Állam és Igazgatás, 1962. július-december (12. évfolyam, 7-12. szám)

1962-07-01 / 7. szám

DR. BEÉR JÁNOS hogy növekszik azoknak a feladatoknak a száma, amelyeket a társadalmi erők (a társadalmi szervek) átvesznek az állami szervektől. Azt is tisztázta a szocialista elmélet (és igazolta a szocialista gyakorlat), hogy a társadalmi erőknek az állami munkában való részvétele rendkívül sok­fajta módon, különböző formákban bontakozhat ki és egyaránt kapcsolódhat a tanácshoz mint államhatalmi szervhez (ezen belül főként az állandó bizottsá­gokhoz), a végrehajtó bizottságokhoz, a különböző szakigazgatási szervekhez és az egyes tanácstagokhoz közvetlenül is. 2. A történelmi fejlődés tapasztalatai igazolták — az SZKP XXII. kong­resszusának tanulságai erre ugyancsak nyomatékosan felhívják a figyelmet —, hogy az állami munka társadalmasodása a különböző szocialista országokban (és ezeken belül is az állami munka különböző területein) más-más ütemben valósul meg. Erre mindenkor gondolni kell, éppen úgy mint arra is, hogy ezen viszonylagosságok mellett a szocialista állam egészének továbbfejlődése tör­vényszerű módon zajlik és — amint már az SZKP XXI. kongresszusa is hang­súlyozta — az összes szocialista ország azonos történelmi korszakban lépi majd át a kommunista társadalom küszöbét. A szükségszerűen gyorsabban társadalmasodó állami munkaterületek közé tartoznak az egészségügy, a kulturális, a szociális ügyek és talán leginkább előtérbe lép ilyen értelemben a gyermekvédelem és a gyámügy. A gyermek­­védelmi és gyámügyi feladatok megoldásába már a szocialista társadalom kialakulása során nélkülözhetetlen a társadalmi erők bekapcsolása, s a tanács gyermekvédelmi és gyámügyi szervei egyszerűen képtelenek lennének ezen munkaterületen eredményesen tevékenykedni a társadalmi erők komoly segít­sége nélkül.­ A gyermekvédelem olyan munkát kíván, amelyet nem lehet kampánysze­rűen elvégezni, hanem csak szívós türelemmel, hosszabb időn át tartó egyen­letes folyamatossággal. Nem ritkák az olyan esetek, amikor egy-egy gyermek ügye többéves folyamatos munka eredményeként oldható csak meg. Ezért erő­teljesen szembe kell szállni azzal a jelenséggel is, hogy néhol még erősen jelentkezik e munkaterületen is a kampányszerűség. Arról sem szabad elfeled­kezni, hogy az egy-egy gyermekhez kapcsolódó problémák általában önmaguk­ban is összetettek (anyagi jellegűek, orvosi jellegűek, családvédelmi jellegűek és pszichológiai, pedagógiai jellegűek egyszerre). Éppen összetettségüknél fogva is legtöbbször csak komplex társadalmi ráhatással érhetünk el eredményt. Rö­viden talán megállapíthatnánk, hogy a gyermekvédelem és a gyámügy „munka­­igényes” jellegű tevékenységi területet jelent. 3. Hadd fűzzem mindjárt hozzá ezekhez a megállapításokhoz azt is, hogy a társadalmi erők (mind a társadalmi szervek, mind az egyes emberek­ rend­kívüli készséggel kapcsolódnak bele ebbe a munkába. Egyáltalában nem nehéz olyan embereket találni, akik rész vállalnak és részt is vesznek a jelentkező feladatoknak a megoldásában. Tehát nemcsak az igény áll fenn, hanem feltét­lenül megvan ennek az igénynek a kielégítéséhez a reális alap. 4. Általános elvi kérdés az állami munka társadalmasodásával összefüg­gésben, hogy ebben a folyamatban milyen módon alakul az állami apparátus és a társadalmi erők egymáshoz való viszonya. Hasonló mértékben felmerül .Ennek felismerése már egyes korábbi jogszabályban is kifejeződött [2111/1954. (IX. 15.) Mt. h. sz., 100/1955. (O. K. 22.) OM sz. utasítás]. 482

Next