Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

A KOMMUNÁLIS GAZDÁLKODÁS LENGYELORSZÁGBAN kéri a lakosságot a kommunális gazdálkodás területén jelentkező ügyek igaz­gatásában való aktív részvételre. E kérdésre a kommunális gazdálkodás jelenlegi igazgatási rendszere szer­vezetének és működésének megvizsgálása után még visszatérünk. 3. A kommunális gazdálkodás irányításának szervezete A területi államhatalmi és államigazgatási apparátusnak a területi állam­­hatalmi szervekről szóló 1950. III. 20-i törvénnyel, valamint az állami válla­latokról szóló 1950. október 26-i törvényerejű rendelettel és későbbi módosítá­saival végrehajtott átalakításai a népgazdaság, benne a kommunális gazdálkodás szervezetének alapjai lettek. A kommunális gazdálkodásnak sok még ma is alkalmazott szervezeti formája (mind a tanácsi végrehajtó bizottságoknál, mind a tanácsnak alárendelt egységeknél) ebből az időszakból származik. A lengyel kommunális gazdálkodás irányításának 1950-ben elfogadott szervezeti koncepciója az irányítás funkcióját valamennyi szintű tanácsnál a kommunális gazdálkodási osztályra bízta. A kommunális és lakásgazdálkodás területi irányító egységeinek szervezete — az 1958. évi tanácstörvénnyel beve­zetett kisebb módosítások végrehajtása után — az illető tanács szintjétől és mindenekelőtt a kommunális gazdálkodásnak az illető területen fennálló tény­leges helyzetétől (a kommunális berendezésekkel való ellátottságtól, azok adott termelési és szolgáltatási képességétől, valamint a kommunális szolgáltatások iránti igény nagyságától és szerkezetétől­ függött. A megyei (vajdasági) tanácsi végrehajtó bizottságoknál kommunális és lakásgazdálkodási osztályokat alakítottak.10 Ezeknek az osztályoknak a tevé­kenységi köre igen széles volt, mivel a felszámolt megyei kommunális és lakás­gazdálkodási igazgatóságok helyébe léptek. A megyei tanácsi végrehajtó bizott­ságoknál létesített kommunális és lakásgazdálkodási osztályok hatáskörébe az idézett 1958. januári törvény értelmében a következő ügyek tartoztak: 1. egyes egységek kommunális és lakásgazdálkodási szükségleteinek, vala­mint kielégítésük fokának meghatározása, e gazdálkodás fejlesztési formáinak kidolgozása megyei szinten; 2. a kommunális és lakásgazdálkodási egységek tevékenysége feletti fel­ügyelet a szervezési és gazdasági, valamint üzemeltetési (termelési) kérdések területén; 3. a lakásgazdálkodással és területgazdálkodással kapcsolatos felügyelet és koordináció városokban és településeken; 4. a lakóházépítkezés programozása, szervezése és koordinációja; 5. az állami (hatósági) igazgatás; 6. felügyelet az alsóbb szintű tanácsi végrehajtó bizottságok kommunális és lakásgazdálkodási tevékenysége felett. A megyei jogú városokban szintén létesültek kommunális és lakásgazdál­kodási osztályok. A helyiséggazdálkodás problémáinak bonyolultságára és igen széles körére tekintettel azonban e városok végrehajtó bizottságai mind városi 10 A Minisztertanács 1961. november 24-i rendelete az osztályoknak a tanácsi végrehajtó bizottságok által történő megalakítás­áról. (Dzs. 53. sz. 300. t.)

Next