sze­­retetéhez. Ha azt akarjuk, hogy békessége legyen ismét a földön a jólakaró embernek, vissza kell ad­nunk a dicsőségét Istennek. A gyerekek. — Irta: Torzsok Vilmos. — — Uram Jézus, légy velem! Már az este itt­hon kellett volna nekik lenni.. . Most már reg­gel van és .. . Csak bajuk ne legyen! Ezt egy szép, fiatal asszony mondta: a tanyai tanító felesége. Szép asszony, jó asszony. A régi fajtából való, kiknek méz a beszédjük, arany a sörük, liliom a lelkük. Vásárra ment t. i. az ura, aki, ha lehet, kissé kupeckedik, hogy megtoldja a nyomorúságos fizetést. Soká ér haza, azért aggódik a szép, ifjú asszony. — Pedig a holnapi szent napra is csak kell valami készület — aggódik tovább. — Fa sincs elég, liszt sincs. Ő ezt tudja, még­sem jön . .. Aztán gondol egyet. Megtölt két nagy üvegpoharat íneleg tejjel s a gyerekasztalra teszi. Két szelet kenyeret is metsz s a tej mellé helyezi, nemkülönben két, fényesre csiszolt rézkanalat. Aztán kifut, négy-öt csutakot csinál szalmá­ból s begyújt a nagy, régies cserépkályhába. Majd magára kapja a nagykendőt, megcsókolja a két alvó kicsiket, aztán kimegy és becsukja az ajtót. Még pár csutak nyújtózik a konyhán a kályha szája előtt. Ezeket ráteszi a tűzre s elsiet a város felé. Útközben beszól a számadónéhoz : —* Lelkem szomszédasszonyom, lássa, igy meg igy jártam. Legyen olyan jó, nézzen be, legalább úgy ablakon keresztül a gyere­keimhez. Tudom, hogy ilyenkor sok a dolga, de azért csak nézzen be , az Isten is meg­áldja ... Szegény jó asszony! Csupa aggodalom. * Egy kis alacsony ágyban, melyet a szülők ágya alá lehet tolni, alszik a két gyermek. Az idősebb, a kis­fiú, még nincs öt éves, de valóságos kis Kinizsi Pál. Hason fekszik s két öklét a szemei alatt tartja. Lábtól a kis leány szendereg. Még nagyon kicsi, Vizkeresztre lesz hároméves. Szőke hajának felé arcát takarja, de azért látni lehet, hogy ez az arc kövérke és egész­séges. Már mozgolódik, már Mtrasimitja haját, mert érzi a reggelt. Margitka felébred. Fölemeli fürtös fejét, na­gyot lélekzik s kissé álmosan pislog. De hát mire való az ököl? Megdörzsöli szemecskéit, felül s el kezd csa­csogni. Óh mily bájos vagy, gyermekébredés! Mint a vizirózsa nyiladozása, mely is az első napsugár intésére teríti széjjel haszinű szirmait, mint a kikelet, mikor először küldi el mindent felderítő meleg lehet. Margitka a kövér lábacskáit nézegeti. De im, éppen most száll be az ágyra a téli nap első sugara. Ez pirosabb-e, ez szebb-e, vagy a Mar­gitka pici lábai ? — ki mondhatná meg ? Margitka — mint mondom —gagyogott Mit? — azt bizony nehéz volna megmondani; csak az a bizonyos, hogy igen szépet gondolhatott és mondhatott, mert csupa mosoly volt a ked­ves arca. Talán azt csacsogta, amit a fülemile halt a jázminbokorban, vagy amit a szellő susog har­matos május reggelén. De legyen bár ez, legyen amaz, nincs szebb és ritmusosabb óda a földkerekségen, mint ezek az akadozó, töredezett hangok, melyeken a ki­bontakozni kezdő lélek először szólal meg a gyermekajkakon. Mik lehetnek e hangok? Talán óvás a jövő szenvedések ellen, hivat­­kozva a jelen ártatlanságára; vagy talán a gyer­mekkor büntelen mámorának kedvesen akadozó szavai, mielőtt elkövetkeznek a fejlettség keserű kijózanodása... A kis Margit körültekintett. Megnézte alvó bátyját, feltekintett a gerendák felé, az ablak felé és akármerre irányozta szemeit, mindenütt a menny ragyogott benne vissza, tökéletes tisz­taságával. Csakhogy most egy különös eset történt. A kályha vállán a fehér cica lustálkodott. De amint a kályha egyre melegedett, kezdte érezni, hogy sok lesz a jóból és elkezdett — szokása szerint — igen nyeglén nyújtózkodni. Eközben érte a baleset. Amint ugyanis ki­nyújtotta a lábát, finom talpa a már égetően meleg sülő vaslapjához ért. Mint a gondolat, rántotta össze magát s abban a pillanatban a padlón termett Ez a dolog roppantul tetszett Margitkának. Nevetett a pici­ szája, nevettek szemei, nevettek kövér arca gödröcskéi. A cica ott maradt a padlón, s miután mellső lábaival némi igazítást csinált a toalettján, (amire oly képes), kényelmes, ülő helyzetbe kuporodva a kis leány felé pisiogatott ravasz, zöldes sze­meivel. — Ci. .. ei . .. cic ... — szól Margitka. A ravasz el is indult, de közben megsejtvén a tejecskét, álnok somfordálással a gyermek­asztal felé oldalgott. Mert kérem, a cica nagyon okos és igen jól tudja, kivált ha vénebb fajta, hogy kitől kell tartani, kitől nem . . . Már is lafatolja a tejet . . . Erre már Margitka is kijött sodrából. De mi­vel a nők minden külső támadás ellen, ha csak lehet, ösztönszerűleg az erősebb nem segítségét kérik, Margitka is elkezdte ráncigálni kis bátyja takaróját s kiabált: — Pitti, Pitti! — a cica, a cica! Pisti a fiúcska felül, még pedig elég lustán. Jó ég tudja hogyan van, a fiúk mindig lustábbak, mint a leánykák . . . Pisti is, bár már felült, igen laposakat pil­lant, megdörzsöli szemeit s csak azután néz körül.­­ Csakhamar felérti a helyzetet, gyorsan kikel az ágyból s meg akarja fogni a cicát A cica menekül, de eközben feldönti a poha­rat s a tej kidül. A kicsinyek hüledeznek. Kerekre nyílnak tiszta szemeik, szájacskáik félig kinyílnak s igy nézik, mint húzódik a tej-folyó végig a padlón ... Egyszer csak a Pisti, miután kibámulta ma­­­­gát, nagyot gondol. Hirtelen a szülők ágya alá bújik, előhúzza a cicát s belekényszeríti száját a kifolyt tejbe. Több se kellett az álnoknak! Párszor végig­nyalta a vérpiros száját, azután lakomához lát­ott Ez a tisztogatás igen tetszett a kis fiúnak, sőt mintha jómaga is étvágyat kapott volna a cirmostól, a kis asztalhoz telepedett s a másik pohár tejhez látott Annyi becsület azonban volt benne, hogy az egyik Szelet kenyeret kis húgának adta. Margitka keserű arcot vágott s unalmasan majszolta a kenyeret, mig bátyja ugyancsak kanalazta a tejet Végre

Next