Állam és Igazgatás, 1973. július-december (23. évfolyam, 7-12. szám)

1973-09-01 / 9. szám

Az országos sportági szakszövetségeknek, mint az OTSH sportági szakmai szerveinek, növekedett a hatásköre és önállósága, ezzel együtt természetesen a felelőssége is. Ennek megfelelően került szervezetük, hatáskörük és műkö­désük szabályozása kidolgozásra. Feladatuk sportáguk népszerűsítése, a társa­dalmi tevékenység növelése, a szakemberek aktivizálása, a sportág verseny­­szabályainak kiadása, bajnokságok és egyéb versenyek kiírása, rendezése, a hazai és a nemzetközi versenynaptárak kidolgozása, a válogatott keretek irá­nyítása, ezek felkészülési programjának elkészítése, megvalósítása, a szakmai irányelvek és útmutatók elkészítése, részvétel a sportolók nyilvántartásában, igazolásában, közreműködés a sportolók minősítésében, a sportszakemberek képzésének és továbbképzésének elősegítése, a játékvezetői és versenybírói mi­nősítési követelmények előírása, gazdálkodás az anyagi eszközökkel, a sportág képviselete és eredményes hazai, nemzetközi szereplésének elősegítése. A szö­vetség feladatainak végzése során összehangolja a sportággal kapcsolatos tevé­kenységet, állást foglal a sportág szakmai kérdéseiben, kezdeményez és intéz­kedik a sportág fejlesztése érdekében, a sportágra érvényes irányelvek, rendel­kezések és utasítások alapján tevékenykedik, beszámolási kötelezettséggel. Szak­mai kérdésekben hozott határozatai a sportágban országosan kötelező érvényűek. Az új irányítási rendszerben is érvényesülnie kell a szövetségek munká­jában a társadalmi erők szerepének. A sportágat szerető, abban nagy tapasz­talattal rendelkező, a szakkérdésekben jártas és elismert aktívák nélkül e tevé­kenység manapság nem képzelhető el. A társadalmi aktívák közreműködése a sportági szakszövetségeink munkájában elengedhetetlen. Itt jegyezzük meg, hogy a területi sportági szövetségek a tanácsi szakigaz­gatási szervek irányítása és ellenőrzése alatt működnek. Az országos szövetsé­gek, bár közvetlenül és szervezetileg nem irányítói a területi szervek alá rendelt sportági szövetségeknek, valamint a sportegyesületek szakosztályainak, de tevé­kenységükkel segítik e szervek munkáját, ellenőrzik a sportágat érintő hatá­rozatok és egyéb intézkedések végrehajtását, kezdeményeznek, véleményeznek a sportággal összefüggő bármely kérdésben. A helyi irányítás tanácsi feladat Igen lényeges változást jelent az eddigiekhez képest az, hogy az 1973. évi 9. sz. törvényerejű rendelete kimondja: a testnevelés és sport helyi irányítása tanácsi feladat. Ennek alapján 1973. július 1-én a testnevelés és sport területi és helyi feladatait a fővárosi, a megyei tanács végrehajtó bizottságának szak­­igazgatási szerveként működő testnevelési és sporthivatalok, illetve a városi, fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szerveként, továbbá a járási hivatal belső szervezeti egységeként létrehozott testnevelési és sportfelügyelőségek látják el. A községi szakigazgatási szerv feladatköre kiter­jed a testneveléssel és sporttal kapcsolatos feladatok ellátására is. Az OTSH elnöke a testneveléssel és a sporttal kapcsolatos szakigazgatási tevékenység központi irányítását a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizott­sága útján látja el; a helyi szakigazgatási tevékenységet a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottságának testnevelési és sportfeladatot ellátó szakigaz­gatási szerve a helyi tanács végrehajtó bizottsága útján irányítja. A jövőben tehát a tanácsok szervezik a lakosság testnevelési és sport iránti igényeinek 772

Next