Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)
1970-07-01 / 7. szám
SUGÁR IMRE használására részletesebb elemzést csak ott és abban az esetben végeztünk, ahol a beruházásokhoz tanácsi pénzeszközt is igényeltek vagy szakmai tanácsot kértek. Ez a módszer a vezetők számára a beruházási döntéseknél megfelelő szabadságot biztosított. Azért emelem ki az együttműködésünkben ezt a formát, mert a megyében a foglalkoztatási gondok megoldásának egyik útjaként választottuk. A több szektorú fejlesztés érvényesítése mellett a tanácsi területen dolgozó irányító és vállalati embereknek többletfeladat adódott abból, hogy egy-egy tanácsi vállalat megfelelő szintre történt felfejlesztése után általában más tárcához került átadásra, hogy a továbbfejlesztés lehetőségeit egyegy nagy vállalat keretén belül folytassák tovább. Az eddigi eredményeket és a folyamatban levő fejlesztéseiket sikeresnek ítéljük meg, hangsúlyozva, hogy ez nem vagy elsősorban nem a közeli évek lehetősége csak, hanem a közép és hosszabb távú koncepciók egyik befektetése. A tanácshoz érkező információs anyagok, az ágazati minisztériumok tájékoztatói alapján a megyére vonatkozó sajátos fejlesztési elvek figyelembevételével több alkalommal tájékoztattuk a vállalatokat a fejlesztési lehetőségekről, a piaci helyzetről. A IV. ötéves terv készítésének megalapozása érdekében pl. rendelkezésükre bocsátottuk az országos ilyen irányú tájékoztatókat, s emellett megküldtük a megye IV. ötéves területfejlesztésének irányelveit, koncepcióit is. E célok érdekében jól tudjuk hasznosítani a vezetők számára évenként rendszeresen tartott egyhetes bentlakásos tanfolyamokat is, ahol ilyen jellegű tájékoztató előadásokra és kisebb csoportokban történő tanácskozásokra, konzultálásokra is mód van. A vállalati vezetők munkáját évenként rendszeresen értékeljük. Az értékelés alapja mindenkor a vállalati tevékenység fentiekben ismertetett elemzése, valamint a vezetési munka színvonala és a vállalattal szemben támasztott politikai és társadalmi elvárások, célkitűzések teljesítése. A vezetői munka anyagi és erkölcsi elismerésére és megbecsülésére nagy figyelmet fordítunk. E feladatokhoz és felelősségvállaláshoz mért anyagi ösztönzési rendszert dolgoztunk ki. Ezen túlmenően külön anyagi elismerésben részesítettük az olyan vezető kollektívákat, amelyeknél a megye érdekében kifejtett iparfejlesztési tevékenység, valamint a párt- és társadalmi munkában való részvétel példaszerű volt. (Híradástechnikai Vállalat, Patyolat Vállalat, Nyomdaipari Vállalat.) Ugyanakkor nyereségelvonást alkalmaztunk ott, ahol figyelmen kívül hagyták a bérgazdálkodásra vonatkozó párt- és kormányhatározatokat (nem éltek a bérfejlesztési lehetőségekkel) és a vállalati gazdálkodásban hibákat követtek el. (A Tőzegkitermelő Vállalatnál, a Kefe- és Műanyagipari Vállalatnál, a Tabi Campingcikk Vállalatnál 0,30 %-ig csökkentettük a magasabb vezető beosztásúak éves nyereségét.) Az elmúlt évek tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a vállalati önállóság kialakítására irányuló törekvéseink helyesek voltak. A vállalatvezetők többsége tudott élni a kapott önállósággal, kialakították vagy folyamatba tették a számukra legcélszerűbb szervezeti formákat és a helyzetnek legjobban megfelelő vezetési módszereket. Az együttműködésnek ez a módja a vezetők és a vállalatok stabilizációjához vezetett. Az elmúlt három évben a tanács felügyelete alá tartozó vállalatoktól magasabb vezető állású személy alig távozott el, s a korábbi veszteséges vállalatainknak ma már túlnyomó többsége nyereséggel 644