Állam és Igazgatás, 1970. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

Jelentősebb külföldi (szocialista) jogszabályokról Csehszlovák Szocialista Köztársaság A Csehszlovák Szocialista Köztársaság 1960. évi alkotmányának az ország fővá­rosáról rendelkező 109. cikkében foglalt rendelkezés alapján 1967 végén Csehszlo­vákiában megjelent a Prága fővárosról szóló 1967. évi III. sz. törvény.­ Prága, mint az ország fővárosa a legfőbb párt- és állami szervek székhelye, a politikai, gazdasági és kulturális élet központja. A fővárosnak ebből a sajátos helyzetéből a prágai nemzeti bizottságokra a város gazdasági és kulturális fejlesztésének csaknem minden területén sajátos felada­tok hárulnak. E kérdések sikeres meg­oldása igényli, hogy a város fontos prob­lémái körültekintő megoldásának jogi biztosítékai is létrejöjjenek minden álla­mi szerv és szervezet vonatkozásában. A törvény szorosan kapcsolódik a nemzeti bizottságokról szóló 1967. évi 69. sz. törvényhez,1­2 ennek rendelkezéseire támaszkodik és ezt Prága sajátos problé­máira figyelemmel tovább építve azokat a kérdéseket rendezi, amelyekre a nem­zeti bizottságokról szóló törvény a maga általános jellegénél fogva nem terjesz­kedhetett ki. Ugyanakkor a nemzeti bi­zottságokról szóló törvény Prága vonat­kozásában is érvényben marad mind­azoknak a kérdéseknek a tekintetében, amelyeket az említett szempontokra fi­gyelemmel a Prága fővárosról szóló tör­vény nem rendezett (23. §.). A törvény az általános rendelkezések között mindenekelőtt Prága állam jogi helyzetét rögzíti, amikor úgy rendelkezik, hogy Prága főváros önálló területi egy­ség, és egyetlen kerülethez (nálunk: me­gye) sem tartozik. Prága fővárosban az államhatalom és államigazgatás szerve Prága főváros nemzeti bizottsága, ame­lyet közvetlenül a kormány irányít, a vá­rosi kerületekben pedig az államhatalom és államigazgatás szervei a városi kerü­leti nemzeti bizottságok (1—2. §). A törvény ezt követő részei kiemelik Prága különleges helyzetét és össztársa­dalmi funkcióját. Hangsúlyozzák, hogy a főváros sajátos helyzetéből olyan fel­adatok állanak elő, amelyeknek megol­dása meghaladja a prágai polgárok és a prágai nemzeti bizottságok erejét, és ezért a főváros fejlesztéséről való gondosko­dás az egész csehszlovák nép és minden állami szerv közös feladata. Éppen ezért az állami szervek és szervezetek köte­lesek hatáskörükön belül Prága főváros nemzeti bizottsága részére feladatainak ellátásánál hatékony segítséget nyújtani (3—4. §). A törvény alapvetően határozza meg a minisztériumok és a többi központi ál­lamigazgatási szerv feladatait a város komplex fejlesztésének megvalósításánál. Ezek kötelesek Prága főváros nemzeti bi­zottságával együttműködni mindazoknak a problémáknak a megoldásában, ame­lyek a főváros gazdasági, kulturális, egészségügyi és szociális építését érintik. Kötelesek ügyelni Prága különleges kö­rülményeire és ebből a szempontból Prá­ga főváros nemzeti bizottságával a jog­szabályok és más intézkedések terveze­tének Prága fővárost érintő rendelkezés 1 Megjelent a Sbl­ka Záhony, 1967. évi 42. számában.­­ Magyarul: Állam és Igazgatás, 1967. évi 10. szám, 942. és köv. old.

Next