Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

„EÖRSI GY.: A GAZDASÁGI IRÁNYÍTÁS ÚJ RENDSZERÉRE ÁTTÉRÉS JOGÁRÓL” táblázat). A gazdasági jogi koncepció tehát a jogrendszer felépítése szempont­jából oly fontos differenciált egység je­lenségét a gazdaságban és nem a jogban tekinti relevánsnak (93. p.). A különféle gazdasági jogi koncepcióknak közös me­todológiai hibáját abban látja, hogy a jogrendszer tagozódását közvetlenül a gyakorlat nem-jogi szempontú rendsze­rezésére építik (94. p.). Helyteleníti a jogrendszernek közvet­lenül a gazdasági ,tevékenységi körökre építését, a gazdasági jogi koncepcióval szembeállítja az ún. komplex módszer koncepcióját. A komplex módszer a kü­lönböző fajta jogintézmények, jogi eszkö­zök és módszerek sajátos és szoros együtthatását jelenti (99. p.). A komplex módszer figyelembe veszi a jogi intézmén­­ nyeknek a jogrendszerbeli összefüggéseit, s nem olvasztja össze a joganyagot, ha­nem éppen az eltérő sajátosságok koor­dinált működésére épít (100. p.). Szerző igen árnyaltan mutatja be a gazdasági jogi koncepcióban és a komp­lex módszerben az azonos és az elhatá­roló ismérveket. A komplex módszerrel kapcsolatban a szerző a külső komple­xitás mellett teszi le a garast, értve ez alatt: „amikor különböző jogágazatok in­tézményei hatnak együttesen az adott társadalmi viszonyokra.” (107. p.) A gazdaságirányítás régi rendszerét nagymértékben jellemezte a belső komp­lexitás, amikor is egy adott jogintézmé­nyen belül vegyülnek a különböző jog­ágazatok elemei. A belső komplexitás gyakorisága — a szerző véleménye sze­rint — gazdasági jogi reminiszcenciákat von maga után (108. p.). A „Gazdasági törvénykönyv — Polgári törvénykönyv” cím alatt vizsgálja Eörsi Gyula az ipari-kereskedelmi tevékenység azon specifikumait, amelyek motiválták a gazdasági jogi kódex illetőleg a keres­kedelmi kódex szintjén történt kodifi­kálását az említett specifikus jelleggel bíró társadalmi viszonyoknak. A gazda­sági-jogi problémakör ismertetett aspek­tusából következik az a kérdés, hogy eredendően a kodifikáció szempontjából az-e a döntő, hogy az idevágó jogintéz­mények polgári jogaik, vagy államigaz­gatási jogaik-e, vagy pedig az, hogy bi­zonyos, a gazdasági élet sajátosságaiból eredő jogi sajátosságaik vannak? Ez utóbbi esetben ismét az a további kér­dés, hogy ezeknek a sajátosságoknak a tartalma és jelentősége külön átfogó kó­dexet kíván-e, amely független a Pol­gári törvénykönyvtől (gazdasági jogias megoldás), ugyancsak külön átfogó kó­dexet, amelynek azonban mögöttes terü­lete a Polgári törvénykönyv (kereskedel­mi jogias megoldás), avagy nem igényel külön átfogó kódexet, hanem résztörvé­nyekben, kormányrendeletekben, szál­lítási feltételekben jelentkezik a maga komplex tartalmával? (111—112. p.) Széles körű történeti anyag összeha­sonlító bemutatásával szerző arra a kö­vetkeztetésre jut, hogy a kereskedelmi jog egy speciális történelmi helyzet ter­méke; „ott keletkezik, ahol létrejön az ellentmondás a feudális alapú politikai hatalom és a már meglevő burzsoá gaz­dasági erők között, továbbá a burzsoá osztály még nem eléggé erős saját gaz­dasági fejlettségének megfelelő általános magánjogi törvénykönyv létrehozására.” (121. p.) Mind a kereskedelmi jogi kü­lönállás, mind pedig a gazdasági jogi koncepció meghatározott társadalmi-tör­téneti viszonyok terméke, és nem követ­kezik önmagában a gazdaság és a jog viszonyából. Eörsi professzor a szocialista viszonyo­kat illetően az egységes Ptk. koncepciója mellett foglal állást azzal, hogy a Ptk. rendszerét népgazdasági modellre kell átépíteni. A standardizált tömegtermelés specifikumainak pedig résztörvényekben, szállítási feltételekben kell jelentkezniük. A mobilitást tehát az alsóbb szintű sza­bályozásban kell biztosítani, miáltal tör­vényi szinten lehetőség nyílik a stabil egység elérésére (133. p.), így kiküszö­bölődik a jogrendszerből az autonóm gaz­dasági jogi kódex, illetve a Ptk-t mögöt­tes jogterületként figyelembe vevő ke­reskedelmi jogias megoldás által előidé­zett kontroverziók jelentős része. A gazdaságirányítás új rendszerében meghaladottá vált a tervlebontásos-ad­­minisztratív irányítási módszer. Ez vi­szont óhatatlanul vonta maga után a tervszerződések létjogosultságának taga­dását. A gazdaságirányítás új rendszere nyil­vánvalóan érinti az állami gazdálkodó szervek közötti jogviták eldöntésére hi­vatott fórumok további funkcióját és struktúráját is. Röviden kifejti az állami arbitrázs és a választott bírósági tevé­kenység kritériumait, továbbá a két in­tézmény egymástól elhatároló, megkülön­böztető specifikumait. Ezekből implikáló­­dik a szerző megállapítása, hogy a dön­tőbizottságok a gazdaságirányítás terv­­utasításos-adminisztratív rendszere ter­mékei (152—154. p.).

Next