Amerikai Magyar Népszava - Szabadság, 2007. július-december (117. évfolyam, 27-52. szám)

2007-12-14 / 50. szám

2007. December 14., péntek 1 ." szép szó : Népszava Szabadság 10 Rekviemeket kell játszani, siratókat Parányi dolgozószobája van Kocsis Zoltánnak a Művészetek Palotájában. Annak is csaknem a felét a nyitott fedelű zongora foglalja el, a vendéglátón kívül talán csak két látogatónak van helye. A falon, mint általában a művészembereknél, hajdani elsárgult plakátok, nevezetes hangversenyek emlékei és néhány fotó. A karmester példaképek közül Otto Klempereré, természe­tesen nem tőle kapta Kocsis, hiszen amikor a Maestro elhagyta Magyarországot, a zongorista, később dirigens még nem is élt. És Somogyi Lászlóé, akinek Klemperer jelenlétében tartott rádiózenekari próbájáról legenda kering a muzsikus világban. VÁRKONYI TIBOR - Fél éve adott Ön egy interjút, nem volt túlzottan derűlátó, mert „a tiszta forrásvízbe zavaros lötty szivárgott”. - Ó, azóta még rosszabb. - Jó, arra kérném, térjünk majd vissza erre. Egy hét múlva lesz Kodály Zoltán születésének 125. évfordulója. Hogyan készül föl erre az ön zeneka­ra, a Nemzeti Filharmonikusok? - A Kodály-maratonon az utolsó napon a Zeneművészeti Egyetemen a záró műsorszám leszünk, Péczeli Sa­rolta, a Mester özvegye külön kért föl bennünket, hogy vegyünk részt rajta. A Psalmust és a Páva-variációkat játsz­­szuk, valamint hat dalt az én hangsze­relésemben. - Nem akarom bántani az Ope­rát, de láttam az ünnepi plakátot, csak a Psalmus és a Székelyfonó megy, a Háry nem, talán már ősidők óta. Nem is értem, miért. - Én sem értem. - Igaz, ma nincs Palló Imre. - Valódi Háry János kellene. Én már évek óta küzdök ezzel a prob­lémával. Debussy Pelléasára azért kellett Franciaországból hívnom éne­keseket, mert ahogyan nem tudnak franciául énekelni, a magyar énekesek mindinkább magyarul is elfelejtenek. Ezt kifejezetten a népies hangvételre értem. Amikor például Bartók-da­­lokat, a Húsz magyar népdalt vagy Kodály-dalokat vezényelek, a legna­gyobb nehézségbe kerül négy énekest összeverbuválnom, akik a műzene kritériumainak is megfelelnek, és né­pies módon is tudnak énekelni.. - Nincs benne netán az is, ami ör­vendetes, hogy nálunk is divatba jött az operákat eredeti nyelven énekelni, a németeket németül, az olaszokat olaszul, és így tovább. - Ez természetes. Éppen ezért kel­lene azt, ami magyarul van megírva, magyarul énekelni. Az éneklés kultú­rája magyarul kezd ugyanúgy kihalni, mint a versmondásé. Évekkel ezelőtt, amikor volt egy sorozatom, az együt­tesben jelen volt Székhelyi József. Őrjöngött, hogy a magyar színészek, akik a Színművészeti Főiskoláról kerülnek ki, nem tudnak szavalni. Változik a világ, jó dolgok és nagy le­hetőségek lesznek, ugyanakkor a régi értékek talán pótolhatatlanul elvesz­nek. És ahogyan mondjuk húsz-har­minc évvel ezelőtt nem volt probléma énekeseket találni a feladatokra, ma már sajnos az. Annak idején, amikor a televízióban Kodály-dalokat vet­tem föl, bővében voltam azoknak az énekeseknek, akikkel ezt gyönyörű­en lehetett megoldani. Gregor József, Hamari Júlia, Tokody Ilona, Gulyás Dénes, akinél jobb juhász, gulyás, ka­nász nincs. Hol van ma ilyen? - Tokody Ilona és Gulyás Dénes ma is van. - Énekelnek, de nincs utánpótlás. Bármennyire szeretjük is Fekete Atti­lát, bármennyire kulturált énekesnek tartjuk is, soha nem lesz olyan juhász, gulyás, kanász, mint Gulyás Dénes. - De vannak tehetséges énekesek, mint Wiedemann Bernadett is. - Hogyne, Betti igen. A népi ének­lésben, a szoprán-mezzo hangfajban, a Sümegi Eszter-Wiedemann Bernadett páros nekem most kezd beérni. - Szeretnék visszatérni a fél esz­tendeje adott borúlátó nyilatkozatára. Kodály évfordulóján szégyenszemre borzalmas az iskolai zeneoktatás. - Jó, akkor beszéljünk erről is. A Kodály-évforduló talán azért kapott valamivel többet, mert a Bartók-év­­forduló elmismásolása, az ennek nyomán feltámadt lelkiismeret-furda­­lás Kodálynak tett jót. Ez nem is baj, csakhogy Kodály Visszatekintésében, a második kötetben van egy mondat, amelyben azt írja, hogy 2000-re min­den általános iskolát végzett gyerek folyékonyan olvas majd kottát. Az, hogy ez ma röhejesen hangzik, eny­he kifejezés. Én értem, hogy új je­lenségek és új hősök vannak, sokkal könnyebb a tévéből áradó szemetet fogyasztani, és könnyű azt mondani, hogy nem kell nekünk ez a Debussy, ez a Schönberg. Értem ezt, de érzé­sem szerint össznépi butítás megy. A könnyen fogyasztható és eladható irá­nyába terelik a gyanútlan fogyasztót, aki észre sem veszi, hogy már meg van vezetve. A kultúrát bevinni az üz­leti szférába bűntény, hiszen a kultúra mindig veszteséges, mindig áldozni kell rá. Ha így megy tovább, nem öt­ven, hanem tíz év múlva lehúzhatjuk a redőnyt, nem lesz közönség. - De néha vannak ennek pozití­vumai is. Ahogyan a benzinkútnál ma már kapható aszpirin, egy áruház­láncban potom áron ott van a polcon a klasszikus CD és DVD is. - Igaz, csak milyen előadásban? Fölteszem, sőt biztosan hiszem is, Bartók zenéje azért nem vált még mindig közkinccsé, mert rengeteg körülötte a kóklerség. Vannak olyan előadók, akik ezt a zenét csak ki­rándulásnak tekintik, vagy bizonyos séma szerint közelítenek hozzá, be­helyezik a verbunkos vagy barbaro skatulyába, mint ahogyan Debussyt az impresszionizmuséba, Beethovent meg a Nagy Világfájdalom néven más fiókba. Állítom, hogy Bartók zenéje azért nem közkincs, mert rengeteg a rossz előadás. - Mégis sokkal nagyobb a közön­sége, mint valaha is volt. - Talán igen. Az előbb nem fejez­tem még be, az össznépi butításban talán a kultúrát fönntartó szervek is szerepet játszanak. Rengeteg a rossz tendencia, ami egyszerűen azt gyil­kolja meg, ami a legsérülékenyebb: a magas kultúrát. A kóklereket nem fogja meggyilkolni, mert azok a jég hátán is megélnek. Azt hiszem, hogy a fönntartó szerveknek nincs egysé­ges irányvonaluk. Itt most elsősorban a minisztériumra gondolok. Érdekes, még a régi rendszerben, amikor elő­ször találkoztam a magasságos atya­úristenekkel - pl. Aczél Györggyel -, azon voltam meglepődve, hogy ezek mennyire tudtak rólunk mindent, és mennyire fontosnak tartották ezt. Jó lenne, ha a mai vezetőknek legalább ennyire fontosak lennénk. Gyurcsány Ferenc például a saját bőrén érezhette, hogy Sanghajban, az én sikeres kon­certem után másként tárgyaltak vele. A kultúrdiplomácia nem megveten­dő, és ha egy ország ennyire bővében van a tehetségeknek, mint Magyar­­ország, akkor lássák ezt át, éljenek vele. Értem én, hogy a sok tehetséges emberrel nem tudnak mit kezdeni, és én elsősorban most a zenéről beszé­lek. Politikai szempontból talán ez a legneutrálisabb művészeti ág. A kar­­csúsítási törekvéseknek leginkább a kultúra issza meg a levét. Nem bírják megérteni azt, hogy egy zenekar nem iroda, ahol ha van nyolc íróasztal, ab­ból négyet meg lehet szüntetni, mert annyi is el tudja látni a nyolc felada­tát. Tudom, ha ezt kimondom, még nagyobb mértékben magamra haragí­tom a fönntartó szerveket, jelen eset­ben a szakminisztériumot, de akkor is, nagyon rosszul csinálják.­­ Azért tényleg vannak nagyon pozitív jelenségek is. Például, amit a Bartók Rádióban Lukácsházi Győ­ző művei a gyerekek nevelésében. Amikor ő vezeti a Muzsikáló reggelt, a gyerekeknek kérdéseket tesz föl a zenekarokról, a hangszerekről, és ha igaz is, hogy ezzel csak egészen szűk réteghez jut el, azokhoz, akiket a szü­leik autóval visznek az iskolába, ez azért csak nevelő misszió. - Igen, hallgatom én is, nagyon jó. De ugyanakkor a Petőfi Rádiót tönk­retették, és noha nekem mint a Nem­zeti Filharmonikusok főzeneigazga­tójának ez nem tisztem, mégiscsak el kell mondanom, hogy ami a Rádiónál manapság történik, az kultúrbotrány. - És ezt most tetézi, hogy a Rádió zenekarától Fischer Ádámot elcsalta az Operaház, így az együttesnek pil­lanatnyilag nincs is vezetése. Fischer csak egy év múlva lesz az Operánál, de a napokban máris teremtettek egy csodát. Richard Strauss Elektrájánál Kovács János vezetésével úgy szólt ez a zenekar, mint már régen nem. - Muszáj nekik, hiszen ha nincs jó előadás, akkor pénz sincs. Két­ségtelen, Kovács János nagyon gon­dos karmester, úgy vélem, talán ő az egyetlen, aki igazán tudja, mit és mikor kell kihozni a muzsikusokból. Most egyébként éppen len­ próbál az én zenekarommal, és azt mondta a zenészeknek, zajongjatok kicsit job­ban, mert én ehhez vagyok szokva. A Nemzeti Filharmonikusok kicsit talán túl fegyelmezett neki. - Beszéljünk a kritikáról is. - Kritika? Olyan nincs. A Pellé­­asra nem panaszkodhatom, tizenhét, nagyrészt elismerő kritikát kapott, ami meglepő. Annak idején, a hetve­nes években a zenei hetek nyitó kon­certjéről írt ugye a Népszabadságban Breuer János, a Népszavánál Rajk András, a Magyar Nemzetnél Pernye András és Pándi Marianne, a Magyar Hírlapnál Várnai Péter, de ott voltak még a hetilapok, a Muzsika, a Film- Színház-Muzsika, a Magyar Ifjúság, a Tükör, a Nők Lapja, össze lehetett gereblyézni halomnyi kritikát. Ma? A Filharmóniai Társasággal tartott kon­certemről talán Mácsai János fog be­szélni a Rádió Új Zenei Újságjában. A jó zenekritika megszűnt. - A Rádiónál van jó kritikus. - De a napi sajtóból tovatűnt a zenekritika. Vannak bulvárszagú för­­medvények, és van olyan áltudomá­nyos megközelítés, ami a kutyának sem kell. - És a Művészetek Palotájának csodálatos sorozatai? - Ezek a koncertek nagyon fon­tosak, jönnek a világ legkiválóbb művészei. Nagyon magasra helyezték a mércét, néha óriási a fanyalgás is, ugyanakkor vannak igazi etalon érté­kű produkciók. Először a családoknál, aztán az iskolai zeneoktatásban. - Ami mellesleg tönkrement. - Érdekelne egy fölmérés: hány magyar otthonban van zongora? Sze­rintem rendkívül alacsony számot kapnánk. Nagyon érdekelne az is, hány oktatási intézményben veszik igazán komolyan a zeneoktatást, mert ugye a kötelező jelleg megszűnt. Mert ha a családban egy fiatal nem kap elég ösztönzést, bármilyen tehetséges is... Illetve, ha nagyon tehetséges, előbb­­utóbb talán odasodródik. - Hol van az már, hogy családok vasárnap délután összejönnek vonós­négyest játszani? - Vonósnégyes? Tessék, itt volt az operai filharmóniai koncertem. Ha ezt a koncertet ötven évvel ezelőtt rende­zik, utána beszélnek és írnak róla. Ott volt Schubert f-moll fantáziája. Erede­tileg négykezes darab, olyan, amilyet ötven évvel ezelőtt szombaton-vasár­­nap az ad hoc összejött négykezes pá­rok játszottak. Ma már ez igen ritka, tehát hiába vezényelem el Dohnányi hangszerelésében, nem ismerik, mert nem ismerik az eredetit sem. Viszont vannak, akik nagyképűen kérdik, mi­ért kellett ezt meghangszerelni? - A zene mindig elit műfaj volt, a kiváltságosoké. - Jó, akkor én, Kocsis Zoltán is misztifikálhatnám magam, az élete­met könnyedén arra rendezhetném be, hogy a zenéből üzletet csináljak. Zenekarvezetőként nem tudom meg­tenni. Talán jelképes is, hogy most éppen Bartók Siratóját hangszerelem. Rekviemet kell játszani, utána Búcsú­szimfóniát, és le a redőnyt. Hétről-hétre tallózunk a magyarországi Népszava Szép Szó mellékletéből.

Next