Amerikai Magyar Népszava, 1928. szeptember (29. évfolyam, 245-274. szám)

1928-09-04 / 248. szám

ew York Edition Vn American Newspaper, )rinted in the Magyar language, promulgating \merican ideas and princip­­s to a liberty loving Magyar race.Amerikai kommunizmus a in­kasoknak lég­iói ellensége­ go Frayne Labor Day-i üzenete va inti a munkásságot a kom­munizmustól Hugh Frayne, az American Federation of Labor főszervez 3 je, a munkásokhoz szóló ibor dayi üzenetében ki jelen­ette azt, hogy a kommunista mozgalom a legveszedelmesebb és a leg­rombolóbb erő­szakos irány­zat, mely valaha is belopóz­­kodott a munkás mozgalom­ba. Nem szabad elnézőnek lenni az emberiség sorsa, jó­léte és előhaladása érdeké­ben e mozgalommal szemben és nem szabad azzal megal­kudni. — Nem hiszem — mondta Crayne, — hogy az amerikai lép bármikor is kész lenne el­­ogadni azt a csaló filozófiát, melynek alapján félre akarná űzetni a kommunizmus a munkásságot. Az American Federation of L Labor sokat harcolt ki a mun­­kásság érdekében anyagi és­zociális téren. Kivívta a rövi­­debb munkahetet és a jobb si­­etést, a munkásvédelmi tör­vényeket. Ez az előhaladás azt elenti, hogy még jobb polgá­rai lesznek Amerikának, hogy a kormányzat, az intézmények,­­ nevelésügyi intézmények szá­­m­thatnak a munkásságra és hogy a gazdasági szabadság is az emberiség jobbá válása be fog következni. Ralph A. Easley, a National Civic Federation igazgatója kritizálta azokat az üzletembe­reket, akik azt ajánlották, hogy az Egyesült Államok ismerje el a szovjet kormányt. Easley nem kételkedik abban, hogy ügyetlen komoly politikai té­nyező sem akar összekeveredni a moszkvai rablókkal, bár na­gyon sokan együtt éreznek a százötven milliónyi néppel, a­kik szeretnének ipari kapcso­latba lépni velünk. Easley statisztikai adatok­kal igazolta, hogy­ 1927— 1928-ban kevesebb sztrájk és kevesebb munkáskizárás volt, mint nagyon sok más évre visszamenően az előző esz­tendőkben. A munkásbankra vonatkozóan azt mondta, hogy a munkásság megerősödve áll ebben az in­tézményben is, mivel a mun­kásbank 5 százalékos osztalé­kot fizet és a banknak nagy alaptőkéje van és hatalmas be­tétek felett rendelkezik. ÖNGYILKOSSÁGOT KÖVETETT EL EGY MILLIOMOS SELYEMGYÁROS Charles K. Eagle selyemgyá­ros a Briarcliff Apartmentház tetején épült villájában a West 57-ik utca 171. szám alatt, agyonlőtte magát. Nagy feltű­nést keltett a milliomos ön­­gyilkossága, eleinte azt hitték, hogy anyagi bajok elől mene­kült. Az 51 éves ember álmat­lanságban szenvedett, gyógyít­hatatlannak tartotta a baját, ezért követte el az öngyilkossá­got. Magyarországnak rekord­­termése volt búzában BUDAPEST, szept. 3. — A földművelésügyi minisz­térium jelentése szerint Ma­gyarország ez idei búzater­mését 23 millió métermázsá­ra becsülik szemben a tava­lyi 21 millió métermázsával. Exportcélokra több, mint 10 millió métermázsa búza áll rendelkezésre. AMERICAN HUNGARIAN PEOPLES'VOICENépszava THE OLDEST HUNGARIAN DAILY NEWSPAPER Mai számunk 6 oldal A legrégibb és legelterjedtebb napilap az Egyesült Álla­mokban, amelynek minden sora az Amerikában élő magyarság érdekeit szolgálja. OL. XXIX. Évf. No. 248. szám NEW YORK, PHILADELPHIA, PITTSBURGH, CLEVELAND, CHICAGO, KEDD, 1928 SZEPTEMBER 4 Egyes szám­ára 3 cent A legújabb subway-pánik képeiből. — Nagy pánik tört ki szombaton egy subway-vonat utasai között, amikor a vonat a Flushing-Astoria alagútban kigyuladt. Vagy 70 ember megsebesült. Képünkön látható, amint első segélyt nyújtanak a sebesülteknek. Károlyi Mihály hétfőn elutazott New Yorkból Megmutatta magát a kommunista népgyűlés­­nek, de nem tett politikai nyilatkozatot.­­ Több mint két órát várakozott Károlyira a bolseviki gyűlés (Az Amerikai Magyar Nép­szava kiküldött munkatársától) Károlyi Mihály gróf hétfőn délelőtt a Cristobal Colon nevű hajó fedélzetén elutazott New Yorkból. Úgy látszik a grófnak és ügyvédjének nem sikerült Washingtonban tar­tózkodási engedélyt szerezni. Károlyi vasárnap vonaton visszatért New Yorkba és a napot itteni hívei körében töltötte. A bolseviki Horthy-ellenes liga vasárnap este kommunista gyűlést hirdetett a Central Operahouseban félnyolc órai kezdettel. Huszonötcentes be­lépődíjat szedtek az érkezőktől. A rendőrség minden óvintézke­dést megtett, hogy az esetleges rendzavarásnak elejét vegye. Az épület előtt és az utca sar­kán rendőrkordon volt, a nagy­teremben, ahol a gyűlést tar­tották, a terem hátterében és a karzatokon szintén rendőrök álltak. Fél nyolctól majdnem tíz óráig várakozott a közönség Károlyi Mihály megérkezésére. Többször ny­ugtalanság moraj­a hallatszott, hogy a gróf olyan sokára jön. Azalatt a dobogón kommunista szónokok propa­ganda beszédeket tartottak, sőt mikor Károlyi belépett a terembe, gyűjteni is kezdtek a közönség körében egy kis pro­paganda alapot. Károlyi Mihály is hozzájárult az alaphoz egy dolláros adománnyal. A székso­rok között a kollektorok szalad­gáltak és sikerült is összegyűj­teni vagy ötven dollárt. Károlyi pontosan 9 óra 55 perckor lépett a terembe. • A várakozók megéljenezték. A gróf az emelvényen helyet fog­lalt a bolseviki gyűlés összehí­vók mellett, majd bejelentésre előlépett, hogy elmondja beszé­dét. Az összegyűltek kíváncsisá­gát azonban nem elégíthette ki Károlyi. Felszólalt ugyan angol és magyar nyelven a gróf, de politikai nyilatkozatot nem tett. Hangoztatta, hogy nem élhet vissza a lojalitással. A beván­dorlási hatóság ugyanis 48 órára partra engedte és talán nem tartóztatnák le, ha politi­kai beszédet is mondana, meg­se teszi, mert nem akar a hát­só ajtón belépni. Eljön még az idő, hogy majd elmondhatja a véleményét szabadon és nyíl­tan. Ezeket mondta Károlyi és alig hogy befejezte a beszédét, már vette a kalapját és a séta­botját és távozott a teremből. A kommunista gyűlés még folyt tovább, de a tömeg követ­te Károlyi példáját, fogták a kalapjukat és távoztak, a kom­munisták pedig nemsokára már csak az üres falaknak beszéltek. William Green a munkanél­küliség problémáit tárgyalta Labor Day-i beszédében Az A. F. L. elnöke a kormányt hívta fel, hogy szüntesse meg a munkanélküliséget CLEVELAND, szept. 3. — William Green, az American Federation of Labor elnöke Genka Lake Parkban tartotta meg szokásos Labor Days be­szédét, amelyben a kormány­hoz fordult és azt kérte fel, hogy a munkanélküliség prob­lémájára azonnali orvoslást ta­láljon. Green felszólította a munkásságot, hogy aktívan ve­gyenek részt a politikai kérdé­sek intézésében, de egyben el­ítélte a munkásság körében folyó disputákat és civódást. Kijelentette, hogy az ötnapos munkahetet a munkásság ha­marosan el fogja érni Ameriká­ban. Felkérte a szervezett mun­kásságot, hogy a nők és gyer­mekek jóléte ügyében dolgoz­zanak és végül magasabb bére­ket és jobb megélhetést kért a munkásság számára. Green be­szédét hatalmas tömeg hallgat­ta végig, sokszor erős éljenzés­sel szakítva félbe az amerikai munkásság fejének beszédét. Károlyi Mihály gróf VÉRES VALLÁSHARCOK INDIÁBAN LONDON, szept. 3. Kharg­­purn, Indiában, a sikhek és a mozlimok között kitört a val­lási harc. Hat mozlimot megöl­tek és számos seikh megsebe­sült. Khargpurnba katonaságot küldtek a vallásharc leveré­sére. Nagy tüzek Felső-Magyar­­országon BUDAPEST, szept. 3. — Tegnap a Felvidék két köz­ségében katasztrofális tűz­­vészek pusztítottak Pár­kány közelében. Szata köz­ségben száz ház pusztult el. A tüzet egy vasúti mozdony­ból kipattant szikra okozta. Rajecen, Zsolna mellett, tizenkilec ház hamvadt el, két ember szénné égett. Itt a tüzet villámcsapás okozta. Smith elnökjelölt egész “könyvtárt” visz kampány útjára Az egész demokrata kortes­­után kéznél lesz a könyvtár ALBANY, N. Y., szept. 3. — Smith kormányzó kampány­­körútjára egész könyvtárt, még­pedig valóságos tudomá­nyos könyvtárt visz magával. Hasonló nagy könyvtárt még soha vonaton nem szállítottak. Több száz kötetből áll a könyv­tár, mely úgy van összeválo­gatva, hogy minden kormány­zati és gazdasági kérdésről rögtön fellapozhatják a meg­felelő szakvéleményt. A köny­vek állandóan kéznél lesznek a demokrata kampány alatt, va­lahányszor csak tudományos érveket kell felsorakoztatni va­lamely téma körül és idézete­ket kell felolvasni. A farmse­gély történetét épúgy meg lehet találni a könyvtárban, mint a kormányzat bármely ágára vonatkozó felvilágosítást. Dr. Lindsey Rogers, a Co­lumbia egyetem politika taná­ra és még több kiváló tudós se­gített a könyvtár anyagát úgy összeválogatni, hogy az min­den kérdést felöleljen. TÖRÖKORSZÁG FENTARTÁS NÉLKÜL FOGJA ALÁÍRNI A KELLOGG-FÉLE ÖRÖK­BÉKE SZERZŐDÉST KONSTANTINÁPOLY, szept. 3. — Az angolai kormány el­határozta, hogy a Kellogg-féle örökbéke szerződést minden fenntartás nélkül fogja aláírni. A török külügyminiszter elha­tározásáról jegyzékben fogja tudatni a washingtoni külügy­minisztériumot, amelyben kü­lönben helyeslően fog nyilat­kozni a szerződés szelleméről. NAGY GRAFTRE JÖTTEK RÁ OROSZORSZÁGBAN MOSZKVA, szept. 3. — Szá­mos gyárost és több gyári fő­­tisztviselőt letartóztattak. Az a vád ellenék, hogy abból a nyersanyagból, amit a kor­mány megrendelések végzése alkalmával adott, sok cikket elpanamáztak a magánosok­nak. Megtalálták Hasseyt és Cramert, az elveszettnek hitt amerikai repülőket Még augusztus 19-ikén simán leszálltak Grön­land közelében a jégre. — Napi 8 punce-os pemican adagokból tartották fenn magukat. — Füstjeleket adtak le és ez vezette nyomra megmentőiket MOUNT EVANS, Grönland, szept. 3. — Bert Hassell a “Greater Rockford” nevű repü­lőgép pilótája és társa, Parker Cramer, akik miután Rockford, 111.—Svédország repülőútjuk második szakaszára elindultak eltűntek és két heti keresés után már halottnak hitték őket, épen és egészségesen megérkeztek Camp Lloydba. A halottnak hitt repülőket a michigani egyetem grönlandi expedíciója találta meg. A re­pülők füst jelzésekkel vonták magukra a figyelmet és ez ve­zette nyomra az expedíciót. Hassell és Cramer augusztus 19-én, miután a vihar útjukból eltérítette őket és gasolinjuk elfogyott a szigetből kinyúló Sukkertoppen jég­karra simán leszálltak és a jég fe­lett azonnal elindultak, hogy összeköttetést keressenek a civilizáció görnlandi állomá­saival. A repülőgépnek sem­mi baja sem történt a leszál­lás alkalmával. A két repülő előbb a jégen, majd a sziget déli részén, is­meretlen jéggel és hóval borí­tott vadonban igyekezett kive­zető utat találni. A repülőgé­pen magukkal vitt pemicant napi 8 poncnyi adagokra osz­tották fel és így éhesen, de ké­pesek voltak fenntartani ma­gukat. A repülőket egy Umiak esz­kimó fedezte fel, aki a sziget déli csúcsán vékony füstfelhőt látott felszállani és azonnal jelentést tett Camp Lloydban, a michigani egyetem expedí­ciójának állomáshelyén. A Ca­ribou vadászok ebben az év­szakban nem tartózkodnak a sziget déli részein és így az ex­pedíció azonnal tudta, hogy csak a repülőkről lehet szó. Rövidesen két motorcsónakot indítot­tak útnak a jelzett irányban és a csónakok késő este való­ban Hassellel és Cramerrel tértek vissza. A repülők kiéhezve, de épen és egészségesen érték el a tá­bort, ahol azonnal párolgó caribou leveshez és caribou sülthöz ültették le őket. " A két merész repülő meg­mentésének talán egyik legér­dekesebb részlete, hogy Hassell és Cramer még el sem érték Camp Lloydot, amikor New Yorkba már megérkezett a hír, hogy a Greater Rockford elveszett­nek hitt pilótáit megmentet­ték. A motorcsónakok visszafelé jövet a sziget egyik rádióállo­mása előtt haladtak el és a csó­nakokból egy villanylámpa se­gítségével az állomásnak jelez­ték, hogy megmentették a piló­tákat. A new yorki rádióköz­pontban két perccel később már jött a jelentés: “Fontos” és utána: “Bert Hassell és Parker Cramer pilótákat megmentették. ..” A két repülő augusztus 16-án indult el az illinoisi Rockford­­ból, hogy­­két megállással a svédországi Stockholmba re­püljön. Az út első szakasza Rockford és Cochrane, Ontario között simán folyt le. A repü­lők egy napig Cochraneban ma­radtak, majd szombaton, augusztus 18-án, elindultak útjük második állomása, a grönlandi Mount Evans felé. Vasárnap reg­gel felé a repülőgép rádiója S. O. S. jeleket adott le, az­után egész mostanáig semmi hír sem jött a pilótákról, bár a segélycsapatok egész légió­ja kutatott Grönland part­vidékei körül. A repülők hozzátartozói, akik már szintén feladták a re­ményt, hogy a pilótákat valaha élve megtalálják, valósággal táncoltak az öröm­től, amikor a megmentés híre megérkezett. Az illinoisi Rockford városa, amely “publicity” okokból tá­mogatta a repülők vállalkozá­sát, szintén nagy örömmel vet­te tudomásul a hírt és a lakos­ság hangosan ünnepelte a megmentőket és a megmentet­­teket. Százhárom éves korában meghalt a pesti tőzsde legöregebb tagja BUDAPEST, szept. 3. — Krausz Adolf bankár ma 103 éves korában meghalt, ő volt a budapesti érték­tőzsde legöregebb tagja. A magyar Risztics János rekord repülőútra indult Németországból Kínába Ez a leghosszabb leszállás nélküli repülőút, amit valaha megkíséreltek. — Szerdára várják Pekingbe Riszticset és társát. — Risztics a kitartási repülés világbajnoka DESSAU, Németország, szept. 3. — A magyar Risztics János és pilótatársa, Hans Zimmerman, akik együttesen tartják a repülés kitartási világrekordját, tegnap reggel hat órakor az itteni repülőtéren felszálltak, hogy megállás nélkül Kínába, esetleg Japánba repüljenek. Ez a leghosszabb megállás nélküli út, amit repülők va­­­laha megkíséreltek. Risztics és társa egy Junker­gépet használtak útj­ükhöz, ugyanazt a gépet, amelylyel csak egy hónappal ezelőtt sze­rezték vissza a kitartási repü­lés világbajnokságát. A gép ugyanolyan típusú, mint a “Bremen”, amelyben Hünefeld, Köhl és Fitzmaurice repültek Európából Greenely szigetéig. A merész repülők gépje ka­pacitásig volt megtöltve gazo­linnal, amikor útnak indult. Az elindulás mégis simán tör­tént és meglepő rövid ideig tar­tott. A hatalmas gép alig 750 méter befutása után könnyedén a levegőbe emel­kedett és a repülőtért bebo­rító reggeli ködben eltűnt a nézők szeme elől. Az elindulást nagyszámú közönség nézte végig, akik között Junkers, a Junkers-gyár tulajdonosa, családjának tag­jai és előkelő német közhivatal­nokok voltak jelen. A repülők útját a német külügyminiszté­rium már hónapokkal ezelőtt kijelölte és az Lengyelországon, Oroszor­szágon és Közép-Szibérián át vezet Peking felé. Risztics azonban előre kijelentette, hogy ha gazolinjuk elégsé­gesnek bizonyul, úgy meg­kísérli, hogy Pekingből meg­állás nélkül tovább repüljön Tokió, a japán főváros felé. A magyar Risztics Zimmer­man kíséretében július 7-én állította fel a kitartási repülés világbajnokságát, miután azt előzőleg már háromszor bir­tokolta. Első teljesítményét Chamberlin és Acosta javítot­ták meg, hogy Risztics a követ­kező hónapban jobb eredményt produkáljon. A rekordot Stin­son és Haldeman újra megjaví­tották, de Risztics és Zimmer­man rövidesen jobb teljesít­ményt tudtak felmutatni. Ek­kor az olasz Ferrarini őrnagy ragadta el tőlük a bajnok­ságot, amit július 7-én 65 órás és 31 perces teljesítménnyel újra visszaszereztek.­­Risztics a háború alatt az osztrák - magyar hadseregben teljesített repülőszolgálatot, de miután a trianoni bé­ke meg­ölte a magyar aviatika fejlődé­sét, Németországba ment és ott rövidesen a leghíresebb európai repülők közé küzdötte fel magát. Risztics az “Europa” nevű Junkers-gépen 1927 szeptem­berében a “Bremen”-nel együtt indult útnak, hogy átrepülje az óceánt, de akkor a rossz idő­járás mindkét gépet visszaker­­gette az óceánról. A múlt év novemberében Risztics újra megkísérelte az Atlantic Óceán átrepülését, de a kedvezőtlen időjárás ekkor is útját állta, hogy a magyar repülő átrepül­hesse a két­­kontinenst elvá­lasztó víztengert. Ha Risztics és társa útjukon kedvező időjárási körülménye­ket találnak, úgy körülbelül 55 óra alatt elér­hetik Pekinget. A magyar pilóta vállalkozá­sát az egész világon nagy ér­deklődéssel figyelik. Légi utazás Chicago—New York között A Chicago és Cleveland közötti aeroplán kapcsolat rövidíti meg az utazást CHICAGO, szept. 3. — Jövő szombaton adják át a forga­lomnak az újonnan megnyitott Chicago és New York közötti légi utat, amely a Universal Air Lines repülőgép-járatát kapcsolja egybe a New York Central gyorsvonataival. P. G. Kemp, a Universal Air Lines főigazgatója, az új já­ratra vonatkozólag az alábbi nyilatkozatot adta ki: — Két hétüléses repülőgép­­járat csinálja meg a 321 mért­földes kapcsolatot Chicago és Cleveland között, ahonnét az utasok gyorsvonatokon foly­tathatják utazásukat New York, Boston, Albany és Buf­falo, valamint St. Louis felé és délnyugati­ irányban.. A chica­gói üzletemberek az új járat út­án ha délután 5 óra 20 perc­kor elindulnak Chicagóból, más­nap reggel 9 óra 50 perckor­­New Yorkban lehetnek. A repülőgépek Hamilton érc­lapokból úgy vannak megépít­ve, hogy óránkénti 120 mért­földes sebességgel haladhat­nak. A kabinokban nyitott ab­lakok mellé vannak felszerelve a mozgatható támlásszékek, úgy, hogy az utasok kényelme­sen élvezhetik az alattuk elhú­zódó tájképeket. A motorok zaját vastag bélelt falak tom­pítják le és rádió, valamint kü­lönféle lapok, folyóiratok álla­nak az utasok rendelkezésére. A repülőgépekre az üléseket a vasúti pénztáraknál, vagy a repülőtéren lehet előjegyezni és minden utas 25 font podgyászsrt vihet magával. Az új járat első utasa John, H. Dahl, Fargo, N. D. polgári, mestere volt, aki pénteken éj­jel 10 óra 35 perckor indult és vasárnap délelőtt 10 óra 40 perckor ért New Yorkba. A SPANYOL KIRÁLY MEGLÁ­­TOGATTA CHAMBERLIN KÜL­ÜGYMINISZTERT HAJÓJÁN SANTANDAR, Spanyolor­szág, szept. 3.—Alfonz spanyol király tudomást szerzett arról, hogy Sir Austen Chamberlain angol külügyminiszter Bermu­dába való útján hajón érinteni fogja a spanyol kikötőt. Az angol államférfi betegsége mi­att nem hagyhatta el a hajót, mire Alfonz és szárnysegéde meglátogatta a hajón. Júliusban 2,300,000 pen­gő volt a magyar kincstár bevételi fölöslege BUDAPEST, szept. 3. — Magyarország kincstári be­vételei kellemes meglepetést szereztek a pénzügyminisz­ternek, amikor kiderült, hogy a budget­­ szerint 52,­ 100,000 pengős előirányzott bevétel helyett 54,400,000 pengő volt a kincstár bevé­tele. Ez 1,600,000 pengővel múlja fel 1927 júliusának bevételét és 2,300,000 pen­gővel több, mint a budget számítása.

Next