Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)
1970-07-01 / 7. szám
A KOMMUNÁLIS GAZDÁLKODÁS LENGYELORSZÁGBAN Szükséges lenne a kommunális és lakásgazdálkodási társulások jogainak bővítése, vagy e gazdálkodásnak más irányítási alapokra helyezése, hasonlóan ahhoz, ahogyan a kulcsfontosságú ipari vállalatokat irányítják. Ilyen változtatásokat fokozatosan már most bevezetnek a kommunális gazdálkodás szervezeti egységei működésének különböző területein. A legutóbb létrejött változások közül érdemes megemlíteni az építkezések szervezeti formáinak az utóbbi évek folyamán végbement fejlődését, amely még külön leszűkítette a kommunális és lakásgazdálkodási osztályok hatáskörét. Például 1964 második felében a munkástelepülés építési igazgatóságok megyei főigazgatóságai a megyei tanácsok végrehajtó bizottságainak kommunális és lakásgazdálkodási osztályaitól átvették a városi típusú tanácsi, minisztériumi, üzemi, szövetkezeti és állami hitel igénybevételével vagy annak igénybevétele nélkül végzett lakóház-építkezések koordinációjával és felügyeletével kapcsolatos teendőket.18 1966. január 1-vel a munkástelepülés építési igazgatóságok városi beruházási igazgatóságokká alakultak hatáskörük egyidejű további szélesítésével. E szervezeti változtatásoknak a célja az volt, hogy megteremtsék a feltételeket az 1966—1970. évi ötéves tervben meghatározott tárgyi feladatok teljes végrehajtásához. E tervben az építkezési költségek csökkentését egységes lakásfelszerelés mellett kell elérni. Ezt pedig az építkezések egészének helyesebb összehangolásával és hatékonyabb felügyeletével lehet végrehajtani. A közvetlen beruházó funkcióit eddig több szervezeti egység gyakorolta, amelyek sokszor nem rendelkeztek a megfelelő szakképzettséggel. A városi típusú lakásépítkezések felügyeleti, összehangolási és ellenőrzési jogkörének az egész beruházási folyamat időtartamára a munkástelepülés építési igazgatóságok megyei főigazgatóságaira, majd később a megfelelően átalakított városi beruházási igazgatóságokra ruházása lehetőséget teremt a meghatározott költségmutatók elérésére a városi lakóház-építkezések további koncentrációjára. Ezért a megyei szintű tanácsi végrehajtó bizottságok kommunális és lakásgazdálkodási osztályainak tevékenységi köre tovább szűkült. Ezek az osztályok jelenleg csak az alsóbb szintű tanácsi végrehajtó bizottságok kommunális és lakásgazdálkodási osztályai számára szervezési irányelvek és működési alapelvek kidolgozására, valamint a megyei tanácsi végrehajtó bizottságok kommunális és lakásgazdálkodási osztályainak hatáskörét és belső szervezetét meghatározó megfelelő megyei tanácsi végrehajtó bizottsági határozatokban említett igazgatási jellegű ügyek intézésére hivatottak.19 A kommunális és lakásgazdálkodásban az eddig tárgyalt szervezeti egységektől eltérő típust képviselnek a különböző speciális szervek. Ilyenek a járási és városi helyiséggazdálkodási bizottságok, a lakásépítési minősítő bizottságok. E bizottságok jellemvonása az, hogy másodfokon döntenek az azonos tanácsi szinten levő államigazgatási szervek által államigazgatásilag intézett ügyekben. (Például a városi helyiséggazdálkodási bizottság vizsgálja meg ugyanazon városi tanács vb helyiséggazdálkodási osztályának a döntése elleni fellebbezést.) Ebben 18 A kommunális gazdálkodási miniszter 1964. július 17-i 57. sz. utasítása. 18 A kommunális gazdálkodási miniszter 1964. június 17-i 57. sz. utasítása.