Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

„EÖRSI GY.: A GAZDASÁGI IRÁNYÍTÁS ÚJ RENDSZERÉRE ÁTTÉRÉS JOGÁRÓL” III. A könyv befejező — „Néhány •alapintézmény” c. — részében Eörsi pro­fesszor a polgári jog alapvető jogintézmé­nyeinek a gazdaságirányítás reformja ál­tal felvetett problémáit, indikált változá­sait, jogelméleti szintre emelkedő igény­nyel interpretálja. Kérdés felvetése elsődlegesen a tulaj­donjog intézményét érinti. Megállapítja, hogy a tulajdoni problémák megoldásá­nál abból a folytonosságból kell kiindul­ni, hogy a termelőeszközök zöme a gaz­daságirányítás új rendszerében is össz­népi tulajdont képez, melynek alanya továbbra is az állam. Tehát a tulajdon­­viszonyok alapstruktúrája nem változik (167. p.). Az állam és a vállalat viszonyát ille­tően foglalkozik: a) a vállalat gazdasági struktúrájával, b) a Venediktov-féle kettős kollektíva elmélettel, c) majd a vonatkozó legfőbb jogi kér­dés: a vállalati tulajdonjog, az operatív igazgatás joga, vagy valamilyen harma­dik fajta intézmény, fogalom stb. fejezi ki adekvátan a fentebb említett folyama­tosságot, illetve a folyamatosság talaján végbement igen lényeges változásokat (168. p.). Az előzőekhez képest nem kevésbé ér­­dekfeszítőek fejtegetései a jogi szemé­lyek vonatkozásában; fenntartandó-e a célhoz kötöttség és relatív jogképesség de lege ferenda? A kérdésfelvetés as­pektusa itt is ugyanúgy történik, mint az előző pontban, nevezetesen a célhoz­­kötöttség elve és a relatív jogképesség a tervgazdálkodás egy bizonyos ma már idejétmúlt mechanizmusához kapcsoló­dik vagy pedig a tervgazdálkodás termé­ke? (199—200. p.) Szerző meggyőző érvekkel támasztja alá azt a tételét, hogy a célhozkötöttség elve nemcsak a tervgazdálkodás egy ide­jétmúlt modelljéhez kötődik, hanem a szükségletkielégítés színvonalát is védi, s ezért a vállalati főtevékenység megál­lapítása feltétlenül szükséges a jövőben is. A melléktevékenység megengedettsé­ge körében elegendő megállapítani — át­menetileg a piaci egyensúly helyreállítá­sáig —, hogy a vállalat, ill. a szövetkezet fő tevékenysége nem válhat melléktevé­kenységgé. A profiltúllépés és másfajta visszaélések államigazgatási úton szank­­cionálódnak (202—207. p.). A társulásokkal kapcsolatban rámutat a szerző a másodlagos vállalatok jogi konstrukciója vonatkozásában arra a fo­nák helyzetre, hogy amíg a szövetkeze­tek területén sui generis formák kerültek kialakításra, addig az állami vállalatok vonatkozásában a kereskedelmi társaság két fajtája: a részvénytársaság és a kor­látolt felelősségű társaság került felhasz­nálásra. (203—209. p.) A harmadik rész harmadik pontjában a szerződések tartalmi és funkcióbeli át­alakulását vizsgálja a szerző. Fő megál­lapítása, hogy az államigazgatásilag be­folyásolt és védett szerződéseket a sza­bályozott piac szerződései váltják fel (219. p.). Ez természetesen együtt jár a szerződési szabadság kiterjedésével, to­vábbá a szerződésszegési szankciók sú­lyának növekedésével. A gazdaságirányítás reformja termé­szetesen újszerű megvilágításba helyezi a felelősségi viszonyokat és a szankcio­­náltság problémáját, amelyekkel a szer­ző a negyedik pontban foglalkozik. Rend­kívül árnyaltan taglalja a szankcionált­­ság problematikáját, amikor megállapít­ja, hogy a gazdaságirányítás rendszeré­nek szankciói három különböző, de egy­mást részben fedő rendszerbe tartoznak: a jogi felelősség, a társadalmi kárelosztás és az elosztás általi anyagi ráhatás rend­szere. Ezek egymással komplementerek, de kumulatívak is lehetnek (241. p.). A jogi felelősség tulajdonságai, hogy a tár­sadalomra veszélyes és a jogi felelősség eszközeivel befolyásolható magatartás fennforgása esetén represszív szankciót helyeznek kilátásba, melyet végeredmény­ben állami kényszer biztosít. A jogi fe­lelősség igen differenciált: az összkollek­­tívával szemben fennálló büntetőjogi és államigazgatási jogi felelősség a kis kol­lektívával, ill. tagjával szemben fennálló munkajogi és termelőszövetkezeti jogi felelősség, valamint az autonóm struk­túrában megnyilvánuló polgárjogi fele­lősség (242. p.). A gazdálkodó szerveknek a jogszerű­ség keretein belül maradó mindennapos tevékenységük mindennapos pozitív és negatív anyagi következményei, amely alapjában szubjektív elemektől mentesen mintegy automatikusan váltódik ki — ezt nevezi a szerző — az elosztás általi anyagi ráhatás rendszerének (nyereség — veszteség, több bér — kevesebb bér) (243. p.). A felelősségi rendszer tendenciája a vagyoni szankcionáltság irányában toló­dik el, és ezen belül is fokozatosan elő­térbe kerülnek azon vagyoni szankciók.

Next