Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

664 „EÖRSI GY.: A GAZDASÁGI IRÁNYÍTÁS ÚJ RENDSZERÉRE ÁTTÉRÉS JOGÁRÓL” gondolások által előidézett nyomásnak és helyesen a nagyobb kodifikációk vo­natkozásában fő szabályként a módosí­tás, a kiegészítés módszerét követte, el­tekintve azoktól az esetektől, amelyek­ben a gazdaságirányítás reformjától füg­getlenül (bár általa érintett) néhány kó­dex újraalkotásának feltételei önmaguk­ban beértek (pl. a Munka Törvényköny­ve, mezőgazdasági termelőszövetkezeti törvény, föld­tulaj­don­jogi törvény) (20. p.). Gazdasági téren viszont — az infor­máltság optimális szintje, a jogi szabá­lyozásra rendelkezésre álló idő korláto­zott volta, a szabályozandó terület válto­zékonysága miatt, továbbá, mert a re­form bevezetéséért felelős szerv a kor­mány — a szabályozás leggyakoribb for­májának a kormányrendeleti szinten történő rendezést kell tekinteni (20. p.). Ennek megfelelően a polgári jog, az ál­lamigazgatási jog és a pénzügyi jog te­rületén a reform kormányrendeleti szin­ten került bevezetésre. Az első rész második pontjában a jog­alkotás eddig elért eredményeit részlete­sen taglalva, külön kiemelt hangsúllyal elemzi a gazdaságirányítás reformjával kapcsolatos jogalkotás előőrsét, a szál­lítási szerződésekről szóló 10/1966. (II. 14.) Korm. sz. rendelet megoldásait, a benne megfogalmazott konzerváló és prog­resz­­szív elemekkel együtt. A szállítási szer­ződésekről szóló rendelet „Janus” arcú­­ságának kettős oka van: objektív oka az, hogy egy teljesen kielégítő megoldás gaz­dasági feltételei még nem voltak meg, sőt az alapul szolgáló megoldás gazda­sági körvonalai sem mindig voltak tisz­tázottak; szubjektív oka az volt, hogy a rendelet a régi gazdaságirányítási rend­szerrel való harcban jött létre abban az értelemben is, hogy az előkészítésben részt vevőknek is meg kellett vívni sa­ját harcukat a régi beidegzettséggel, megszokott nézetekkel (27. p.). Ebből kö­vetkezett, hogy a rendelet „a szállítóra orientált adminisztratív rendszert nem tudta a szükségletre orientált kereskedel­mi (piaci) rendszerré átalakítani”. Az eredmény pedig egy mixtum composi­tum: „A szükségletre orientált adminiszt­ratív rendszer.” (28. p.) Alig lehet kétséges, hogy Eörsi pro­fesszor tömör fejtegetéseinek következ­tetéseit jogalkotásunknak de lege feren­da megfontolás tárgyává kell tennie. Jelentős mozzanatként kell kiemelnünk azt, hogy a túlnyomó részben adminiszt­ratív tervlebontásos rendszert a szocia­lista tervgazdálkodás által szabályozott piaci modell váltja fel. A reform a gaz­dasági döntések túlnyomó többségét vál­lalati szintre telepíti és csak a valóban átfogó központi jelentőségű döntések ma­radnak centrális hatáskörben. Ennek kö­vetkeztében az ötéves tervek csak a kor­mányt kötelezik, a vállalatokat nem (36. p.). Ezen felül a kormány kötelessége a gazdasági regulátorok olyan helyes al­kalmazása, hogy a vállalatok jogilag sza­bad döntései a társadalmi szükségletek kielégítését szolgálják. A vállalatok fő feladata pedig a fizetőképes kereslet ki­elégítése a tervszerűen szabályozott pia­con (36. p.). Ahhoz, hogy a felsorolt kívánalmak realizálódhassanak, az állami irányító szerveket alkalmassá kell tenni a köz­vetett gazdasági szabályozók, normatív jellegű jogi aktusok, általános hatályú direktívák révén való irányítására. A vállalatok és szövetkezetek gazdasági és érdekeltségi rendszerét, jogi és szerve­zeti struktúráját olyképpen kell átalakí­tani, hogy alkalmasak legyenek a terv­szerűen szabályozott piacon való műkö­désre. Nem utolsósorban gondoskodni kell a gazdasági regulátoroknak jogi sza­bályozásáról, melyek révén a piac sza­bályozása végbemegy. (Ilyenek pl. a hi­telpolitika, az árpolitika, az adópolitika, a bérpolitika.) (37. p.) A reform lényeges célkitűzéseinek si­keres valóraváltásához szükséges az ál­lami tevékenységek és a jogkörök olyan differenciálása, hogy jól felismerhető és elhatárolható legyen az állam tulajdo­nosi, hatósági és gazdaságpolitikai funk­ciója, illetve jogköre. A szétválasztás lét­­jogosultságához, annak gyakorlati hasz­nossága járul. Ez a szétválasztás azonban nem lehet merev — figyelmeztet a szer­ző (38—42. p.). II. A második „Hogyan tovább?” cí­mű részben feltett kérdésekre „Az új szintézis felé” alcímben válaszol a szer­ző, s igényesen polemizálva bontatkoz­­tatja ki elképzeléseit. Behatóan foglal­kozik az „új szintézis” egyik alternatí­vájával, s Laptyev könyvét elemezve (s ezzel kapcsolatban felidézve a nemrég lezajlott vitákat is) megállapítja: „E te­matika nyomán a jogrendszer romokban hever, éspedig úgy, hogy a népgazdaságon kívüli része a sok csonka elemből fel sem építhető.” (92. p.) Táblázattal illuszt­rálva bemutatja a gazdasági jog „össze­ollózott” rendszerét (90—91. oldal, 1. sz.

Next