Amerikai-Kanadai Magyar Élet, 1978. március (20. évfolyam, 8-11. szám)

1978-03-04 / 8. szám

ÁRA: U.S.A. 3W amerikai-kanadai * Magyar Elet cAmeiícaii* Canadiaii ^Hungaríari cLife AMERICA’S LARGEST WEEKLY IN THE HUNGÁRIÁN LANGUAGE _____ TORONTO * MONTREAL CANADA 35t Vol 20 No 8 XX évf 8 szám. NEW YORK*CHICAGO*LOS ANGELES*CLEVELAND*DETROiT* FLORIDA March 4 1978 ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦ GAZDASÁGILAG IS ÖSSZEFOGOTT KÍNA ÉS JAPÁN Peking 20 milliárd dollár értékben fog Kína és Japán árut cserélni, mint ez a most aláírt kínai­­japán szerződésből kitűnik. A II. világháború befejezése óta ez a legnagyobb árucsereforgalmi egyezmény a két ország között. Kína olajat és szenet fog Japánnak szállítani, míg Japán gyárfelszereléseket és műszaki tudást fog cserébe adni. Az egyezmény 8 évre szól. Kína ez évben 49 millió hordó nyersolajat fog szállítani és ez a mennyiség az idők folyamán növekedni fog, hogy 105 millió hordót érjen el 1982-ben. A Japánnak szánt szénmennyiség 2 millió tonnát fog 1982-re elérni. KÍNA SZÍVESEN LÁT LÁTOGATÓKAT Hong Kong­­ Az eddigi gyakorlattól eltérően a kínai kormány szívesen lát a jövőben Kínát látogató idegeneket, kik a kínai nemzetgazdaság részére oly kívánatos külföldi fizetési eszközöket hoznak magukkal. Egyenlőre még nem indul hirdetési kampány a turizmus növelésére, melynek jelenleg az az oka, hogy nem állnak külföldiek részére alkalmas szállodák elegendő mennyiségben rendelkezésre és tolmácsokban is hiány van, de a közeljövőben e tekintetben javulás következik be. Egy másik kormányrendelet lehetővé teszi külföldi kínaiaknak a végleges hazatérését, szakítva az előbbi rendeletekkel, hogy külföldi kínaiak csak látogatóba mehettek haza. ATOMHÁBORÚ UTÁN JÉGKORSZAK Egy esetleges atomháborút jégkorszak fogja követni. Ezt írja Bruce Sibley, angol fizikus, most megjelent könyvében, amelynek címe: “Surviving Doomsday”. (Magyarul kb. így hangzik: “ítéletnap után”.) A szerző a jégkorszakra vonatkozó állítását arra alapítja, hogy az atombomba robbanások nagy mértékben le fogják rombolni Felünk ózon rétegét. Sok fizikus és időjárás-szakértő úgy véli, hogy a múltban is az ózorétegben beállott változások okozták a jégkorszakokat. A SALT tárgyalásokon erről van szó, hogy mind a két fél kb. 2500-ra korlátozza az atombombákat szállító rakétákat és hosszú­távolságú bombázó repülőgépeit. Ezeknek a járműveknek mindegyike 1­8 atombombát szállít. A könyv írója szerint egy esetleges atomháború után az északi félteke “senki földje” lesz. Nem lesznek kormányok, nem lesz közigazgatás, rendőrség, és kórházak sem lesznek. Aki átéli az első napot, élmiszer­hiány, vagy rádióaktív kisugárzás következtében fog elpusztulni. A hajnalban induló atomháborúnak kora délutánra húsztól­ 110 millió halottja lesz az Egyesült Államokban, kb ugyanannyi Európában és kb. 70 millió a Szovjet Unióban. (Nem tudom, hogy a vezérkari főnökök hogyan képzelik el a “győzelmet.” Szerk.) KÉTFÉLE AUTÓ ÁRAK A SZOVJET­UNIÓBAN A legolcsóbb szovjet “Zhiguli-2101” típusú autó, amely kb. a legkisebb Datsun­nak, vagy Toyotának felel meg, de egyszerűbb kiállítással, 5.500 rubelbe, átszámítva 7900 dollárba kerül a szovjet állampolgár számára, de csak 1900 rubelbe, mondjuk 2734 dollárba a külföldieknek. A külföldiek részére az autók még olcsóbbak voltak. Az említett “Zhiguli” eddig 1220 rubelbe, kb 1715 dollár­árba került. Az új autó árak 44-ről 70 %-al emelkedtek, de csak a külföldiek számára. A szovjet polgárok továbbra is “csak” 55oo rubelt fizetnek a legkisebb kocsiért. Sok pénz ez, ha meggondojuk, hogy a szovjet szakmunkások havi 200 dollárt, a diplomás értelmiségiek havi 300 dollárt keresnek. Ez lenne a “proletár paradicsom”? Miért van ez a nagy különbség az autó árak között? Az egyetlen ok:A külföldiek dollárban, vagy “kemény” valutában fizetnek. A rubelt a nyugati világban sehol sem fogadják el fizetési eszköznek. A szovjet kormány a külföldiektől nem kérhet 7.900 dollárt egy kis kocsiért, mert akkor azok “otthon” vásárolnak, és nem vesznek szovjet gyártmányú kocsikat. A moszkvai US követség tagjai évente kb. 60 kocsit vásárolnak. Kb 100 külföldi diplomáciai képviselet van Moszkvában. Egy­idejűleg a külföldiek lakbérét is felemelték kb. 120 %-al. Még így is olcsó a lakbér, de a lakások meg sem közelítik az amerikaiak által megszokott kényelmet. Ebből is kitűnik, hogy a szovjet kormány milyen nagy súly helyez a dollárok megszerzésére. BÉKE HELYETT FEGYVERKEZÉS A KÖZÉP- KELETEN Szadat békeoffenzívája elakadt. Béke helyett a fegyverek tömege áramlik Közép- Keletre. A Szovjet Unió éveken keresztül milliárdos fegyverszállításokkal támogatta Szíriát Líbiát és Irakot. Szíriának 440 harci repülőgépe van, köztük 10 szovjet “IL-28” típusú bombázó, 50 “MIG-23” típusú harci repülőgép és 200 “MIG-21” vadászgép. A múlt évben a Szovjet Unió további 1,5 milliárd dolláros fegyver­szállítást ígért Szíriának. Irak és Líbia hasonlóképen vagy talán még jobban el van látva szovjet fegyverekkel. Azt mondják hogy Líbiának 3-szor annyi repülőgépe van, mint amennyi pilótája. Egyiptom légiereje számszerűen vetekszik Szíria légierejével, de van egy gyenge pontja: 1972 óta amikor Szadat szakított a Szovjet Unióval, Egyiptom nem kap sem újabb gépeket se alkatrészeket. Izrael légiereje, kivéve 50 francia “MI­RAGE” harci repülőgépeket és az Izraelben gyártott KIFR” vadászbombázókat, US repülőgépekből áll. Abban a reményben, hogy a béke létrejön, az utóbbi években a Fehér Ház fékezte a Közép- Keletre irányuló fegyver­szállításokat. Most, amikor nics kilátás közeli békekötésre, a Fehér Ház elhatározta, hogy újabb repülőgépeket fog szállítani azoknak az államoknak, amelyek ellenállanak a szovjet befolyásnak: Izraelnek, Egyiptomnak és Saud- Arábiának. A Fehér Ház a következő szállításokat tervezi: Izraelnek: 15 további “F-15” típusú harci repülőgépet, a már előzőleg megígért 25-ön felül. Ezeknek a gépeknek maximális sebessége óránkénti 1.600 mérföld. Hatósugarak 1.000 Folytatás a következő oldalon BREZSNYEV tiltakozik KÍNA SZÍVESEN LÁT LÁTOGATÓKAT Jackson szenátor Moszkvába készül, Sikertelen egyiptomi rajtaütés, Béke helyett fegyverkezés a Közép-Keleten, Kétféle autóárak a Szovjet Unióban, Atom háború után jégkorszak LOUIS SZATHMARY Lej : 978.9.18 . 2218 N. Lincoln Ave Chicago, IL, 6661*t.

Next