Magyar Közigazgatás, 2001 (51. évfolyam, 1-12. szám)
2001-02-01 / 2. szám
112 MAGYAR KÖZIGAZGATÁS mutatható ki 1997 és 1998 között a belföldi forgalomban is, ahol a növekedés 28%-os. A tendencia oka részben a Tourinform Iroda létesítésében és az ezzel összefüggő fejlődő marketingtevékenységben, valamint a meginduló termékfejlesztés fokozatosan jelentkező pozitív hatásaiban rejlik, és további fejlesztésre ösztönöz. Figyelembe kell venni azonban, hogy az adatok nem adhatnak teljesen hiteles és reális képet a vendégforgalmi trendekről, azokat célszerű a korábban említett helyi sajátosságokkal együtt értékelni. 5. Fejlesztési irányok Győr turizmusában 5.1. Termékfejlesztés Az üzleti és konferenciaturizmus számára kedvező hatást, várhatóan bevétel- és forgalomnövekedést eredményezhet a tervezett üzleti központ termékfejlesztés részeként történő megépítése. Az épületkomplexum a jövőben helyet biztosíthat a kamarák, a város és egyéb tudományos intézmények szervezésében megrendezésre kerülő programokhoz is. Újabb fejlesztési lehetőséget jelent az egykori zsinagóga kulturális konferenciaközponttá alakítása, a projektet a városi önkormányzat támogatja. Fontos feladat a következő években a programkínálat tartalmi és időbeli egyeztetése városi, megyei, regionális és országos szinten egyaránt. A városi termálvagyonra épülő beruházás a prognózis szerint az idegenforgalmi főszezon megnyújtásával egyúttal az egyéb szolgáltatásokhoz kötött vendégköltségek és részben az idegenforgalmi adóbevételek emelkedésével járna. A megváltozott gazdasági viszonyok ma már lehetőséget adnak arra, hogy a különféle eredetű pénzek összeadása révén váljon valóra a hasznosítás. Ehhez 1997. évben elkészült egy helyzetfelmérés, további feladatok jelent a megvalósítás üzem- és pénzügyi tervének elkészítése és egy olyan gazdasági társaság megteremtése, amely egyrészt, mint tulajdonos, másrészt, mint üzemeltető kellő érdekeltséggel tud létrejönni és működni. A termálprogramot a önkormányzat 1999-től anyagilag is kész támogatni. Amíg a városban nem megfelelő a közbiztonság, és ezért a turisták, illetve pl. az ausztriai utazásszervezők (pl. Radreisen) bizalmatlanok, nem válhat a megyeszékhely kerékpáros csillagtúraközponttá. Hiányzik az alapinfrastruktúra, a kerékpárkölcsönző- és szervizhálózat. A komplex hasznosítással összefüggésben kedvezőek a kapcsolódási lehetőségek a vonzáskörzet irányába, a kerékpáros turizmus szempontjából kihasználásra várnak a város folyóparti ökológiai folyosói is. A vízi turizmus fejlesztését nehezíti a folyóvizek bizonytalan környezeti állapota. Lehetőséget jelent azonban a Rába menti és a Mosoni-Duna menti településekkel összefogásban a főszezon idején történő vízi túrák szervezése, a városnéző programok felelevenítése, a csónakházak felújítása. A termékfejlesztés fontos gerjesztő eleme lehet az 1999. évi nemzetközi maratoni kajak-kenu világbajnokság megrendezése. 5.2. Marketing A legfontosabb feladat a marketingmunka teljes körű, minden ágazatra kiterjedő fejlesztése. Az elmúlt évekhez képest jelentős előrelépést jelent, hogy létrejött a város Tourinform Irodája, melynek feladatköre ki kell terjedjen a marketingtevékenység gyakorlati végzésére is. Létrejött továbbá a fejlesztési irányok meghatározásáért felelős Idegenforgalmi Bizottság, a polgármesteri hivatalban idegenforgalmi referens foglalkozik az aktuális feladatokkal. Fontos az idegenforgalmi fejlesztési koncepción alapuló, és 10 éves lemaradást pótló idegenforgalmi fejlesztési program megvalósítása, a Magyar Turizmus Rt. és a Nyugat-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság által kiírt pályázatokon való folyamatos részvétel. Szükségszerű az idegenforgalmi vonzerők felmérése, minősítése, értékelése, rendszerezése, egységes minősítési rendszer kidolgozása. Elengedhetetlen térségi és euroregionális szinten az egyes hivatali, kamarai, alapítványi szintek közötti kapcsolatok létrehozása. Általában a termékek értékesítésével kapcsolatban megállapítható, hogy a piaci szegmensek közül a határ menti fekvésből adódóan a szomszédos országok polgári középrétege, illetve a természeti szépségek iránt fogékony idősebb korosztályok célozhatók meg. Célszerű felkutatni a kistérségi, térségek közötti idegenforgalmi kapcsolatok bővítésének lehetőségét is: pl. vasúti forgalomra épülő kirándulóturizmus Veszprém irányába, kerékpáros, vízi turizmus Komárom irányába, valamint az (együttműködés keretében) közös kiadványok kialakítása és piacra vitele. 1996-ban közel 150 konferencia került megrendezésre Győrben, ebből 12 volt nemzetközi minősítésű. Tekintettel a konferenciaturizmus gazdaságosságára, a turisztikai fejlesztési programból adódó témakörök alapján célszerű már 1999-ben programcsomag létrehozása és két évre előre történő kiajánlása. Ehhez azonban elsősorban szervezőiroda, a szervezők munkájának összehangolására van szükség. Fontos célkitűzés a gyógyturizmus ágazatában: új idegenforgalmi attrakció kialakításával a város vendégforgalmi mutatóinak javítása, a hagyományos piaci szegmens mellett új turisták igényeinek kielégítése. (Pl. ökoturizmus, gasztronómia, szabadidő.) A termálturizmussal összefüggésben az alapfejlesztéseket követően a külképviseleteken, utazási irodákon keresztül az észak-európai (skandináv), angolszász célcsoportok jelenthetnek új keresletet. A kulturális turizmus terén a legfontosabb feladat a meglévő programkínálat, idegenforgalmi termékként történő értékesítése a Tourinform külképviseletein és a külföldi turisztikai vásárokon keresztül. A város rendezvényeinek folyamatos gazdagítása mellett célszerű hangsúlyt fektetni tematikus városi kiadványok készítésére, a gazdag kínálat multimédiás információhordozókon történő megjelenítésére, a térbeli, időbeli koordinációra.