Állam és Igazgatás, 1973. július-december (23. évfolyam, 7-12. szám)
1973-09-01 / 9. szám
Az országos sportági szakszövetségeknek, mint az OTSH sportági szakmai szerveinek, növekedett a hatásköre és önállósága, ezzel együtt természetesen a felelőssége is. Ennek megfelelően került szervezetük, hatáskörük és működésük szabályozása kidolgozásra. Feladatuk sportáguk népszerűsítése, a társadalmi tevékenység növelése, a szakemberek aktivizálása, a sportág versenyszabályainak kiadása, bajnokságok és egyéb versenyek kiírása, rendezése, a hazai és a nemzetközi versenynaptárak kidolgozása, a válogatott keretek irányítása, ezek felkészülési programjának elkészítése, megvalósítása, a szakmai irányelvek és útmutatók elkészítése, részvétel a sportolók nyilvántartásában, igazolásában, közreműködés a sportolók minősítésében, a sportszakemberek képzésének és továbbképzésének elősegítése, a játékvezetői és versenybírói minősítési követelmények előírása, gazdálkodás az anyagi eszközökkel, a sportág képviselete és eredményes hazai, nemzetközi szereplésének elősegítése. A szövetség feladatainak végzése során összehangolja a sportággal kapcsolatos tevékenységet, állást foglal a sportág szakmai kérdéseiben, kezdeményez és intézkedik a sportág fejlesztése érdekében, a sportágra érvényes irányelvek, rendelkezések és utasítások alapján tevékenykedik, beszámolási kötelezettséggel. Szakmai kérdésekben hozott határozatai a sportágban országosan kötelező érvényűek. Az új irányítási rendszerben is érvényesülnie kell a szövetségek munkájában a társadalmi erők szerepének. A sportágat szerető, abban nagy tapasztalattal rendelkező, a szakkérdésekben jártas és elismert aktívák nélkül e tevékenység manapság nem képzelhető el. A társadalmi aktívák közreműködése a sportági szakszövetségeink munkájában elengedhetetlen. Itt jegyezzük meg, hogy a területi sportági szövetségek a tanácsi szakigazgatási szervek irányítása és ellenőrzése alatt működnek. Az országos szövetségek, bár közvetlenül és szervezetileg nem irányítói a területi szervek alá rendelt sportági szövetségeknek, valamint a sportegyesületek szakosztályainak, de tevékenységükkel segítik e szervek munkáját, ellenőrzik a sportágat érintő határozatok és egyéb intézkedések végrehajtását, kezdeményeznek, véleményeznek a sportággal összefüggő bármely kérdésben. A helyi irányítás tanácsi feladat Igen lényeges változást jelent az eddigiekhez képest az, hogy az 1973. évi 9. sz. törvényerejű rendelete kimondja: a testnevelés és sport helyi irányítása tanácsi feladat. Ennek alapján 1973. július 1-én a testnevelés és sport területi és helyi feladatait a fővárosi, a megyei tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szerveként működő testnevelési és sporthivatalok, illetve a városi, fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szerveként, továbbá a járási hivatal belső szervezeti egységeként létrehozott testnevelési és sportfelügyelőségek látják el. A községi szakigazgatási szerv feladatköre kiterjed a testneveléssel és sporttal kapcsolatos feladatok ellátására is. Az OTSH elnöke a testneveléssel és a sporttal kapcsolatos szakigazgatási tevékenység központi irányítását a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottsága útján látja el; a helyi szakigazgatási tevékenységet a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottságának testnevelési és sportfeladatot ellátó szakigazgatási szerve a helyi tanács végrehajtó bizottsága útján irányítja. A jövőben tehát a tanácsok szervezik a lakosság testnevelési és sport iránti igényeinek 772