Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

KANDIDÁTUSI DISSZERTÁCIÓK VITÁJA vállalati jogviszonyokat magasabb jog­forrási szintű normatív jellegű szabályo­zásnak kell rendeznie. Szerző részletesen elemzi a direkt irányítási rendszer jog­forrási problémáit, ezek között az egyik opponensi vélemény szerint ugyan kis­sé leszűkítette«, az ún. eseti jogi normák szerepét is. Számos Lajos elméleti eredményként üdvözli szerzőnek a vállalati hatáskör ál­talánosságáról, különösségéről, egyedisé­géről, és az erre vonatkozó szabályozás problémáiról írt gondolatait. Berényi Sándor opponensi véleményében a disz­­szertáció fő tudományos értékének éppen e fejezetben foglalt azon gondolatokat tartja, amely elősegíti a vállalati jogvi­szonyoknak magas szintű törvényi jellegű szabályozását azzal, hogy elméletileg elemzi a jogi szabályozás legfontosabb el­vi alapjait a vállalati törvény de lege ferenda problémáit. Ezzel a kérdéssel kapcsolatban az opponensi vélemény is több kiegészítő gondolatot és problémát vet fel. A disszertáns bírálja az eddig általá­nosan kialakult gyakorlatot, miszerint a vállalat jogállását a vállalati vezető jog­állásán keresztül kívánták meghatározni. Szerinte ez a megközelítés elmossa a ha­tárvonalat a vállalat és a vállalati veze­tő jogállása között, ezért , a vállalat jog­állását nem a vezető jogain keresztül, ha­nem közvetlenül indokolt meghatározni. Disszertáció értékes gondolatokat tartal­maz a vállalati jogszabály hatályával és szabályozási módszerével kapcsolatban. 3. Elméletileg a munka egyik központi problémája az állami vállalat és az ál­lamigazgatási szervek közötti viszony kérdései képezik. A korábbi irányítási rendszerben az igazgatási szervek tevé­kenységét egységes közhatalmi tevékeny­ségként fogták fel. Szerző csatlakozva a tudományos kutatások legújabb gondo­lataihoz rámutat, hogy a szocialista ál­lam a népgazdaság irányításában kettős minőségben, mint a közhatalom hordo­zója, és egyben mint az alapvető terme­lési eszközök tulajdonosa vesz részt. E kettős minőség következményei az irá­nyítás egyes síkjain is megnyilvánulnak. Szerző véleménye szerint a tulajdonosi és a közhatalmi minőség egységet képez, nem különül el egymástól, különösen a kormányzati szervek igazgatási tevékeny­ségében jelentkezik szintetizáltan. Beré­nyi Sándor arra figyelmeztette a szerzőt, hogy munkája pontosabb és gazdagabb lett volna, ha nem iktatja be a gazda­ságirányító tevékenység ismert hatósági­­gazdaságpolitikai-tulajdonosi tagolását. A vizsgálat érintőleges módja véleménye szerint nem győzi meg az olvasót egy közgazdasági koncepció állami, és szük­ségképpen jogi fogalommá való ilyen nyers adaptálásának helyességéről. Szá­mos Lajos véleménye szerint a közhatal­mi és a tulajdonosi jogosítványok alap­ján történő kiindulással nem lehet tel­jesen egyetérteni, ugyanis nem a jogo­sítványok, hanem az irányítási eszközök szétválasztása a kulcsprobléma. A fejezetben elemzésre kerülnek még a gazdasági minisztérium, az ágazati fe­lelősség, a felügyeleti jogok és a ható­sági jogkör, a tröszt, a vállalati önálló­ság problémái, a szerző vizsgálja ún. megtérítési kötelezettség garanciális jel­legű kérdéseit. 4. A disszertáció legértékesebb, új tu­dományos összegezést tartalmazó része a vállalati jogokról szóló III. rész. Disszer­táns munkájának terjedelmében legna­gyobb részét e kérdésekre koncentrálta. A téma kiemelt kezelését az indokolja, hogy a vállalati jogok pozitív tartalmá­nak felderítése a vállalat egész helyze­tére nézve jelentős kihatással van. Disszertáns a vállalati jogokat: a) ter­vezés, b) a beruházás, c) a műszaki fej­lesztés, d) az érdekeltségi rendszer kap­csolódó jogok keretében elemzi. A jogok ilyen értelmű kimunkálása az államigaz­gatástudomány szempontjából az első si­keres rendszerezési kísérletnek tekint­hető. A vállalati tervezési jog kapcsán szer­ző rámutat arra, hogy különösen jelen­tősek lesznek a népgazdasági szintű in­formációk (a népgazdasági terv, az ága­zati információk és a piaci információk). Ezek az információk jogilag nem köte­lezik a vállalatot, de a vállalati terv szempontjából mégis nagy jelentőségük van. Szerző véleménye szerint a népgaz­dasági tervnek az új mechanizmusban is jogi jellege van. Bár a népgazdasági terv a vállalatok részére nem tartalmaz konk­rét kötelező mutatókat, mégis a válla­latok irányában jogi jelentőséggel bír, kötelező jellege van abban az értelem­ben, hogy a vállalati terv nem szakadhat el a népgazdasági tervben foglalt célki­tűzésektől, hanem azokból kell kiindul­nia. Erre utal a tételes jogi szabályozás is. Berényi Sándor megkérdőjelezi ezt a gon­dolatmenetet. Szerinte a népgazdasági terv a kormányra, a központi államigaz­gatási szervekre és a bankokra kötelező, 661

Next