Magyar Közigazgatás, 2002 (52. évfolyam, 1-12. szám)

2002-12-01 / 12. szám

740 MAGYAR KÖZIGAZGATÁS helyek mentén fekvő városok, falvak (Szentgotthárd, Sátoraljaújhely, Lenti, Drávaszabolcs, Csengersima, Udvar) tartoznak, egyedül az 1-es számú főút mellett fekvő Abda községet kell külön kezelnünk, amely a Győrből kilépő bevásárlóturisták mekkája. Az önkor­mányzati becslés számos érdekességet is a felszínre hozott: néhány település (Szentendre, Eger, Szilvásvá­rad, Balatonalmádi, Balatonfüred, Esztergom, Fertőd, Kecskemét), amely a köztudatban a nemzetközi turiz­mus hazai centrumaként él, meglepően alacsony, 20 százalék alatti külföldi kiskereskedelmi forgalmat­­, táblázat Ezt a megállapítást támasztja alá az a tény is, hogy az önkormányzatok a potenciális piaci résztvevők kö­zül a külföldi turisták átlagot meghaladó kereslete ese­tén a határ menti fekvést és az idegenforgalmi vonz­erők létét tekintik a leginkább meghatározó tényező­nek (1. táblázat). Az önkormányzatok egy ötfokozatú skálán saját településük vonatkozásában a legmaga­sabb értéket tekintve a határátkelőhely közelségének esetében becsülték a kiskereskedelmi forgalomban a legnagyobb mértékű (27%) külföldi turisztikai keresle­tet, az idegenforgalmi vonzerővel való rendelkezés kapcsán ugyanez a mutató 25 százalékos, míg a közúti és a vasúti közlekedés vélt előnyei már csak 11 száza­léknyi külföldi vásárló forgalmat vonzanak. Annak ellenére, hogy az önkormányzatok működé­se jogszabályok által körülhatárolt, közigazgatási terü­letükön belüli, komplexen értelmezett mozgásterük el­sősorban a választók elvárásainak megfelelően tágítha­tó. A képviselő-testületek határozatai közvetetten is befolyásolhatják a helyi lakosság kedvezőbb életkörül­ményeinek turizmusorientált megteremtését, ha azok számottevő turistaérkezést kiváltó vonzerő létrehozá­sát, vagy fejlesztését szorgalmazzák. Egy kiskereske­delmi egység megnyitása — főleg a határmenti térsé­gekben - akár önálló idegenforgalmi vonzerőként is értelmezhető, míg a turisztikailag frekventált települé­seken a szuprastruktúra részeként a vendégek minősé­gi ellátását, a költési szintjük növelését segíti elő. Az önkormányzatok kiskereskedelem iránti elkötelezett­ségének tettenérése érdekében a testületi üléseken szá­mondhat magáénak, ugyanakkor legalább 30 százalé­kos belföldi turisztikai kereslet realizálódik Bogács, Orfű, Mátraszentimre, Visegrád, Ráckeve, Szilvásvá­rad, Cserkeszőlő, Villány, Balatonföldvár, Balatonszár­szó, Zamárdi üzleteiben. A turisták bevásárlási szándékát számos tényező motiválhatja, az úgynevezett üzleti vásárlást a vizsgált település fekvése, megközelíthetősége, a szabadidős és spontán vásárlást pedig a területén elhelyezkedő ide­genforgalmi vonzerők befolyásolják (Michalkó- Timothy 2001). letett határozatok lényegi elemeit áttekintve szembe­sülhettünk azzal, hogy a minőségi és mennyiségi fej­lesztés érdekében milyen eszközökkel élnek a képvise­lő-testületek. A közvetlen beavatkozásnak számos módját alkalmazzák: ilyen az önkormányzat tulajdoná­ban álló területen egy piac, üzletsor megépítése, vagy a meglévő bővítése, korszerűsítése; rendezési tervek révén sétálóutcák, forgalomcsökkentett területek létre­hozása; telek kereskedelmi célú ingyenes átadása, vagy bizonyos arányú közös ingatlantulajdon kialakí­tása az egység beruházásával; telek üzleti alapú értéke­sítése; közterület bérbeadása kiskereskedelmi célokra; piachely áttelepítése; az adózás feltételeinek szabályo­zása; bérleti (közterületfoglalási) díjak megállapítása; a piacok, üzletek működési rendjének, feltételeinek ki­dolgozása. A közvetett beavatkozás lehetőségei között a közlekedési útvonalak, parkolók, közművek kiépíté­sét, a látogatókat vonzó attrakciók létrehozását, fej­lesztését, ipari park létesítését, a környezetvédelem normáinak érvényesítését, tourinform iroda megterem­tését említették az önkormányzatok. Figyelemre méltó, hogy akár a magas (Udvar, Fonyód, Hévíz), akár az alacsony (Kiskunhalas, Pápa, Parádsasvár) külföldi ke­reslettel rendelkező települések önkormányzatait vizs­gáljuk a tudatos beavatkozás tekintetében felemás ké­pet kapunk. Mindkét csoportban találkozhatunk olyan önkormányzatokkal (ilyenek például a zárójelben lé­vők), akik elmondásuk szerint az elmúlt hat évben nem hoztak képviselő-testületi döntést a kiskereskedelmi forgalom befolyásolására. Ez egyik oldalról azt jelenti: A külföldi turisták kiskereskedelmi kereslete egyes vonzó tényezők tükrében (%) A tényezők szerepének önkormányzati értékelése Tényezők 12345 Határ közeli fekvés 10,2 8,5 16,9 16,5 27,1 Idegenforgalmi vonzerő 7,7 8,5 8,5 15,0 24,7 Jó vasúti megközelíthetőség 16,2 15,7 11,4 9,2 11,5 Jó közúti megközelíthetőség 17,6 27,6 13,7 12,7 11,2 Forrás: saját adatgyűjtés

Next