Magyar Közigazgatás, 2002 (52. évfolyam, 1-12. szám)

2002-03-01 / 3. szám

190 MAGYAR KÖZIGAZGATÁS A közlekedés mellett a hulladékgazdálkodás - mely összetett városgazdálkodási folyamat —, hat ki a leve­gőminőség, a talajvédelem, a köztisztaság állapotára. Lényeges szempont, hogy a kialakult járatrendszer könynyen megközelíthesse a lerakóhelyeket. A jelenle­gi gyűjtési technológia nem alkalmas a szelektív hulla­dékgyűjtésre, ami pedig nagyon fontos lenne (ld. ISPA-pályázatot a táblázatban). A vízellátás tekintetében a meglévő gerinchálózat egy része még öntöttvas anyagú, melyet a következő évek rekonstrukciós munkái során le kell cserélni. A területen belül egy lényeges fejlesztési elképzelés megvalósulása, a kiskörút nyugati szakaszának meg­építése várható. A megvalósítás azonban nem egy ütemben, hanem szakaszosan várható, 1-1 sugárirányú főút közötti megvalósulási szakaszokkal, az első ütem­ben akár csökkentett szabályozási szélességgel. Az új út mentén egy új vezeték kiépítése javasolt, mely kap­csolatot teremtene a Mester utcai, a Hatvan utcai, a Miklós utcai és az Erzsébet utcai gerincvezeték között. A tervezett vezetékek többségét körvezetékes rend­szerrel javasolják megoldani, és a tömbfeltárások víz­ellátását is biztosítani kell. A város egyes részeinek vízelvezetése nem teljesen megoldott, ezért 1995 nyarán a város északi része 50- 60 cm-es elöntés alá került, illetve ez részben 1998/99- ben is megismétlődött. Ezek miatt, és a hasonló esetek elkerülése végett a város teljes vízelvezető hálózatát magában foglaló fejlesztési terv készítését soron kívül el kell kezdeni, mert a tervben szereplő tömbfeltárások a csatornahálózatok terv szerinti megépítését lehetővé teszik, azonban az egyes területek fedettségét, a figye­lembe vehető fajlagos lefolyási tényező értékét, a meg­lévő csatornák terhelését tovább növelik. A város csatornázottsága 72%-os lefedettséggel ren­delkezik, de ez jelentős városon belüli aránytalanságo­kat takar. A keleti városrész meglehetős lemaradással küszködik, ezt talán még növeli, hogy a város terjesz­kedő állapotban van, azaz a beépítési övezetet folya­matosan növeli, a terjeszkedő városi területek jelentős része viszont a keleti városrész határövezetéből kerül ki. Ezt a sajnálatos aránytalanságot csökkentendő a vá­ros a keleti városrész csatornázására egy közel 380 millió forintos pályázatot adott be több helyre is. A vízügyi célelőirányzattól (VICE) 68 millió forintot kér, céltámogatásként pedig 151,7 millió forintot igénylő pályázatot nyújtott be. Előnytelen még Józsa településrész csatornázatlansága, ennek megoldására egy 195 milliós pályázatot dolgoztak ki (céltámogatás­ként 78 milliót, a VICE-től 35 millió forintot kérnek). Általában jelentős gond a szennyvíztisztítás kapaci­tása a magyarországi településeken; itt ez megoldódni látszik, a város szennyvíztisztító telepét a közelmúlt­ban bővítették napi negyvenezerről hatvanezer köbmé­teresre (ez korszerű biológiai tisztítású, ezzel szemben Budapest szennyvizét még mindig jelentős részben a Dunába vezeti). A fejlesztés összköltsége meghaladta az egymilliárd háromszázmillió forintot, melyből öt­­százharmincnégymillió forint svájci, százharminc­nyolcmillió forint magyar állami támogatás volt, maga a Debreceni Vízmű Rt. saját forrása pedig hatszázhar­minchatmillió forintot tett ki. Az átadás után már egy újabb, ezúttal Európai Uniós pályázat került beadásra, mely közel tízmilliárd forint értékű, és ha ez megvaló­sul, akkor Debrecen lakóinak kilencven százaléka a szennyvizét csatornába vezettetheti el. Városszerkezet A keleti és nyugati városrész jelentős mértékben el­tér egymástól, a nagyobb beruházásokat, befektetése­ket tekintve és a csatornázottság tekintetében is egy­aránt diszkontinuitás állapítható meg. Ha megnézzük az 2. sz. térképen az aláhúzott szavakkal jelölt bevásár­lóközpontokat (Plaza, Interspar, Tesco, Metro és CORA), nyilvánvalóvá válik az aránytalanság; több üzletközpontot nem célszerű a nyugati városrészbe te­lepíteni. Annál inkább meg kell vizsgálni bevásárló­­központok telepítésének lehetőségét a keleti városrész­be, annak külső övezetébe, ami találkozna lakossági akarattal is (a 48-as út várost elhagyó körzete, a Titász és a Derítő Vízmű közti terület jöhet szóba). A másik, ezzel némileg összefüggésben lévő tapasz­talati tény, hogy Debrecen túlságosan monolitikus, minden a Piac utcára korlátozódik ellentétben azzal, hogy a város horizontális kiterjedése már-már óriási­nak mondható. A város múltjától történelmileg nem idegen elem a kerületrendszer: annak idején három ke­rület volt és manapság is több közigazgatási szakember és városatya felveti ennek a megoldásnak a lehetősé­gét. Ennek újbóli bevezetése az átláthatóbb közigazga­tás, az emberközpontú ügyintézés megvalósulásához vezethetne (Id. M. Weber-t szolgáló bürokrácia). A szerző szerint e három kerületnek leginkább a város je­lenlegi három országgyűlési választói körzetével kelle­ne fedésbe kerülnie. A legkézenfekvőbb indok az átlát­hatóság, mind a lakosság, mind a bürokrácia és a poli­tikai szereplők részéről, másrészt a lobbizási lehetőség is egyértelműbbé válna. A három elképzelt kerület alá további körzeteket kellene kialakítani, melyek megfe­leltethetők lennének a hagyományos városrészek elne­vezéseivel. Ezenkívül a valamikori Részletes Rendezé­si Terv és az új Szabályozási Körzetek nem szabadna, hogy kizárólag kódszámokkal legyenek jelölve, hanem ezeket is meg kell feleltetni a történeti városrész meg­jelölésekkel. A lakosság ennek megfelelően jobban át­láthatná a városfejlesztési és városépítési elképzelése­ket, terveket. Debrecen mint regionális kultúrközpont Debrecennek fontos a kulturális szerepkörének tör­ténelmi folytatása, ennek megfelelően újított a kulturá­lis rendezvényeken, valamint annak lebonyolítására szakmai színvonalának növelésére létrehozta a Debre­ceni Kulturális és Fesztiválközpont Kft.-t. A Vojtina Bábszínház jelenleg nem rendelkezik ál­landó színházépülettel, ennek kialakítása a Hungária

Next