Alkotmány, 1904. július (9. évfolyam, 157-183. szám)

1904-07-01 / 157. szám

ALKOTMÁNY 157. számú járásba beavatkozni. Lengyel szavára a nagyszámú közönség a rendőrök ellen fellázadt és félős volt, hogy nagy rendetlenségek lesznek, mert nagy volt az izgalom. Damaskovics János rendőr, tanú. Lengyel kiabált, hogy majd megtanítja a rend­őröket, a haszontalanokat. Megfogta a rendőrö­ket és ki akarta szabadítani a letartóztatott jogot. Bertalan István rendőr tanú látta, mikor Lengyel fogta a rendőrt és a rendőröket szidalmazta. Weig­­ler Kálmán rendőr tanú látta, hogy Lengyel meg­fogta a rendőrt, kiabált és meg akarta akadályozni a bekisérést. Ezután a bizottság a további eljárásról tanácskozván, egyhangúlag elhatározta, hogy Lengyel Zoltán által hivatkozott tanukat június 6-án, szerdán délután 5 órakor fogja kihallgatni. A bejelentett és kihallgatandó tanuk a következők : Halmay Elemér dr., Scheffer József dr., Purjesz Lajos, Perczel Móric, Tallián Vilmos és Wilheim Gyula. Ezzel az ülés 8 órakor véget ért. Nész Gyula összeférhetetlenségi bejelentése. A Hohenlohe herceg és a magyar kormány között kö­tött birtokvételi szerződésnek a képviselőházban tör­tént szóbahozása kapcsán annak idején Nesz Gyula összeférhetetlenségi bejelentést tett Münnich Aurél ellen és pedig a szerződéskötésnél való közbenjárás címén. A képviselőház állandó összeférhetetlenségi bizottsága Andrássy Tivadar gróf elnöklete alatt ma délelőtt e tárgyban kihallgatta Scholz Gyula, Tavi Gusztáv miniszteri tanácsosokat, Kégl Ede jószág­kormányzót, akik egytől-egyig úgy nyilatkoztak, hogy Münnich a kérdéses dologban nem szerepelt mint közbenjáró. Csáky Zenó grófot, aki tanúként szintén be volt idézve, járásbírósága útján fogják kihallgatni. A bizottság délután 5 órakor ismét ülést tartott. Elnök bejelenti, hogy Széll Kálmán beidézett tanú a megjelenésben akadályozva van, Gulner Gyula megjelent. Gulner Gyula nyug­­államtitkár a hozzá­intézett kérdésekre előadja Veszter Imre ebben a tárgyban ő vele soha sem beszélt, nála köz­ben nem járt és mással, mint Nősz Gyulá­val nem beszélt. Megjegyzi, hogy Széll Kálmán soha erről az ügyről vele nem beszélt, már pedig, ha közbenjárt volna valaki, bizonyosan lett volna erről szó. Nősz Gyula azon kérdést kí­vánja tanúhoz intézni, volt-e kilátásba véve a kérdéses megyei határozat jóváhagyása a miniszté­rium részéről. Gulner Gyula erről nem tud sem­mit. Ismétli, hogy vele Veszter nem beszélt erről az ügyről, nem emlékszik, hogy az aktát ki írta alá, nem tartja azonban valószínűnek, hogy a volt belü­gyminiszternél Veszter Imre közbenjárt volna, mert akkor ezt vele a volt belügyminiszter kö­zölte volna. Tanú vallomására az esküt letette. Ezután a bizottság határozathozatalra visszavo­nult és szükségesnek találván Széll Kálmán ki­hallgatását is, azt elrendelte és annak foga­natosítására az illetékes járásbíróságot keresi meg a kérdőpontok megküldésével, amelyek azo­nosak a Gulner Gyulához intézett kérdésekkel. ORSZÁGGYŰLÉS, Budapest, június 30. Ma a költségvetési vitában Tisza István gróf miniszterelnök szólalt fel, aki hosszú és nagy­­érdekű beszédben, melylyel különben lapunk ve­zető helyén foglalkozunk, terjedelmesen foglal-­­­kozott majdnem az összes dolgokkal, melyeket a költségvetési vita eddig felszínre vetett. Leg­első­sorban érdekelte a képviselőket az a kije­lentése, hogy az új ciklusig nem lesz választás, csak akkor, ha okvetlenül szükséges. Beszéde erősen polemikus jellegű volt s különösen Ap­­ponyi minapi beszédével vitatkozott behatóan. Nagy zajjal fogadták beszédének a gazdasági kiegyezésekről szóló részé­t. A vitában ellenzéki részről ma Pintér Sándor nemzeti párti vett részt. Az ülés végén Polónyi Géza két sürgős interpellációt terjesztett elő. A képviselőház ülése. Az elnök: Fein­tzsch Arthur báró. A jegyzők : Hertelendy László, Szőts Pál, Rákosi Viktor. A kormány részéről jelen vannak: Tisza István gróf miniszterelnök, Lukács, Nyíri, Tallián miniszterek. Az ülés megnyitása után az elnök bemutatja a miniszterelnök átiratát a királyi kvótadöntésről. Ugron Gábor indítványozza az átirat tárgyalását. Az elnök: Az átirat kinyomatik, szétosztatik s annak idején tárgyalásra kitüzetik; egyébként a Ház tudo­másul veszi. Olay Lajos, Ugron Gábor és Polónyi Géza tiltakoznak az elhamarkodott elnöki kijelentés ellen; az átiratot csak tárgyalás után lehet tudo­másul venni. Tisza István gróf miniszterelnök: Az elnöki kijelentés nem zárja ki az átiratról való vitát, melyet annak idején napirendre fognak tűzni. Napirenden van az 1904. évi költségvetés. Pintér Sándor kifejti a kormány iránt való bizal­matlanságának indokait s kijelentette, hogy Apponyi határozati javaslatához csatlakozik. Ajánlotta, hogy a katonai dolgokban már a népiskolákban, ahol majdnem minden tanító egyúttal tartalékos, képezzék ki a gyermekeket, akkor különb lesz a hadseregünk, mint a japánoké. Tirza István gróf miniszterelnök összegezi a vita folyamán elhangzott észrevételeket. Nagy dicsérettel emlékezik meg Horánszky Lajos beszédéről s ennek kapcsán visszaemlékezik Horánszky Nándorra, kinek kiváló érdemeit magasztalja. (Egy hang bálfelől: Egész életében üldözték!) Horánszky Nándornak is kedvenc tanulmánytárgya volt a földbirtokos-osztálynak s különösen a kisbirtokosoknak hitelügye, amely a szóló szerint is igen mélyreható gondozást igényel. Az államra háramlik a feladat, hogy a kisbirtokosok terheit, bárminő eredettel bírjanak is azok, lehetőleg leszállítsa. A törvényhozási akcióknak egész lánco­latra van szükség, mely a maga egészében ölelje fel a kisbirtokososztály hitelügyének összes részle­teit. Legelső­sorban a rendes jelzáloghitelt kell lehetőleg olcsó kamatláb mellett kiegészíteni. A hitel­ügyi mizériák nagy része onnan ered, hogy a sze­mélyi hitelképesség általában alacsony színvonalon áll a kisbirtokosok között s itt különösen a hitel­szövetkezeti ügynek racionális fejlesztése segíthet. A legnagyobb tévedés a szövetkezeti ügyet a takarék­­pénztárakkal szembeállítani. A szövetkezetek és a nagy takarékpénztárak között ellenkezőleg benső viszonynak kell fejlődnie. Végül telepítési és birtok­vásárlási kölcsön­alapot kell létesítenie az államnak. A minap Vietorisz Miklós szóba hozta a nemzeti­ségi kérdést. A Felvidéken a nemzetiségi határvonal nem egyezik a felekezeti határvonallal; ez kedvező ránk nézve, de hogy ott mégis van felekezeti izga­tás, annak az a magyarázata, hogy nem minden pap teljesíti hazafias kötelességét. A főpapoknak szívesen segítségére van a kormány abban, hogy a hazaelle­­nes papokat ártalmatlanná tegye. Az izgató nemcsak az államnak ellensége, hanem saját nemzetiségének is. Nem ütközik meg rajta, ha a hazai szerbek és románok szimpátiával nézik a szerb és a román állam fejlődését, de viszont a balkáni államok létét is csak az biztosíthatja, ha itt a Duna völgyében van egy nagyhatalom. . .(Felkiáltások balról: Amely magyar! Amely nem német! Nagy zaj.) Az az igaz­ság, hogy itt a magyar érdek egy a nemzetiségek érdekével, mielőbb utat fog törni magának. Ez az állam más, mint nemzeti állam nem lehet és kulturája más, mint magyar nem lehet. Ez azonban nem azt jelenti, hogy megfosztjuk a nemzetiségeket nyelvüktől s azoktól a jogoktól, amelyeket a magyar törvény biztosít nekik. Ha valahol bajt tapasztalunk, meg kell keresni és orvosolni kell a baj forrását, nem pedig röpke jelszavakkal a nemzetiségeket vádolni. A népoktatásügyi reformról szóló új törvény bizto­sítani fogja a magyar állam érdekeinek érvényesülé­sét s ezért szükségtelen a nemzetiségi törvény , reví­ziója. Fölmerült a büntetőtörvény revíziója is, amit azonban nagyon meg kell fontolni, mert a politikai élet eleven lüktetését megakadályoznánk, ha nem jól disztingválnák az izgatás fogalmát. A mai törvény azonban védtelenné teszi az államot minden táma­dás ellen. A kormány éppen ezért tervbe vette az állami és társadalmi rend elleni izgatásról szóló törvényszakaszok szigorítását. Mi eddig nagyon is gavallérosan kezeltük ezt a kérdést: a magyar állam leggyöngébb Európában a tekintetben, hogy nem tudja fölfedezni és megtorolni az izgatást. Másrészt a nemzetiségeknek becsületes és célszerű közigaz­gatást kell adni s gazdasági érdekeiket is istá­­polni kell. Soha sem volna szabad elfeledni, hogy a nemzetiségekre vonzóerőt kellene gyakorolnunk úgy, hogy rokonérzést és szeretetet tanúsítsanak irántunk , hogy tiszteljenek bennünket és tekinté­lyünk legyen előttük. Tapasztalhattuk, hogy mikor itt a központban bizonyos fejetlenség és anarchia van, mindig ugyanakkor ütik fel a fejüket a nem­zetiségi agitátorok is, így volt ez Horvátország­ban is. Apponyi bizonyos antiszociális irányt lát a költ­ségvetésben s ennek bizonyságául azt hozza föl, hogy a gyermekvédelemre szánt összeget törölte a kormány a költségvetésből. Apponyi téved, mert az 1904. évi költségvetésben ott szerepel az a gyer­mekvédelemre szánt százezer korona is, melyet Apponyi említett, de n­em talált meg a költségvetés­ben. Sőt a kormány tovább megy, mint előde, mert a hét éven felüli elhagyott gyermekek védelméről is gondoskodni kíván úgy, hogy ezeket a társadalomra bízza s a társadalom lábairól leveszi a csecsemők gondozásának terhét. Aggodalmasnak tartja Apponyi a beruházási tör­vényjavaslatot ; a kormány a Széli-féle beruházási javaslat lényegén mit sem változtatott; csodálkozik rajta, hogy Apponyi éppen egy Széli-féle javaslatot tartott gyanús szimptómának. Aggódik Apponyi a tisztviselők fizetésének rendezése miatt is. Ha a kormány e kérdésben megmaradt volna a Széll-kor­mány álláspontján, akkor öt millióval még többe került volna évenként a fizetésrendezés. Apponyinak tehát legfölebb a Széll-kormány javaslata miatt le­hetne aggódnia, de nem a mai kormány javaslata miatt. Az új katonai teher szintén nem olyan jelen­tékeny, mert hiszen már ismert, költségvetésünkben már eddig is szereplő szükséglet további fedezésé­ről van szó. A tarackok és hegyi ütegek első szük­ségletét már 1903-ban megszavazták; az uj ágyuk költsége benne van az 1904. évi költségvetésben;s a többi új követelés mindennek csak logikai követke­zése. (Zaj a baloldalon.) Apponyi a delegációban maga is elodázhatatlannak mondotta azt, hogy a régi ágyukat újakkal pótoljuk. Miért szólják hát ezért is a szegény Tisza-kormányt ? (Zaj.) Kaas Ivor báró: Széli ellen beszél, vagy Apponyi ellen ? (Derültség.) Tisza István gróf miniszterelnök: Elvi ellentét nincs köztünk, de egyes részletkérdésekben a mai kormány eltért a Széli-kormány eljárásától, oly irányban, amint azt azelőtt Apponyi kívánta. A ci­­villista ügyében a mai kormány egyszerűen fentartja a Széli-kormány javaslatát: csodálatos, hogy Ap­ponyi aggodalmai akkor támadtak föl, mikor Széli helyét Tisza István gróf foglalta el. Fölhozták az 1899. évi XXX. törvény ügyét is; neki az a véleménye, hogy a magyar nemzetnek szabad keze legyen, hogy olyan vámtarifa jöjjön létre, amely teljesen megóvja a magyar gazdasági érdekeket, ezt biztosította az 1899. évi XXX. tör­vény. Ez a tarifa most már meg is van. (Felkiáltá­sok balról : Hol? Hol? Mutassa meg!) 1899 óta hosszú ideig egyik parlament sem volt olyan hely­zetben, hogy a vámtarifát tárgyalhatta volna. Ausz­triában ma sincs remény arra, hogy a parlament tár­gyalja a vámtarifát. Mivel pedig a világ nem áll meg addig, míg az osztrák parlamentnek kedve lesz a tarifát tárgyalni , eminens kötelesség minden­kire nézve, hogy alkalmazkodjék a megváltozott gaz­dasági helyzethez. (Zaj balról.) A külföldi államok­kal megkezdte a tárgyalást, azzal a kijelentéssel, hogy a szerződés csak úgy lesz érvényes, ha a kiegyezés a monarchia két állama között létre jön. (Zaj balról.) A tárgyalás alapja az a tarifa­javaslat, mely az 1899. évi XXX. törvényben kifejezett inten­cióknak megfelel. A kormány óhajtja, hogy e kér­dés formailag is helyesen oldassák meg, éppen ezért felhatalmazást kér a törvényhozástól a tárgya­lás megkezdésére. A dolog akkor lesz végképpen rendben, ha ez a felhatalmazás meglesz. Polónyi Géza: Majd ha az autonóm­ tarifa meg­lesz! Az az első! Tisza István gróf miniszterelnök: Nem lehetett megkezdeni az említett törvényjavaslat tárgyalását, mert az hetekig elfoglalta volna a Ház munkásságát, ezért a tárgyalás helyett a kormány jónak látta, hogy saját felelősségére cselekedjék. Ha azonban az ellen-­­zék meg akarja nyugtatni lelkiismeretét, akkor je­lentse ki, hogy két, vagy legfeljebb három nap alatt letárgyalja a javaslatot, akkor napirendre lehet tűzni. Ugron Gábor: Három nap alatt egy csizmát se csinálnak ! Tisza István gróf: Kérdik azt is, mi lesz, ha Ausztriában a parlament nem fogadja el a kiegye­zést? Erre azt feleli, hogy a nemzet szabad kezét mindenesetre fönn kell tartani; nem szabad az or­szágra békét tenni s már most lekötni a magunk elhatározását. A Ház és az ország többsége a közös­­ vámterület mellett van, nem lehet kelepcét állítani a többségnek, hogy így jusson az önálló vámterület alapjára. Ilyen kelepcébe a kormány nem fog bele­menni, hanem az ország érdekét meg fogja védeni a magyar törvényhozás szuverén intézkedésével. Ennek útjába állni semmiféle mesterkélt törvénymagyarázat­tal nem lehet. (Zaj a baloldalon.) A kormánytól számon kéri ígéreteit Komjáthy; erre azt feleli, hogy minden ígéretéhez ragaszkodik ma is; amit a választási reformról mondott, azt az időpontra nézve is igyekszik megtartani; ne ütődje­­nek meg azon, ha az ígért törvényjavaslat egy év alatt létre nem jöhet; azért 1906 őszére már az új törvény alapján lehet választani. Gabányi Miklós: Hát most októberben nem lesz választás? (Nagy derültség.) Tisza István gróf: A rendes ciklus lejárta előtt csak akkor lesz választás, ha ezt a politikai helyzet föltétlenül szükségessé teszi. Választás lesz, ha muszáj lennie, és nem lesz választás, h­a nem muszáj lennie. Ami az ígéreteket illeti, még nincs nyolc hónapja, hogy kormányon van; naponkint tíz-tizenkét órát dolgozik, többet nem bír dolgozni. Talán ért­hető, hogy a kormány az általa vállalt feladatnak még csak kezdetén van. A kormánynak az a fő tö­­rekvése minden intézkedésében, hogy arra az időre, amikor nagy harcot kell vívni az ország állami és gazdasági érdekeinek védelmében, egységes és szer­vezett állapotban találjanak bennünket. E szempont­ból kell megbírálni azt, hogy a mult év óta haladt-e az ország vagy nem? Elfogadásra ajánlja a költség-­­ vetést. (Zajos éljenzés jobbról.) 3 Péntek, 1904. julius 1

Next